חברת נתיבי גז טבעי חרגה ב-57 מיליון ש"ח מהעלות המתכוננת בהקמת המקטע הצפוני של מערכת ההולכה הארצית לגז טבעי. כך עולה (יום ד', 6.5.09) מבדיקת דוח מבקר המדינה החצי-שנתי.
נתג"ז היא חברה ממשלתית בבעלות מלאה של מדינת ישראל.
בפברואר 2005 פרסמה החברה מכרז להקמת תשתית ארצית של מערכת הולכה בשלושה שלבים, לפי שלושת מקטעי ההולכה שהוגדרו ברישיון. ביוני אותה שנה התקשרה החברה עם שותָפוּת שזכתה במכרז - שהרכבה היה חברה ישראלית וחברה זרה - בהסכם להקמת המקטע מאשדוד לאשקלון, ובמחצית השנייה של 2006 מימשה אופציה לביצוע המקטע הדרומי מקריית גת לסדום. בתחילת שנת 2008 מימשה החברה אופציה להקמת המקטע הצפוני - מתחנת הכוח חגית לתל-קשיש ולחיפה ומתחנת הכוח חגית לאלון תבור - וחתמה עם השותפות על תוספת להסכם בהיקף כספי של 180 מיליון ש"ח.
כדי לקבוע את מחירי הבסיס של המקטע הצפוני בעת מימוש האופציה למקטע זה, נבחרו מנגנוני הצמדה שונים מאלה שנקבעו בין החברה ובין השותפות במכרז ובהסכם להקמת המקטעים הקודמים. בשל השינוי, היו מחירי הבסיס של המקטע הצפוני גבוהים בכ-11.7 מיליון ש"ח ממחירי הבסיס של המקטע הדרומי.
מנכ"ל החברה דאז וסמנכ"ל ההקמה דאז, דיווחו לוועדת המכרזים ולדירקטוריון על "תוספות הנובעות מאופי העבודה בצפון", שהיקפן הכספי כ-27 מיליון ש"ח, ועל השינויים במנגנוני ההצמדה כאמור. הם גם דיווחו לה על עוד עבודות שלא נכללו בשלבים הקודמים של הפרויקט, אך לא ציינו את היקפן הכספי, ובכך לא הביאו לפני מקבלי ההחלטות את מלוא המידע הדרוש. לפי חישובי משרד מבקר המדינה, אותן עבודות נוספות, שהיקפן הכספי לא צוין, הסתכמו בכ-18.7 מיליון ש"ח (לא כולל הצמדות), וסך כל התוספות והשינויים, ובכלל זה השינויים בשיטת ההצמדה כאמור, היה כ-57 מיליון ש"ח, שהם כ-32% מהיקף ההתקשרות הכולל של המקטע הצפוני.
דוח המבקר קובע כי על החברה לשפר את סדרי הפיקוח והבקרה שלה בנושא התקשרויות: לקבוע נהלים לקיום משא-ומתן עם קבלנים בשלבים השונים של ההתקשרויות; לנהוג בשקיפות ולהקפיד על גילוי נאות בעת הצגת נתונים לדירקטוריון ולוועדת המכרזים לפני אישור ההתקשרויות. כמו-כן, בבואה לשקול מימוש אופציה, קובע המבקר כי עליה להשוות את עלויותיה לחלופות של פרסום מכרז או לקיום הליך תחרותי אחר, באופן שייטיב עִמה וישמור על עקרונות התחרות והשוויון.
"על החברה להשלים בלוח זמנים קצר את הבדיקות שהודיעה למשרד מבקר המדינה שתבצע. בנוסף, מן הראוי שהחברה תבחן את הדרכים העומדות בפניה להתמודדות עם הבעיה שנוצרה נוכח התחייבותה לבצע תשלומים בסכום של כ-5 מיליון ש"ח שמקורם בטעויות ושראוי היה להימנע מלכתחילה מלהתחייב לשלמם", כותב המבקר.