X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
ההיסטוריון ריצ’רד ברייטמן טוען כי הנשיא רוזוולט “השתדל לנקוט צעדים הומניטריים” ופעל בשקט כדי למצוא מחסה ליהודי אירופה בסוף שנות השלושים מסמכים חדשים מנסים להפריך את הטענה כי התעלם מסוגיית היהודים בשנים שהובילו לשואה
▪  ▪  ▪
הומניטרי או קר לב? רוזוולט

'פליטים והצלה: יומניו ומסמכיו של ג’יימס ג. מק’דונלד (1945-1935)' הוא שמו של ספר חדש המתבסס על כתביו של מי שהיה יו”ר הוועדה המייעצת לעניני פליטים של חבר הלאומים (כיום האו"ם) בימיו של רוזוולט, וכיהן מאוחר יותר כנציג הדיפלומטי האמריקני הראשון בישראל. הספר מסתמך על מסמכים שנלקחו מהמרכז להיסטוריה יהודית בעיר ניו-יורק ומנסה להראות את פניו האחרות של הנשיא פרנקלין ד. רוזוולט.
על אף ש-FDR היה חביב על האמריקנים בני זמנו ואצל הדורות הבאים, מעמדו בעיני העולם נפגע ב-1984 אחרי צאת ספר שתיאר את הזנחתם של יהודי אירופה לפני השואה, ושטען כי רוזוולט עשה מעט אם בכלל כדי לעזור ליהודים. ברייטמן טוען כי רוזוולט פעל בסתר כדי להציל את יהודי אירופה וכי ב-1938 התעלם מהמספר שהוקצב למהגרים, והכניס 27,370 גרמנים - רובם יהודים - לארה”ב. הוא קיווה ליישב אותם בעיקר בדרום אמריקה והבטיח לדרוש מהקונגרס 150 מיליון דולר אם יסכימו הבריטים להכניס עוד יהודים לפלשתינה.
רוזוולט "החליט ללכת אחרי המספרים הגדולים", אמר ברייטמן והוסיף כי לא הוגן לבקר את מדיניותו ולהאשים אותו בהתעלמות, משום שקבלתו קבוצות קטנות של יהודים הייתה "מחווה" ולא פתרון לבעיה הכוללת. עוד הוסיף, כי אחרי 1940 רוזוולט התפנה להתעסק בביטחון פנים.
אולם רפאל מדוף, ראש מוסד וויימן החוקר את תגובת אמריקה לשואה, אינו משוכנע. הוא אמר כי הספר לא יפטור את הנשיא, שיכול היה לאפשר לפליטים יהודים להתיישב בשטחים כמו איי הבתולה הנשלטים בידי ארה”ב. דברה ליפשטאט, פרופסור ללימודי השואה באוניברסיטת אמורי באטלנטה, אמרה, לעומת זאת, כי הספר יאלץ את ההיסטוריונים לשקול מחדש את מסקנותיהם. “ייתכן שמגיע לו הרבה יותר קרדיט”, אמרה.

