X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
בית המשפט העליון הורה לתת תעודת כשרות לקונדיטוריה בבעלות יהודייה משיחית השופטים: הרבנים חרגו מסמכותם בתנאים שהציבו רב העיר: החיוב לתת תעודה - כפייה לפעול בניגוד לאמונתי
▪  ▪  ▪
לתעודה אין קשר לאמונות

"אמונות" בעל עסק אינן שיקול במתן תעודת כשרות. בג"צ הורה לתת תעודת כשרות לקונדיטוריה בבעלות יהודייה משיחית לאחר שקבע כי "אמונותיה" אינן שיקול בהחלטה אם תינתן לה תעודה.
בית המשפט העליון הורה (יום ב', 29.6.09) לרבנות הראשית ולרבה של העיר אשדוד לתת תעודת כשרות לקונדיטוריה 'פנינה פאי' בבעלות פנינה קונפורטי. השופטים, אליעזר ריבלין, סלים ג'ובראן ויורם דנציגר, קבעו כי התנאים שהציבה הרבנות למתן התעודה - מינוי נאמן-כשרות צמוד לעסק ומסירת מפתחות הקונדיטוריה למשגיח - מהווים חריגה מסמכותה.
אין אמון בנאמנותה לכשרות
הפרשה החלה כאשר לידי הרבנות באשדוד הגיע מידע על פעילות מיסיונרית בקונדיטוריה בבעלות קונפורטי, יהודייה משיחית. רבה של אשדוד החליט לשלול את תעודת הכשרות לאחר שימוע, בטענה כי לא ניתן לתת אמון בקונפורטי בכל הנוגע לנאמנותה לכשרות. יחד עם זאת, היה נכון לתת לה תעודה אם תמלא מספר תנאים, בהם הסכמתה להצמדת "נאמן כשרות" לקונדיטוריה אשר יימצא בעסק מרבית שעות היום ובתנאי שמפתח העסק יהיה גם בידי המשגיח.
קונפורטי ערערה על ההחלטה לרבנות הראשית אך לא נענתה. היא פנתה באמצעות באי-כוחה עו"ד אליעד שרגא והילה ויצמן לבית המשפט העליון בדרישה להורות לתת לה את התעודה. לטענתה, שלילת התעודה בשל אמונתה הדתית היא "שיקול פסול". שיקול זה, לטענתה, אינו נכלל ב"'גרעין הקשה' של דיני כשרות המזון". עוד טענה כי בהצבת התנאים הללו חרגו הרבנים מסמכותם ואף פגעו בשורה של זכויות יסוד כגון חופש העיסוק והדת.
הרבנות הראשית, השר הממונה על ענייני הדת והיועץ המשפטי לממשלה ביקשו באמצעות בא-כוחם, עו"ד אבי ליכט, לדחות את העתירה בטענה כי כ"מומרת", קונפורטי "אינה יכולה להיות 'נאמנה' מבחינה הלכתית". עו"ד אייל נון, בא-כוח רב העיר אשדוד, טען כי על-פי ההלכה, הפיקוח על שמירת הכשרות בידי מי "שאינו יהודי" חייב להיות מיוחד. הוא הדגיש כי חיוב הרב לתת תעודת כשרות לקונפורטי מהווה "כפייה על הרב לפעול בניגוד לאמונתו הדתית".
הרבנות הראשית חרגה מסמכותה
כאמור, בית המשפט העליון קיבל את עמדתה של קונפורטי והורה לרבנות לתת לה תעודת כשרות. השופטים קבעו כי חוק הכשרות הוא חוק חילוני צרכני שעניינו מניעת הונאה בכשרות, ולא ניתן להתנות את מתן התעודה בעמידה בדרישות המתבקשות מנימוקי "נאמנות הלכתית". דרישות שלמעשה הוצבו בפני קונפורטי בשל היותה יהודייה משיחית.
הם הוסיפו כי "הגרעין הקשה" של דיני הכשרות עניינם טיב המזון, תהליך הכנתו, אופן הצגתו והגשתו והטיפול בו. הוראות הלכתיות אחרות כמו אופן ניהול בית העסק או התנהגות בעליו, אינם "שיקול לגיטימי במתן תעודת כשרות".
ההחלטה לשלול לקונפורטי את תעודת הכשרות בשל היותה יהודייה משיחית, חורגת מסמכותה של הרבנות על-פי חוק הכשרות. יתרה מכך, מדובר בתנאים שלא הוצבו בפני עסקים דומים ומקורם כאמור ב"אמונותיה" של בעלת המקום. לפיכך, קבעו השופטים כי קונפורטי זכאית לקבל תעודה "בכפוף למילוי התנאים הרגילים למתן כשרות לעסק מסוג זה".

בג"צ 8735/06
תאריך:  30/06/2009   |   עודכן:  30/06/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
יהודיה משיחית קיבלה "הכשר" בבג"צ
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
ביהמ"ש מחסל את הרבנות
אמיר ש  |  30/06/09 22:09
2
שטויות, כולם "תינוקות שנשבו"
מגיד שיעור  |  1/07/09 00:07
3
המסיון פועל אף הוא בנגוד לחוק-
לא משהו שנאכף  |  1/07/09 10:28
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איריס פרחי
נהג שיכור שהדיף ריח חריף טען שמקורו באוכל בוכרי    לדבריו, הוא לא נהג בשכרות ולא ניתן להרשיעו לאחר שסירב לבצע בדיקת שכרות    המדינה טענה שהנהג הורשע לאור עדות השוטרים וכי משמעות הסירוב הוסברה לו - ערעורו נדחה
איריס פרחי
התובע טען שהאירוע התרחש כשחצה כביש וכלבתו נזקקה לטיפול רפואי    הנתבע הכחיש את התאונה ובית משפט קבע שייתכן ולא שם לב משום שהפגיעה הייתה קלה    הנתבע חויב בפיצוי
איריס פרחי
התובע גילה ירידת צבע במערכת הישיבה היוקרתית לאחר שנה וחצי, והנתבעת הציעה לצבוע אותה תמורת השתתפות חלקית    בית המשפט פסק שסביר שהמערכת נמכרה פגומה וחייב בתשלום פיצוי
שמואל שוסטר
דאו ג'ונס טיפס ב-1.1%; מגל קפצה ב-14.5%    בלופניקס הוסיפה 15.7%; גיוון אימאג'ינג עלתה ב-6.7%; גילת טיפסה ב-10.2%; אורבוטק התחזקה ב-3.7%
עידן יוסף
נשיא צרפת סרקוזי דחק בנתניהו לפטר את ליברמן ולמנות תחתיו את לבני, שכבר מזמן הייתה צריכה להצטרף לקואליציה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il