X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
נותרו תמיהות וסימני שאלה אך לא נמצאו ראיות מספיקות לביסוס החשד נגד אולמרט
▪  ▪  ▪

היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, הודיע (יום ב', 20.7.09) על סגירת תיק החקירה בפרשת הבית ברחוב כרמיה נגד ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, בטענה שלא הושגו בחקירה ראיות מספיקות להגשת כתב אישום. היועץ קובע, כי אולמרט קיבל הנחה בשיעור של 30% בעת רכישת הבית בכרמיה - שילם 1.2 מיליון דולר, לעומת ערכה אותה עת בשווי 1.68 מיליון דולר.
"אכן, החקירה הותירה כאמור תמיהות וסימני שאלה באשר לעסקה ולהתנהלות המעורבים בפרשה, ואולם המשפט הפלילי, מעצם טיבו, מגביל עצמו לטיפול במעשים פליליים שקיימת תשתית ראייתית מספקת להוכחתם. במקרה דנן, כפי שפורט לעיל, לא היה די בחומר החקירה כדי לבסס את החשדות שנחקרו, והתוצאה היא אפוא סגירת התיק נגד אולמרט, בהעדר ראיות מספיקות", כתב בהחלטתו.
החקירה, שנפתחה בעקבות חשיפת העיתונאי יואב יצחק ב-News1, עסקה בהנחה הכספית המשמעותית שקיבל אולמרט מחברת "אלומות" לצורך רכישת דירה ברחוב כרמיה 8 בירושלים, וזאת בתמורה להפעלת השפעתו על גורמים בעיריית ירושלים לשם מתן אישורי בניה חריגים ולזירוז הליכים בפרויקט במסגרתו אמורה הייתה להיבנות הדירה שרכש.
חומר החקירה נבחן בפרקליטות מחוז ירושלים ולפני כחודש הועברה ליועץ המשפטי לממשלה חוות-דעת הפרקליטות, שמסקנתה הייתה שממצאי החקירה אינם מבססים תשתית ראייתית מספקת להגשת כתב אישום נגד אולמרט בעבירות בהן נחשד. לפיכך המליצה פרקליטות המחוז לסגור את התיק נגד אולמרט , מחוסר ראיות מספיקות.
לדברי היועץ המשפטי לממשלה, מחומרי החקירה עולה כי יש ממש בחשיפה שבני הזוג אולמרט קיבלו הנחה משמעותית.
"אף שהחקירה לא הסירה תמיהות וסימני שאלה באשר לעסקה ולהתנהלות המעורבים בפרשה, לא נמצאו בחקירה ראיות מספיקות לביסוס החשד שנחקר, היינו - כי אולמרט קיבל מחברת "אלומות" הנחה כספית משמעותית ברכישת הדירה ברחוב כרמיה, בתמורה להפעלת השפעתו על גורמים בעיריית ירושלים לשם מתן אישורי בניה חריגים ולזירוז הליכים בפרויקט. מחומר החקירה עלה, כי בני הזוג אולמרט שילמו לחבר אלומות עבור הדירה ברח' כרמיה - שכללה שטח מגורים של 260 מ"ר בשתי קומות, וכן מרתף וגינה צמודה - סכום של 1,2000,000 דולר, במזומן. על-פי חוות דעת שנערכה על-ידי שמאית מטעם משרד מבקר המדינה, שווי השוק של הדירה האמורה עמד באותו מועד על 1,680,000 $, אך לאחר התחשבות בעובדה שהתשלום בוצע במזומן, הועמדה ההערכה השמאית בדבר המחיר של הדירה על 1,530,000 $. עולה אפוא כי בהתאם לחוות הדעת האמורה, קיבלו בני הזוג אולמרט מחב' "אלומות", הנחה, מעבר להנחת מזומן, של 330,000 דולר, כ-20% משווי הדירה", ציין.
מנגד הגישו אולמרט וחברת אלומות חוות דעת של שמאים שבהן נקבע כי בהתחשב בתשלום במזומן ובסיכוני העסקה, המחיר שנקבע הוא מחיר סביר וראוי.
