מדד המחירים של U-Bank לצרכן האמיד, עלה בחודש מרס ב-0.2%, זאת לעומת עלייה של 0.5% במדד המחירים הכללי. מתחילת השנה ירד מדד האמידים ב-0.6%, זאת לעומת ירידה של 0.1% בלבד במדד הכללי.
"סעיף הדיור היה הסעיף המרכזי שהשפיע על עליית מדד המחירים לצרכן החודש, סעיף המהווה כמעט רבע מכלל סעיפי ההוצאה, אך ציבור האמידים הושפע פחות מהעלייה בסעיף זה, ולכן מדד המחירים לצרכן האמיד עלה בשיעור מתון יותר מהמדד הכללי", מציין אילן רביב, מנכ"ל U-Bank, המוביל את תחום הבנקאות לאמידים.
מתחילת השנה ירד מדד המחירים לצרכן האמיד ב-0.6%, לעומת ירידה של 0.1% במדד הכללי. לדברי רביב, כוח הקנייה של למעלה מ-200 אלף משקי בית בישראל, המשתייכים לקבוצת האמידים, עלה בחודשים האחרונים, במקביל לירידה שחלה בכמות הכסף שבידי הציבור, שנבעה מהפסדים שספגו שוקי ההון בעולם.
60% מהאמידים צופים ירידה במחירי הנדל"ן בסקר עדכני שערך U-Bank, מתברר כי 47% מכלל הציבור ו-60% מציבור האמידים צופים שמחירי הדיור צפויים לרדת בשנה הקרובה, לעומת 18% מכלל הציבור ו-7% מקרב האמידים הסבורים שהמחירים יעלו.
הנתונים האלה מורים על היפוך מגמה שהשתקפה מסקר קודם שערך הבנק באמצעות גיאוקרטוגרפיה, ולפיו 52% מכלל הציבור ו-46% מקרב ציבור האמידים העריכו שמחירי הדיור צפויים לעלות, לעומת 11% מכלל הציבור ו-18% מקרב האמידים שהעריכו שמחירי הדיור יירדו.
ממצאי הסקר מגלים כי לרבע מציבור האמידים יש נכס נוסף לנכס בו הם מתגוררים, לעומת כעשירית מכלל הציבור המחזיקים בנכס נדל"ן נוסף. הגדרת ציבור האמידים של U-Bank מתייחסת לציבור המחזיק בנכסים פיננסיים פנויים של 1.5-0.5 מיליון שקלים.
עוד עולה מהנתונים שאסף הבנק, כי ל-41% מציבור האמידים אין משכנתה כלל לעומת 37% מכלל הציבור להם אין משכנתה, ו-8% מציבור האמידים גרים בשכירות, לעומת 12% מכלל הציבור הגרים בשכירות. הבדלים אלה יוצרים את הבדלי הצריכה בסעיף הדיור בין כלל הציבור לבין ציבור האמידים.
מדד המחירים לצרכן האמיד של U-Bank מתבסס על פילוחי הלמ"ס ומתאימם לפרופיל ההוצאות של שכבת האמידים בישראל, זאת באמצעות סקר מקיף שנערך באמצעות גיאוקרטוגרפיה בקרב 1,500 משקי בית. ממצאי הסקר עובדו על-ידי iGeo מקבוצת גיאוקרטוגרפיה ונקבעו משקלות רלוונטיים למדד המחירים של הלמ"ס.