X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
מבקר המדינה רומז כי הרבנות הראשית שגתה כאשר החליטה לצמצם את השימוש בהיתר המכירה
▪  ▪  ▪
[צילום: יצחק אלהרר, סקופ 80]

אופן יישומה של מדיניות הרבנות הראשית לישראל בנושא שמיטה, קביעת נהלים וקריטריונים לחלוקת התמיכות וכן מועדי התשלום של התמיכות ומחירי תוצרת למהדרין בשנת השמיטה נבדקו אף הם בדוח מבקר המדינה.
הממשלה הקציבה 103 מיליון ש"ח למימון ההיערכות לשנת השמיטה התשס"ח: 97 מיליון ש"ח תוקצבו בתקציב משרד החקלאות למימון תמיכה בחקלאים ולמימון תמיכה במוסדות ובמכונים המטפלים בעניינים הנוגעים לשנת שמיטה; ושישה מיליון ש"ח תוקצבו בתקציב משרד ראש הממשלה למימון התחייבויות הרבנות הראשית לטיפול במתן היתר לעבודת הקרקע והמסחר בשנת השמיטה באמצעות מכירת הקרקע לנכרי (היתר מכירה).
הביקורת העלתה כי אף שהסכום שהוקצב לשנת השמיטה התשס"ח היה גדול פי ארבעה מהסכום שהוקצב לשנת השמיטה הקודמת, להצעת ההחלטה על סכום התקציב לשנת השמיטה לא צורפו מסמכי רקע הכוללים תחשיבים כלכליים שיש להביא בחשבון במסגרת קביעת הסכומים שהוקצו לכל נושא במסגרת התקנות הייעודיות.
מועצת הרבנות החליטה, שלא לפי מדיניות הרבנות הראשית לדורותיה, לצמצם את הטיפול בהיתר המכירה, וכחלופה הקימה, לראשונה מטעמה, מערך של אוצר בית דין. הקמתו לא אושרה בממשלה או במסגרת רשמית אחרת ולא תוקצבה, ופעילותו מומנה מהתקציב שיועד לטיפול בהיתר מכירה; הרבנות אישרה התקשרות עם חברה פרטית בתור ספק יחיד לביצוע פרויקט השמיטה בלא שנערכה מבעוד מועד לפרסום מכרז לבחירת החברה.
משרד החקלאות והמשרד לשירותי דת לא נערכו מבעוד מועד, ולכן הקריטריונים למתן התמיכות פורסמו במהלך שנת השמיטה ובסופה, והדבר גרם לעיכוב בהעברת התמיכות לזכאים ולפגיעה ביכולתם של משרדים אלה לבצע בקרה על העמידה בקריטריונים למתן התמיכות.
סקר מחירים שעשה משרד מבקר המדינה העלה כי מחירי התוצרת למהדרין גבוהים בכ-66% בממוצע ממחירי אותה תוצרת שנמכרת לפי היתר מכירה, וכי אף שניתנו תמיכות לחקלאים המשווקים תוצרת למהדרין והטבות מס ליבואני תוצרת חקלאית, לא הובטח שמחירי התוצרת יהיו דומים למחירי השוק לצרכן.
בפרק ההמלצות נכתב כי כדי למנוע בזבוז כספים או מחסור במשאבים כספיים, על הממשלה לקבל מידע מקיף על ההצעה המובאת לאישורה, ובכלל זה תחשיבים כלכליים וניתוח השפעות כלכליות ומשקיות.
נקבע כי על הרבנות הראשית לפעול לתכנון ולתקצוב של ההיערכות הנדרשת לשנת שמיטה ולביצועה מבעוד מועד, שבמסגרתם ייקבעו הגוף המבצע, אופן הביצוע, לוחות זמנים ונהלים; כמו-כן עליה לגבש פתרונות לסוגיות הלכתיות ומשפטיות בנושא ולספק לחקלאים מידע כולל על האפשרויות העומדות בפניהם ועל ההסדרים הנהוגים בשנת השמיטה. כמו-כן בהתחשב בכך שהרבנות הראשית שינתה את המדיניות שהייתה נהוגה ממועד הקמת המדינה ושעליה הסתמכו חקלאים וצרכנים והפעילה לראשונה אוצר בית דין מטעמה; ושאוצרות בית דין פרטיים כבר פועלים וממלאים לכאורה את צורכי האוכלוסיה שמקפידה לצרוך תוצרת למהדרין, היה עליה לבחון על-פי כללי מינהל תקין אם מהיבטים מינהליים ועל-פי שיקולים כלכליים נחוץ להקים אוצר בית דין שכזה.
על משרד החקלאות והמשרד לשירותי דת לקבוע לקראת שנת השמיטה נהלים וקריטריונים למתן תמיכות כדי לצמצם פגיעה אפשרית בחלוקת התמיכות, וכדי שיהיה אפשר לעשות בקרה בזמן אמת על הנתונים שצוינו בבקשות לתמיכה.
על משרד החקלאות לדאוג לכך שהתמיכה תינתן רק לחקלאים שמשווקים את תוצרתם באמצעות מערך שיווק של אוצר בית דין ושהכנסותיהם מהתוצרת לא כיסו את הוצאות הייצור. כמו-כן, ראוי שוועדת השמיטה הממלכתית תיתן את דעתה על הפערים הגדולים בין מחירי התוצרת למהדרין ובין מחירי השוק, כדי שגם ציבור צרכני המהדרין יוכל לקנות תוצרת במחירים דומים למחירי השוק.

