פחות ליקויים אצל המפעילים החדשים
|
|
מדוחות החברה לבקרה עולה כי משרד התחבורה לא הצליח לאכוף עמידה של כל המפעילים בהתחייבויותיהם. משרד התחבורה לא עודד את המפעילים לאכוף משמעת על נהגיהם בנוגע לנהיגה מסוכנת, קוד לבוש והיחס לנוסע. משרד התחבורה אף לא הצליח לחייב את המפעילים לספק דוחות מפורטים כנדרש בחוזה, דוחות שאמורים לסייע בעידכון רישיון הפעלת הקווים ולשפר את השירות לציבור; לא הצליח לאכוף עמידה בלוח הזמנים, בתדירות ובהגבלות על מספר הנוסעים. משרד התחבורה אפשר הפעלת אשכולות קווים לפני שקיבלו רישיון לכך; לא קבע נהלים להפעלת אוטובוסים בעִתות חירום; ולא התאים את תשתית התחבורה בארץ לשימושם של אנשים עם מוגבלויות. - אגד לא קבעה בנהליה מדדים של רמת השירות, וטיב השירות ולא קבעה יעדים לשיפור השירות. במועד סיום הביקורת, ספטמבר 2008, טרם קבע משרד התחבורה תקנים לרמת השירות, אף שהדבר הוסכם עם אגד עוד בשנת 1996.
- מדוח שהגישה החברה לבקרה למשרד התחבורה, למחצית השנייה של 2007, עולה כי רמת השירות באגד ירדה, ברוב המדדים, יחסית לשיפור שחל ברמת השירות של מרבית המפעילים החדשים. עוד עלה כי אגד חורגת מתנאי הרישיונות שניתנו לקווים שהיא מפעילה בהיקף גדול יחסית למפעילים החדשים.
- מחלקת עידכון ובקרה באגד אינה בודקת אם הנסיעות בפועל נעשות לפי לוח הזמנים המתוכנן ואינה מפיקה דוחות מעקב תקופתיים אחר העמידה בלוח זמנים והחריגות ממנו, על-מנת לאפשר להשתמש בו כדי לבחון ולהעריך את רמת השירות לנוסע. אגד תכננה ב-12 שבועות מייצגים בשנת 2007 1,399 נסיעות פחות מהנדרש ברישיונות הקווים. נמצא כי מערכת ספירת הנוסעים האוטומטית שהייתה מותקנת באוטובוסים יצאה מכלל שימוש לפני חמש שנים, ועדיין לא הותקנה מערכת חדשה במקומה.
- משרד התחבורה לא קבע, בתקנות ובהסכמים עם אגד ועם המפעילים הפרטיים, רמת תחזוקה ושירותים להפעלת תחנות מרכזיות ותחנות רגילות. בדיקה של משרד מבקר המדינה בארבע תחנות מרכזיות שאגד מפעילה בצפת, בקריית שמונה, בעפולה ובבאר שבע העלתה, כי המתקנים בתחנות מיושנים, רמת התחזוקה של התחנות נמוכה, והתחנות לא שופצו במשך תקופה ארוכה.
רע שההגה בידיים של אגד המבקר קרא לשפר את השירות לציבור בתחבורה הציבורית ולעודד את השימוש בה. לינדנשטראוס רומז כי ראוי היה להוציא עוד ועוד קווים מהפעלה בידי אגודת אגד, וקובע שעל משרד התחבורה לקבוע תנאי-סף במכרזים שיאפשרו את זכייתם של מפעילים בעלי צי אוטובוסים מתאים, בעלי חוסן פיננסי ובעלי רמת שירות גבוהה לציבור. על משרד התחבורה לקבוע אמות מידה מינימליות לשירות לציבור, לוודא את אכיפתן באמצעות פיקוח ובקרה הדוקים יותר, ואף לשקול את החמרת האמצעים הננקטים נגד מפעילים שאינם עומדים בתנאים שנקבעו על ידו. הפיקוח והבקרה של משרד התחבורה על המפעילים הפרטיים ועל אגד הוא מצומצם, והוא לא עשה די כדי להביא לתיקון המצב ולשפר את השירות לנוסעים.
|