"נוכח ההסברים שניתנו כאמור, שנתמכו גם בחוות-דעת של שמאים מוסמכים, לא ניתן היה לשלול את גרסת אולמרט וחב' אלומות במידה הנדרשת במשפט פלילי באשר לשאלת עצם קיומה של הנחה חריגה בעסקה הנדונה. לעניין זה יש לזכור, כי האפשרות לבסס בהליכים פליליים ממצאי עובדה אמינים ומובהקים דיים על הערכות שווי של שמאים, היא מוגבלת", ציין.:בנוסף, החקירה גם לא העלתה תשתית ראייתית להוכחת התערבות מצידו של אולמרט, או הפעלת השפעה על ידו, או על-ידי מי מטעמו, אצל גורמי העירייה לקידום הפרויקט".
היועץ המשפטי לממשלה הדגיש כי במהלך החקירה נאספו ראיות נגד פקידים בכירים בעיריית ירושלים אשר סייעו לאולמרט באופן חריג ולא שגרתי. בין האנשים שנגדם נאספו ראיות גם אורי שטרית, מהנדס העיר באותה עת שהיה גם ידיד אישי של אולמרט.
לדברי מזוז, עניינם של פקידי עיריית ירושלים יידון בנפרד והחלטה האם להגיש נגדם כתבי אישום תפורסם בעתיד.

אנשי אולמרט: ההדלפות המגמתיות הסתיימו בדממה

בתגובה להודעת מזוז אמרו אנשיו של אולמרט כי מדובר בסיום בדממה דקה של שלוש שנות חקירה והדלפות.
"שלוש שנים של חקירה בלתי נגמרת, של הדלפות מגמתיות ושל שלל הצהרות מתלהמות ופוגעניות כנגד אולמרט מסתיימות היום בקול דממה דקה", אמר יועץ התקשורת של אולמרט, אמיר דן.
לדבריו, מדובר בהחלטה שהייתה צריכה להתקבל כבר מזמן ולא אחרי שלוש שנים לאחר שהורידו כבר ראש ממשלה מכהן.
"פרשה זו נוספת לפרשת בנק לאומי שנסגרה אף היא ואין לנו ספק כי בסופו של דבר זה יהיה גורלן גם של יתר הפרשות", העריך.

הודעת היועץ המשפטי לממשלה:

לאחר בחינת ממצאי חקירת המשטרה וחוות-דעת הפרקליטות, החליט היועץ המשפטי לממשלה, על דעת פרקליט המדינה, לסגור את תיק החקירה נגד ראש הממשלה לשעבר, מר אהוד אולמרט, בפרשת רכישת הבית ברחוב כרמיה, וזאת מחוסר ראיות מספיקות.
ביסוד הפרשה עמד החשד, לפיו אולמרט, בעת שכיהן כמ"מ ראש הממשלה וכשר התמ"ת, קיבל מחברת "אלומות" הנחה כספית משמעותית ברכישת דירה ברחוב כרמיה 8 בירושלים, וזאת בתמורה להפעלת השפעתו על גורמים בעיריית ירושלים לשם מתן אישורי בניה חריגים ולזירוז הליכים בפרויקט במסגרתו אמורה הייתה להיבנות הדירה שרכש.
בעקבות תלונה שהוגשה בעניין זה על-ידי העיתונאי יואב יצחק, נבדק הנושא תחילה במשרד מבקר המדינה, אשר העביר ליועץ המשפטי לממשלה את ממצאיו. לאחר בחינת ממצאים אלה ולאחר עריכת בדיקות משלימות, הורה היועץ המשפטי לממשלה על חקירת הפרשה.
במסגרת החקירה, שנערכה על-ידי יאח"ה, בוצעו פעולות חקירה שונות, לרבות תפיסת מסמכים וגביית עדויותיהם של כל המעורבים, ביניהם בני הזוג אולמרט, אנשי חברת "אלומות", גורמים שונים בעיריית ירושלים ואחרים. במרץ 2009 העביר צוות החקירה המשטרתי את חומר הראיות שנאסף בחקירה לפרקליטות מחוז ירושלים, בליווי מסמך סיכום חקירה, לפיו החקירה לא הניחה תשתית ראייתית מספקת להוכחת העבירות בהם נחשד מר אולמרט (תיווך בשוחד, מרמה והפרת אמונים ואי-דיווח על קבלת מתנה).