תגובת הרבנות הראשית

תפקידה של הרבנות הוא לספק פתרונות הלכתיים לצרכני הכשרות ובכלל זה הקמת אוצר בית דין, מה גם שהיתר המכירה לדעת פוסקים רבים הינו בעייתי, ולכל הדעות הוא נעשה רק בדיעבד. מימון פרויקט אוצר בי"ד נעשה מתוך תקציב השמיטה שהוקצה לרבנות לצורך הטיפול בנושא השמיטה ולא נראה כי הממשלה בהחלטתה לתקצוב נזקקה לדקויות ולפרטי הפתרונות המתאפשרים ע"פ ההלכה.
לעניין התקשרות עם חברה פרטית כספק יחיד, נציין כי כל הליך ההתקשרות בוצע ואושר כחוק בליווי עו"ד מטעם היועמ"ש במשרד ראש הממשלה, על-פי הצעת חשבות האוצר וכי גם המשך ההתקשרות עם אותו ספק נעשה באישור הוועדה העליונה לפטור ממכרז.

תאריך:  06/05/2009   |   עודכן:  07/05/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עידן יוסף
מערכות גופה קרסו באחת לאחר שיצאה לריצה עם שני אחיה התאומים    מאמצי ההחייאה נמשכו שעה ארוכה    המשפחה: היא הייתה בריאה לחלוטין
עידן יוסף
ניצני פיוס במפלגה המפוצלת? עדיין מוקדם לומר    אבל הערב נפגשו ברק, כבל, פינס, פרץ ותמיר    מהפגישה הטעונה התקיימה "באווירה טובה"
מאיה שני
דוגמנית-העל עומדת להשיק ספר אוטוביוגרפי שיכלול חומר על חבריה מעולם הידוענות    "הספר 'מסעיר'" - מבטיח איש העסקים סיר ריצ'רד ברנסון, בעל מניות בהוצאה לאור 'וירג'ין'    [קייט מוס והמעצב מרק ג'ייקוב בגאלת התחפושות במוזיאון ה-MET בניו-יורק / צילום: AP]
יפעת גדות
אם יש לכם היסטוריה של מחלת לב, רצוי להיוועץ בקרדיולוג    אפילו אנשים ללא מחלת לב ידועה הסובלים מצרבת לא צריכים תמיד למהר ולבלוע סותרי חומצה    פנייה לעזרה רפואית תמיד טובה יותר מאשר אדישות למצב
עידן יוסף
פלשתיני שסירב להיבדק בכניסה למערת המכפלה ונמלט לעבר עמדת כניסה אחרת נורה למוות בידי לוחמי מג"ב    בחיפוש בכליו נמצא כי לא היה חמוש    לוחם מג"ב נפצע קל מירי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il