X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
לדברי יו"ר רשות ני"ע חל שיפור בענף, אך הוא נקודתי לחברות חזקות הצביע על חשש בהיקף האג"ח המצוי בסכנת חדלות פרעון "ייתכן שהמסר שהעברנו על כך שאין תחליף לגיבוש הסדר חוב מתחיל לחלחל לחברות בקשיים"
▪  ▪  ▪
יו"ר רשות ני"ע, זוהר גושן [צילום: יח"צ]

"שוק ההנפקות מראה סימני התאוששות, אבל בינתיים ההנפקות מתבצעות כמעט תמיד על-ידי חברות שדירוגן גבוה. במקביל, הנתונים שבידינו מצביעים על חשש שהיקף אגרות החוב המצויות בסכנת חדלות פירעון נותר גבוה", כך אמר (יום ב', 6.7.09) יושב-ראש רשות ניירות ערך, פרופ' זוהר גושן, בכינוס השנתי של לשכת רואי החשבון שהתקיים באילת.
גושן הציג נתונים עדכניים על המגמות המרכזיות בשוק האשראי החוץ-בנקאי מתחילת השנה ועד היום. מהנתונים, אותם הפיקה המחלקה הכלכלית של רשות ניירות ערך, עולה כי השוק עדיין לא קבע לעצמו מגמה ברורה. "מצד אחד", אמר גושן, "קיימת התאוששות במדדי המסחר בשוק המשני. התשואה לפדיון של אגרות החוב מצויה במגמת שיפור, אם כי עדיין לא חזרה למצבה ערב המשבר. מצד שני, את הגיוסים המשמעותיים מבצעים בעיקר בנקים, חברות ממשלתיות וחברות חזקות בעלות דירוגים גבוהים. אומנם לא מעט חברות מגישות לרשות תשקיפי מדף, אבל רובן אינן מבצעות גיוס בפועל אלא מעדיפות להמתין". גושן העריך כי לקחי המשבר עדיין לא הופנמו דיים: "מנתוני התשקיפים עולה כי מרבית החברות המנפיקות אינן מציעות בטוחות או הגנות במסגרת התניות פיננסיות, כאשר קיים ספק אם שיעורי הריבית הנקבעים משקפים את הסיכון".
גושן הציג תוצאות של בדיקת עומק שביצעה המחלקה הכלכלית של הרשות. בין השאר, ביצעה המחלקה מדגם שבמסגרתו דורגו מנפיקות האג"ח שנכללו בו לחמש קטגוריות, בהתאם לתחזית לחדלות פירעון בתשלומים הצפויים עד לסוף שנת 2009. במדגם נמצא, כי בשתי הקטגוריות בהן נכללות החברות בעלות האג"ח בסיכון הגבוה ביותר נכללות כיום 38 חברות - המהוות 20% מכלל החברות במדגם. שיעור החוב המצוי בדירוגים בעלי ההסתברות הגבוהה לחדלות פירעון עומד על 14% מכלל החוב. התחזית לגבי סך החוב המצוי בסיכון (כלומר גם החובות שעל המנפיקות להחזיר בשנים הבאות) עומדת על כ-11 מיליארד שקל.
הוא הוסיף כי כל 14 החברות שנכנסו לקטגוריית הסיכון הגבוה ביותר במדגם מאי מצויות כיום בשלב זה או אחר של הסדר חובות או הליכי פירוק. "ייתכן מאוד שהמסר שהעברנו בחודשים האחרונים על כך שאין תחליף של ממש לגיבוש הסדר חוב מתחיל לחלחל לחברות בקשיים", אמר. לדבריו, הרשות מיישמת את תוצאות המדגם "הן בכל הנוגע לניהול הסיכונים שלנו בעבודה השוטפת, והן בכל הנוגע לייזום פעולות רוחב להגנה על מחזיקי האג"ח בפרט והמשקיעים בחברה בכלל". בין הפעולות שפירט גושן ניתן למנות את קידום החקיקה לשיפור הגילוי למחזיקי אג"ח וההגנות הניתנות להם; יישום בפועל של מודל קציני אשראי ומתן דגש מיוחד על עבודת רואה החשבון.