סיפורה הטרגי של אוניית סנט לואיס

סנט לואיס הייתה אוניית נוסעים שיצאה מהמבורג שבגרמניה ב-13 במאי 1939, בעקבות "ליל הבדולח", כשעל סיפונה 936 פליטים.
הספינה, שהייתה בבעלות חברת הספנות המבורג-אמריקה, הפליגה מנמל המבורג לקובה בתקווה למצוא שם מקלט לפליטים. על סיפונה של הספינה היו 936 נוסעים, מהם 930 יהודים בעלי רישיונות כניסה להוואנה; אולם ב-15 במאי 1939 ביטלה קובה את תוקף רישיונות הכניסה.
ב-27 במאי הגיעה האונייה להוואנה, אך נאסר על נוסעיה לרדת לחוף ולהיכנס לקובה. ארגון הג'וינט שלח את נציגו לורנס ברנזון להוואנה לשאת ולתת בדבר ירידת הנוסעים לחוף, אך נשיא קובה פדריקו לרדו ברו, התעקש שהספינה תצא מנמל הוואנה.
ב-2 ביוני יצאה סנט לואיס את הוואנה לכיוון ארצות הברית, אך גם זו סירבה לקלוט את היהודים עקב הוראה ישירה של הנשיא רוזוולט, חרף אישורי הכניסה שקיבלו 734 מנוסעיה. כמה מן הנוסעים החליטו לשים קץ לחייהם וקפצו מסיפון האונייה.
אחרי מסע של כחודש בים הודיעו הולנד, בלגיה, צרפת ובריטניה על נכונותן לקלוט את היהודים, והאונייה הוחזרה לאירופה לפיזור היהודים במדינות אלה.
סיפורה של הסנט לואיס שימש בסיס לסרט הבריטי "מסע הארורים" שיצא בשנת 1976. את הסרט ביים סטיוארט רוזנברג לפי תסריט של דייוויד בטלר, והשתתפו בו, בין השאר, פיי דאנאווי, מקס פון סידוב ואורסון וולס.

תאריך:  02/05/2009   |   עודכן:  02/05/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האם הנשיא רוזוולט עזר ליהדות אירופה?
תגובות  [ 7 ] מוצגות  [ 7 ]  כתוב תגובה 
1
ספרו של שלמה אהרונסון בנושא זה
מיכל מירושלים  |  2/05/09 14:53
2
האם יהדות אירופה עזרה לעצמה?
לא ולא...  |  2/05/09 15:35
 
- השוואה מקוממת...
י.ש  |  2/05/09 17:26
 
- יש לי את החוצפה לחשוב ולכתוב
את מה שאני כותב  |  2/05/09 23:10
3
חוק מכסות ההגירה 1924
drt444  |  2/05/09 18:41
4
במבחן התוצאה שהוא הקובע....
י.ש  |  2/05/09 19:00
5
אנחנו יכולים לסמוך רק על עצמנו ל"ת
לקחיהו  |  2/05/09 20:47
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מאיה שני
קבר הנביא יחזקאל 100 ק”מ דרומית לבגדד בכפר כפל יעבור שיפוץ בידי ממשלת עירק ושר התיירות הבטיח כי ישוקמו אתרים יהודיים נוספים    קברו של הנביא יחזקאל, שירד לבבל במאה הששית לפנה”ס, הוא כעת מקום מקודש עבור מוסלמים ונוצרים של המדינה, זאת לאחר שרוב רובם של יהודי עירק עזבו בין 1951-1948
מאיה שני
החיפוש אחר חיים מחוץ לכדוה”א ממשיך להעסיק ולדרבן בני אנוש ולא ייפסק, כך נראה, עד אשר תתקבל פסיקה בעניין    הגילוי האחרון: סלע דמוי גולגולת עם פתחי עיניים דמויי חייזר ואף    האם אנשי המאדים שבים לרדוף אותנו?
מאיה שני
בני זוג בריטים התעלמו מהשלטים המורים להתרחק מהדשא וקיימו יחסי מין בארמון ווינדזור המלכותי לאור יום ולעיניהם של רבבות תיירים    מאוחר יותר התברר כי היו שיכורים ושהביעו זעזוע לאור מעשיהם
גלית יצחק
אם אתם רוצים להיכנס שוב לבגד הים הישן ולהיראות טוב, כדאי שתתחילו לשים לב במה אתם משתמשים בזמן האפייה והבישול    גלית אלדרוטי ממליצה להשתמש במחבת טפלון, להחליף את הגבינות השמנות בגבינות עד 5% שומן ולהעדיף יוגורט על-פני שמנת
גלית יצחק
הקוסמטיקאית רחל פנחסי מציעה מתכון ביתי וקל להכנה לטיפול בנזקי הקור החורפי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il