יושב-ראש המועצה הארצית של לשכת עורכי הדין, עו"ד עמוס ון-אמדן, מאיים להביא לפיטוריהם של מנכ"ל, סמנכ"ל וחשב הלשכה. זאת משום שלטענתו לא שיתפו אותו בפעילות הוועדה שהוקמה לצורך קביעת קריטריונים חדשים לחלוקת התקציב של מחוזות הלשכה ולא מסרו לו מסמכים שביקש בעניין - כך עולה מתכתובות שהגיעו לידי TheMarker.
בינואר 2008 הגיש ועד מחוז תל אביב עתירה מנהלית נגד הוועד המרכזי, שבה טען כי הוא מקופח בחלוקת משאבי הלשכה בתקציבה ל-2008. לפני כשלושה חודשים קיבל בית המשפט באופן חלקי את העתירה והורה למועצה הארצית לגבש קריטריונים ברורים שלפיהם יקבעו תקציבי המחוזות בשנים הבאות. בהמשך מונתה הוועדה שתדון בקביעת הקריטריונים. היא כללה בין השאר את ראשי המחוזות השונים והועמד בראשה עורך דין צבי פירון, יושב-ראש ועדת הכספים בלשכה.
באחרונה הוגש לוועדה דוח של משרד רואי החשבון BDO-זיו האפט, שכותרתו "קביעת אומדני עלויות לפעילויות הליבה של מחוזות לשכת עורכי הדין", שאמור לשמש בסיס לקביעת הקריטריונים.
ון-אמדן פנה לחשב הלשכה, רו"ח מוטי רוז'נקה, וביקש לקבל את המסמכים ששימשו להכנת ההצעה. לטענתו, סירב רוז'נקה להעביר לו את המסמכים והפנה אותו לפירון. מנגד טען רוז'נקה כי כל המסמכים הרלוונטיים הועברו לחברי המועצה.
לפיכך שלח ון-אמדן מכתב לחשב, שבו כתב כי התנהגותו של רוז'נקה היא "חבלה ישירה של איש מנגנון בעבודת המועצה הארצית והיו"ר הנבחר שלה". עוד ציין כי "בנסיבות העניין, איני רואה מנוס לנוכח התנהגותך - והתנהגות המנכ"ל והסמנכ"ל - אלא לקיים בקרוב דיון במועצה על הצעה מטעמי לפטר אתכם לאלתר". ון-אמדן ידוע כאחד ממתנגדיו של ראש הלשכה עורך דין יורי גיא-רון.
בשלב זה החלו להתעורר המלחמות הפוליטיות. פירון, מתומכיו של גיא-רון, שלח לחברי המועצה מכתב שבו הוא תוהה מהו המקור החוקי הנותן בידי ון-אמדן "את הסמכות, הכוח והזכות לפנות בדרישות אלה ואחרות לעובדי הלשכה בכלל ולרוז'נקה בפרט?"
על כך השיב ון-אמדן במייל, שהעביר השבוע לחברי המועצה, כי "מכיוון שפירון חשף את עמדתו חסרת השחר בעניין סמכות יו"ר המועצה בגדר תפקידו זה, לדרוש לצורך עבודתה התקינה והראויה של המועצה סיוע ושיתוף פעולה מלא של המנגנון, דומה כי אכן לא יהא מנוס מלהביא העניין להכרעת בית המשפט. ההנחה של ראש הלשכה פירון ועוד אנשים בקרבתו של ראש הלשכה כי יוכלו להצדיק בבית המשפט את ניהולה של לשכת עורכי הדין כחצר ביזנטית מופקרת, מושחתת וללא מינהל תקין נראית מופרכת".
לכך השיב פירון: "המועצה הארצית מוסמכת לקבל כל מידע ממוסדותיה ועובדיה. סמכות זו מוקנית למועצה ולא לאחד מחבריה, גם אם הוא יושב-ראשה, ויש להפעילה בדרך סבירה ושיוויונית. אוסיף עוד שיובא ממילא המידע לידיעת המועצה במסגרת הכנת התקציב השנתי, ולא כגחמה של בעל עניין פוליטי". עד כה, נטען, סירב ון-אמדן להעלות להצבעה דרישה כי ועד מחוז תל אביב ימסור למועצה נתונים הדרושים לשם גיבוש הקריטריונים. ון אמדן מסר בתגובה: "הודעתי לחברי המועצה כי לא אעלה עניין זה להצבעה משני טעמים עקריים: הראשון כי על-פי הצעת הקריטריונם שהוגשה למועצה ע"י הצוות ומהמסכים התומכים בה אין שום צורך בנתונים אלה, דבר שנאמר באותם מסמכים במפורש. השני, כי מי שקיבל צו משפטי לחובתו לא יכול להתנות את קיום הצו בשיתוף הפעולה של מי שזכה בצו".
"האם אין דרך לנהל דיון ללא התלהמויות?" עורכת דין רחל בן-ארי, יושב-ראש ועד מחוז צפון בלשכה, טענה כי לא ברור מהו הנימוק לסירובו של ון-אמדן: "האם יש ספק כלשהו בחובתה של המועצה לעסוק בחוסר שיתוף פעולה של מחוז בענייני תקציב?". גם ניסיונותיו של עורך דין גדעון פישר להשקיט את הוויכוח הסוער לא הועילו. "האם אין דרך ראויה לנהל הדיון ללא התלהמויות, שאינן באמת הכרחיות?", שאל.
מלשכת עורכי הדין נמסר בתגובה: "התנהלות הוועדה לקביעת קריטריונים לחלוקת התקציב נעשתה בשקיפות. כל חבריה קיבלו את כל המידע שהתבקש על ידם. משרד רו"ח זיו האפט פנה לוועדי המחוז בבקשה להעביר לו נתונים כספיים. ועד מחוז תל אביב החליט לא לשתף פעולה עם המומחה. לקראת המשך הדיון במועצה הארצית בהמלצות הוועדה, הנחה יו"ר הוועדה את חשב הלשכה להפיץ לכל חברי המועצה את כל המסמכים שהועברו לחברי הוועדה, וכך עשה החשב. למרות זאת וללא כל עילה של ממש, בחר יו"ר המועצה לתקוף את הנהלת הלשכה. יו"ר המועצה בחר להתייצב לצדו של יו"ר ועד מחוז תל אביב ולסייע לו בניסיון להסתיר את נתוניו הכספיים של המחוז".
יושב-ראש ועד מחוז תל אביב, עורך דין דורון ברזילי, מסר: "משרד זיו האפט לא ביקש מאתנו נתונים ואף אמר שהנתונים אינם רלוונטיים למסקנותיו. לפי הקריטריונים שהוועדה מגבשת בימים אלה, עדיין יש הפליה כלפי מחוז תל אביב. אם קריטריונים אלה יאושרו, נשקול להגיש עתירה נוספת נגד הוועד המרכזי".