"מקפידים על יישום הכללים להערות עסק חי"

לדברי גושן, הנתונים המעידים על עלייה בהסתברות לחדלות פירעון במשק מטילים על רואה החשבון המבקר אחריות ונטל משמעותי דווקא בתקופת המשבר, קל וחומר בתקופות בהן מתבצעות רפורמות חשבונאיות דוגמת ה-IFRS.
"אנו מקפידים מאוד על יישום הכללים לגבי מתן הערת עסק חי", אמר גושן. "הערת עסק חי היא קריטית כי היא גם מרכיב משמעותי בהערכות שלנו לגבי חדלות פירעון, והיא משמשת גם כהתראה לחברה בקשיים לפרסם תזרים מזומנים חזוי. לכן אנו נותנים לכך דגש מיוחד". גושן סיפר כי בתקופה הזו נתקלה הרשות לניירות ערך במקרים שבהם רואי חשבון נותנים במקום הערת עסק חי הפניית תשומת לב. "בכמה מקרים פנינו לרואי החשבון ולאחר בדיקה הבנו שלמעשה זהו ניסוח עדין להערת עסק חי ודרשנו להכניס תיקונים", אמר. "אני מבין שקיים תמיד מתח בין הרצון לשקף את מצבה האמיתי של החברה לבין הרצון שלא לגרום לה נזק, אבל הפניית תשומת לב אינה תחליף להערת עסק חי".
גושן התייחס בדבריו גם לגיבושן ולפרסומן של הערכות שווי. "נכון שבגלל המצב הכלכלי יש רק מספר קטן של עסקות", הבהיר, "אבל עובדה זו אין משמעה שמחיר העסקה האחרונה מלפני שנה משקף בהכרח את מחיר הנכס. צריך לבחון שהערכים נכונים ואם העסקה האחרונה לא רלוונטית - אין לצטט את מחירה". באופן דומה התייחס גושן גם לסיווג ירידת ערך נכסים פיננסיים. "הטיפול בכך חייב להיות זהיר ומחושב", אמר, "אנו עוקבים בקביעות אחרי הקריטריונים לסיווג. היו מקרים שבהם הורינו על שינוי הסיווג מירידת ערך זמנית לירידת ערך קבועה".

תאריך:  06/07/2009   |   עודכן:  06/07/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שיפור בשוק ההנפקות - בעיקר של בעלות דירוג גבוה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
גלית יצחק
אם תכננתם לצאת בקרוב עם הילדים לחופשה בארץ או בחו"ל, השתדלו לא להגיע לארוחה בחדר האוכל רעבים מדי, היזהרו משפע הרטבים וותרו על המיני בר במלון
עופר וולפסון
מחקר של חברת IMS מראה כי בעשור האחרון נחסך בארה"ב סכום עתק כתוצאה משימוש בתרופות גנריות    יו"ר ענף הפרמצבטיקה בהתאחדות התעשיינים אומר כי בארץ מחיר תרופה גנרית זול בכ-80% ממקבילתה
עופר וולפסון
במבצע שינוע מורכב הועברה טורבינה של סימנס מנמל אשדוד לתחנת מחז"מ חיפה של חברת החשמל    בקיץ 2010 תספק הטורבינה עוד 240 מגה וואט חשמל
אופיר בר-זהר
כך עולה ממכתב התגובה של היועץ המשפטי של הרשות השנייה    מדובר בחוסרי תוכן וחובות דמי זיכיון ותמלוגים
עופר וולפסון
שר האוצר החליט על מינוי ועדת איתור למרות שאין חובה חוקית בכך    בראש הוועדה יכהן ידין ענתבי והיא תציג בפני השר כ-3 עד 5 מועמדים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il