חומר החקירה נבחן בפרקליטות מחוז ירושלים ולפני כחודש הועברה ליועץ המשפטי לממשלה חוות-דעת הפרקליטות, שמסקנתה הייתה שממצאי החקירה אינם מבססים תשתית ראייתית מספקת להגשת כתב אישום נגד א' אולמרט בעבירות בהן נחשד. לפיכך המליצה פרקליטות המחוז לסגור את התיק נגד אולמרט , מחוסר ראיות מספיקות [עניינם של עובדי עיריית ירושלים שהיו מעורבים בפרשה עדיין נבחן בפרקליטות].
היועץ המשפטי לממשלה קיים בשבוע שעבר דיון בנושא בהשתתפות פרקליט המדינה, המשנה לפרקליט המדינה, פרקליט מחוז ירושלים ופרקליטים נוספים מפרקליטות מחוז ירושלים ומהמחלקה לאכיפת דיני מקרקעין, שעסקו בפרשה. בדיון נבחנו ממצאי החקירה וחוות-דעת הפרקליטות, ובסיכומו הוחלט כאמור, על דעת כלל המשתתפים, כי יש לסגור את התיק נגד אולמרט מחוסר ראיות מספיקות.
ביסוד ההחלטה עמדו הממצאים והשיקולים, שעיקרם כדלקמן:
  • אף שהחקירה לא הסירה תמיהות וסימני שאלה באשר לעסקה ולהתנהלות המעורבים בפרשה, לא נמצאו בחקירה ראיות מספיקות לביסוס החשד שנחקר, היינו - כי אולמרט קיבל מחברת "אלומות" הנחה כספית משמעותית ברכישת הדירה ברחוב כרמיה, בתמורה להפעלת השפעתו על גורמים בעיריית ירושלים לשם מתן אישורי בניה חריגים ולזירוז הליכים בפרויקט.
  • מחומר החקירה עלה, כי בני הזוג אולמרט שילמו לחבר אלומות עבור הדירה ברח' כרמיה - שכללה שטח מגורים של 260 מ"ר בשתי קומות, וכן מרתף וגינה צמודה - סכום של 1,2000,000 דולר, במזומן. חלק מהסכום הועבר לחברה עוד לפני חתימת הסכם הרכישה (כהלוואה), ורובו שולם עם חתימת הסכם הרכישה. המדובר במבנה טמפלרי, שהזכויות בו הוחזקו ע"י מספר גורמים, כאשר הבניה המיועדת חייבה פירוק והרכבה של המבנה וקבלת אישורים שונים, וזאת בהתחשב, בין היתר, בכך שמדובר במבנה המיועד לשימור.
  • על-פי חוות דעת שנערכה על-ידי שמאית מטעם משרד מבקר המדינה, שווי השוק של הדירה האמורה עמד באותו מועד על 1,680,000 $, אך לאחר התחשבות בעובדה שהתשלום בוצע במזומן, הועמדה ההערכה השמאית בדבר המחיר של הדירה על 1,530,000 $. עולה אפוא כי בהתאם לחוות הדעת האמורה, קיבלו בני הזוג אולמרט מחב' "אלומות", הנחה, מעבר להנחת מזומן, של 330,000 דולר, כ-20% משווי הדירה.
  • הבעלים של חברת "אלומות", טען בעדותו כי הסיבה למחיר הנמוך יחסית שנקבע נעוצה בשיקולים מימוניים ובשיטת העבודה של החברה בשיווק הפרויקטים שיזמה. לטענתו, הוא העדיף שלא להסתמך על מימון באמצעות בנקים, אלא לשווק את הנכס עוד לפני השלמת רכישת הזכויות בו, ובאמצעות התשלום מהקונה הראשון לממן את המשך רכישת הזכויות בנכס, וכך הלאה עד להשלמת רכישת מלוא הזכויות.
  • לטענת אולמרט, ההצדקה למחיר הנמוך משווי השוק נבעה משני נימוקים עיקריים: ראשית, הסיכונים שהיו קיימים מבחינתו בעת חתימת ההסכם עם אלומות, שכן באותה עת אלומות טרם רכשה את מלוא הזכויות בנכס וטרם הוצאו היתרי הבניה, ולפיכך בשלב זה של העסקה שררה אי-ודאות ביחס לסיכויי השלמתה. שנית, הוא שילם את כל סכום הרכישה במזומן, מראש, ועל-פי חוות דעת שמאיות מטעמו, תשלום במזומן מראש אמור להקנות לקונה הנחה של עד כ-10% ממחיר הנכס.
