תלמיד מופרע נוהג להפריע לא רק לעצמו אלא גם לחבריו לכיתה, ובמקרים קיצוניים אף ננקטת נגד תלמידים שכאלה פעולה קיצונית של הרחקה מבית הספר. אלא שפירצה בחוק מאפשרת לתלמידים אלה להמשיך בבית הספר חודשים ארוכים קודם שיסולקו ממנו.
אם מבקשים התלמיד או הוריו להגיש ערר על ההחלטה לסלקו, רשאי התלמיד להמשיך בבית הספר עד לדיון בערר, ולא ניתן לפעול נגד המשך שהייתו. המצב הגיע לכדי אבסורד במקרה בו תלמיד כיתה ט' שנחשד באונס בת כיתתו, המשיך לבוא לבית הספר גם לאחר הרחקתו, כיוון שהגיש ערר. עד לדחיית הערר, חששה התלמידה המתלוננת לבוא לבית הספר מאימת התלמיד, וזאת על אף שהגישה נגדו תלונה במשטרה.
שר החינוך גדעון סער מבקש לשנות את המצב הקיים ובימים אלו פועל להגשת תיקון לחוק הקיים, שלדבריו יוביל לחיזוק המשמעת ולמאבק באלימות בבתי הספר.
בחוק המתוקן, שצפוי להיכנס לתוקף כבר בשנת הלימודים הקרובה, נכללים שני שינויים:
- תלמידים שהוחלט להרחיקם ממוסד חינוכי עקב בעיות משמעת או אלימות חמורות לא יורשו להישאר במוסד החינוכי עד לתום מועד בירור הערר בעניינם. ניתן יהיה להעבירם לבית ספר אחר, לאחר קבלת ההחלטה, באישור המפקח על החינוך בית הספר. מאחר שההחלטה על ההרחקה מתקבלת במקרים חריגים וקשים, יושאר שיקול דעת לגורמי המקצוע האם להרחיק את התלמיד לאלתר מבית הספר ולא להשאירו בבית הספר בתקופת הביניים, שעלולה להימשך זמן ניכר, זאת כדי למנוע פגיעה קשה באווירה הלימודית של המוסד וביכולתו לקבוע נורמות וגבולות. דוגמאות למקרים בהם נדרשת הרחקה מיידית הם מקרי אלימות חמורים ופגיעות מיניות בהם נדרשת הפרדה בין פוגע לנפגע, הגנה על חברי הקהילה הבית-ספרית ומקרים אחרים בהם נדרש שיקום הסמכות של הצוות הבית-ספרי עקב הפרות משמעת קשות אחרות.
- ועדת השימוע תשמע גם את מפקח או מנהל המוסד החינוכי בנוסף לחובתה לשמוע את התלמיד ואת הוריו. זאת כדי לאפשר לה לשמוע את מכלול הגורמים הנוגעים לעניין, ולקיים דיון מאוזן.
שר החינוך נועץ ביו"ר ועדת החינוך, ח"כ זבולון אורלב, ובשורה של אנשי מקצוע בטרם החליט על הצעת החוק. השר סער הבהיר כי בכוונתו להשלים את החקיקה עד לתום כנס הקיץ של הכנסת על-מנת לאפשר את תחילת החוק בפתיחת שנת הלימודים תש"ע.