X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
אובמה וסוטומאיור בעת ההכרזה על המינוי [צילום: AP]
היספנית ראשונה תכהן בביהמ"ש העליון בארה"ב
סוניה סוטומאיור בת ה-54 גדלה לאם חד-הורית קשת-יום ברובע דרום ברונקס תהיה האשה השלישית מעולם שמונתה למשרה הרמה הרפובליקנים ייאלצו להחליט האם להילחם במינויה / אובמה וסוטומאיור בעת ההכרזה על המינוי [צילום: AP]

נשיא ארה"ב ברק אובמה ביצע אתמול (יום ג', 26.5.09) את הצעד הראשון שלו להשארת חותמו על בית המשפט העליון בארה"ב, כאשר מינה את השופטת סוניה סוטומאיור לשופטת העליון הראשונה ממוצא היספני.
סוטומאיור, גרושה ללא ילדים, נולדה ברובע דרום ברונקס קשה-היום בניו-יורק להורים ילידי פורטו-ריקו.
היא אובחנה בילדותה כחולת סכרת ואיבדה את אביה בגיל צעיר. אמה עבדה בשתי עבודות כדי לפרנס אותה ואת אחיה. בבגרותה היא נסקה כלפי מעלה במהירות: היא למדה באוניברסיטת פרינסטון היוקרתית ובבית-הספר למשפטים של אוניברסיטת ייל, לאחר מכן כיהנה במספר משרות כעורכת-דין מסחרית, שופטת מחוזית ושופטת בית המשפט לערעורים.
"מה שהחיים מראים לך זה כי אין זה משנה מהיכן אתה בא, איך אתה נראה או אילו אתגרים החיים משליכים לכיוונך", אמר אובמה כשסוטומאיור עומדת לצדו. "כל חלום הוא בן-השגה בארצות הברית של אמריקה".
סוטומאיור העידה על עצמה כי היא "אדם רגיל אשר זכה להזדמנויות וחוויות בלתי-רגילות".
"דם חדש" לאגף הליברלי שקפא על שמריו
סוטומאיור תחליף את השופט הליברלי הפורש, דיויד סוטר, ובכך תתיר על כנו את הפיצוי האידיאולוגי בביהמ"ש, המורכב מתשעה חברים. תיקים חשובים בביהמ"ש העליון האמריקני מוצאים עצמם לעתים תכופות תחת חילוקי דעות בין השופטים הליברלים לשופטים השמרנים בעליון. השופט הרפובליקני המתון, אנטוני קנדי, לעתים קרובות מהווה את הקול המכריע בתיקים מעין אלה.
המינוי של סוטומאיור, בת ה-54, יביא לבית המשפט העליון "דם חדש" לכנף הליברלית המזדקנת שלו, הכוללת את השופט הותיק ג'ון פול סטיבנס, בן ה-89. היא תצטרף לרות' ביידר גינסבורג כאשה השנייה בבית המשפט ורק כאשה השלישית בכל ההיסטוריה שלו.
הרפובליקנים ייאלצו להחליט האם הם יילחמו באישור מינויה בקרב סנאט בעל רוב דמוקרטי יציב, כאשר ניסיונות לחסום אותה עלולים להתגלות כמסוכנים למפלגה שעדיין מתמודדת עם הפסדה בבחירות השנה שעברה. ההיספנים, שנטייתם הברורה היא לעבר המפלגה הדמוקרטית, מהווים את הקבוצה הדמוגרפית המתרחבת במהירות הרבה ביותר בארה"ב, אך הרפובליקנים אינם מעוניינים לאבד את השפעתם בביהמ"ש העליון באמצעות קרב פולמוסי על מינויה של סוטומאיור.
שופטי בית המשפט העליון בארה"ב מקבלים את מינוים לכל החיים והם בעלי השפעה עמוקה בהחלטותיהם על אורח החיים של האמריקנים. סוטומאיור תהווה קול חדש בתיקים המביעים בדרך כלל את חילוקי הדעות הרחבים ביותר בחברה האמריקנית, כגון ביטחון פנים, הפלות, זכויות הומואים והזכות לפרטיות.
אובמה תיאר את סוטומאיור כשופטת הניחנת הן במח והן בלב מרשים, ואשר לוקחת על עצמה תיקים "בהבינה כיצד פועל העולם וכיצד חיים אנשים רגילים".
מינויה של סוטומאיור יעמוד בפני ועדת המשפט של הסנאט, אשר תערוך שימוע לפיו יוחלט אם לאשר את מינויה, ובו תצטרך לענות לשאלות הסנטורים. לסוטומאיור לא צפויה בעיה מיוחדת בשלב זה. יו"ר הוועדה, הסנטור פטריק ליהי, אמר כי "מונתה בעבר הן על-ידי נשיאים רפובליקנים והן על-ידי נשיאים דמוקרטים, וגם בסנאט היא זכתה פעמיים לתמיכה רחבה, בין-מפלגתית". ליהי התייחס בדבריו למיוני העבר של סוטומאיור, ביניהם לבית המשפט לערעורים.
למרות זאת, פסיקותיה בעבר זכו לביקורת מצדם של שמרנים, והדבר צפוי לשחק תפקיד בשימוע שייערך לה. אפילו לפני המינוי שלה אתמול, מבקרים כינו אותה "אקטיביסטית שיפוטית" אשר תתערב בנושאים הקשורים לחוקה.

תאריך:  27/05/2009   |   עודכן:  27/05/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
היספנית ראשונה תכהן בביהמ"ש העליון בארה"ב
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלעזר לוין
הרווח כולל שינויים בשווי נכסים - 306 מיליון שקל    גידול חד ברווחים בכל הענפים, בעיקר בגלל העליות בשוק ההון
אלעזר לוין
נענה לבקשת השר שטייניץ    ניסיון למנוע זעזוע נוסף באוצר
מערכת PCאון
חוקרים מאוניברסיטת סווינבורן (Swinburne) שבאוסטרליה הצליחו לפתח תקליטור שיכול לאחסן מידע בנפח של פי 2000 מתקליטור DVD    איך הוא פועל? תוך כמה זמן הוא יהיה זמין בשוק?
ניצן ארליך
למעלה ממאתיים עובדי האגף לחינוך חרדי המועסקים בעשרות מוסדות חינוך חרדים בעיר, קיבלו מכתבי פיטורין    ראשי המוסדות מאשימים: "הכל בגלל חוק נהרי"    מקורבי נהרי: "כל ניסיון לקשור בין הפיטורין לבין חוק נהרי, הינו חסר בסיס"
עופר וולפסון
הרוויחה כ-5.6 מיליון דולר ברבעון הראשון    ההכנסות ירדו ב-19.3% ל-98.4 מיליארד דולר    הרווח התפעולי ירד ב-33%    נשיא פרוטרום: "עוסקים בתחום דפנסיבי ויציב"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il