שתי עסקות רכישה גדולות נחתמו באחרונה בענף הרכב: אגד תרכוש כ-300 מכוניות מדוד לובינסקי, יבואנית פיז'ו, ו-yes תרכוש 150 מכוניות מ-UMI, יבואנית שברולט. בשני המקרים הרכישה הישירה מחליפה עסקות ליסינג. בעסקת אגד, מדובר ברכישה בהיקף מוערך של כ-30 מיליון שקלים. מכוניות הפיז'ו שיירכשו הן מהדגמים 407, 308, 207 והמסחרית הקלה פרטנר. המכוניות יחליפו כמעט את כל צי המכוניות של אגד, ואספקתן תתבצע בשלושת החודשים הקרובים.
ההסכם בין Yes, שבבעלות חלקית של בזק, לבין UMI נחתם לאחר משא-ומתן ממושך. לפי ההסכם, Yes תרכוש 150 מכוניות מדגם שברולט אוויאו (במרכב ארבע או חמש דלתות). היקף העסקה נאמד ב-13.5 מיליון שקלים. ההסכם כולל תחזוקה של כלי הרכב וקנייה חוזרת שלהם (Buy Back) בידי היבואן כעבור שלוש שנים, במחיר שנקבע מראש.
yes ניהלה משא-ומתן עם כמה חברות ליסינג, בהן משקי ליסינג ודביס, אך לא הצליחה להשיג מחירים דומים לאלה שבעסקת הליסינג הקודמת שלה עם חברת אלבר. במקרה זה, לא מדובר בהחלפת הצי כולו. Yes חתומה על עסקת ליסינג עם משקי ליסינג מסוף 2008, הכוללת חכירה של מאות מסחריות קלות.
עסקות אלה מצטרפות לשתי עסקות גדולות משבוע שעבר - אחת, שבה רכשה חברת הביטוח מגדל 225 מכוניות מיבואנית סובארו יפנאוטו, והשנייה שבה רכשה ביטוח ישיר 120 מכוניות מ-UMI.
הבחינה של עסקות רכישה ישירה החלה בסוף 2008, לאחר שחברות הליסינג העלו את מחירי החכירה בכ-15% בשל קשיי המימון בענף והבלימה בשוק המשומשות. גם חלק מיבואני הרכב שמחו על ההזדמנות לחזור לקשר ישיר עם המשתמשים, ללא התיווך של חברות הליסינג. בין יבואנים אלה ניתן למנות את UMI, יפנאוטו, מכשירי תנועה, צ'מפיון מוטורס ודוד לובינסקי.
כעת, כשעסקות ליסינג רבות הסתיימו, החברות מחויבות לקבל החלטה. חלקן מחדשות עסקות ליסינג, ואחרות - מבצעות רכישה ישירה.
מאגד נמסר: "לנוכח התייקרות מחירי שוק הליסינג בישראל, קיבלה מזכירות אגד החלטה לערוך בדיקת כדאיות הנוגעת לצי הרכב הפרטי של החברה. בשלב זה נאספים נתונים ונבחנות האלטרנטיבות". UMI, דוד לובינסקי ו-yes העדיפו לא להגיב.