  • חב' אלומות ואולמרט גם הגישו חוות-דעת שמאיות נגדיות מטעמם, בהן נקבע כי בהתחשב בתשלום במזומן ובסיכוני העסקה, המחיר שנקבע הוא מחיר סביר וראוי.
  • נוכח ההסברים שניתנו כאמור, שנתמכו גם בחוות-דעת של שמאים מוסמכים, לא ניתן היה לשלול את גרסת אולמרט וחב' אלומות במידה הנדרשת במשפט פלילי באשר לשאלת עצם קיומה של הנחה חריגה בעסקה הנדונה. לעניין זה יש לזכור, כי האפשרות לבסס בהליכים פליליים ממצאי עובדה אמינים ומובהקים דיים על הערכות שווי של שמאים, היא מוגבלת.
  • בנוסף, החקירה גם לא העלתה תשתית ראייתית להוכחת התערבות מצידו של אולמרט, או הפעלת השפעה על ידו, או על-ידי מי מטעמו, אצל גורמי העירייה לקידום הפרויקט.
  • אולמרט עצמו הכחיש כל קשר לפעולות חריגות שנעשו בעירייה בעניין הליכי אישור הפרויקט. לדבריו, לא פנה לאף גורם בעירייה כדי שיבדוק, יסייע, או יזרז את ההליכים, ואף לא ביקש מגורם כלשהו שיפנה מטעמו.
  • חומר החקירה כולל ממצאים, לרבות עדויות שונות של פקידי עירייה, מהם עולה כי טיפול גורמי העירייה בכל הנוגע לפרויקט הנדון ברחוב כרמיה, היה חריג ולא שגרתי, וכי העובדה שהיה ידוע כי מדובר בפרויקט שנרכשה בו דירה על-ידי אולמרט, ראש העירייה לשעבר, השפיעה על התנהלותם של גורמים שונים בעירייה. ברם, לא נמצאו ראיות מספיקות לכך שפעילות זו נבעה מהתערבותו של אולמרט.
אמנם קיימות עדויות לפיהם אורי שטרית, מהנדס העיר באותה עת, שהיה בקשרי ידידות עם אולמרט, הפעיל השפעתו על גורמים שונים לקידום הטיפול בבקשות הקשורות לפרויקט כרמיה. ואולם, אורי שטרית הכחיש טענות אלה, והעדויות בעניין מעורבותו של אולמרט במהלכי הרישוי והטיפול בעירייה הן עדויות שמיעה וסברא, אשר החקירה לא מצאה להן תימוכין נוספים.
התוצאה היא, שלא נמצאו ראיות מספיקות לביסוס החשד כי הטיפול החריג לכאורה לו זכה הפרויקט בעיריית ירושלים נבע מהתערבותו של אולמרט (או של מי מטעמו, בידיעתו), להבדיל מיוזמתם של גורמים בעירייה, שביקשו להיטיב עימו כראש העירייה בעבר, כפי שנטען.
  • סיכומם של דברים: בנסיבות אלה, כאשר קיימים חילוקי דעות שמאיים באשר לעצם קיומה של הנחה חריגה ממחיר השוק של הדירה, ונוכח ההסברים שהועלו בחוות-הדעת השמאיות מטעם אולמרט ואלומות באשר למחיר הרכישה, אין במחיר הרכישה, כשלעצמו, כדי ללמד על "עסקה" בין הצדדים למתן הנחה במחיר הדירה תמורת הפעלת השפעתו של אולמרט על עובדי עירייה. בחומר החקירה לא נמצאו גם ראיות אחרות שהיה בהן כדי להוכיח קיומה של "עסקה" מעין זו. כמו-כן, לא נמצאו כאמור ראיות מספיקות גם באשר להתערבותו של אולמרט והפעלת השפעתו בעירייה לקידום הבקשות בעירייה. משכך, לא הונחה תשתית מספקת להוכחת החשדות שנחקרו.
אכן, החקירה הותירה כאמור תמיהות וסימני שאלה באשר לעסקה ולהתנהלות המעורבים בפרשה, ואולם המשפט הפלילי, מעצם טיבו, מגביל עצמו לטיפול במעשים פליליים שקיימת תשתית ראייתית מספקת להוכחתם.
במקרה דנן, כפי שפורט לעיל, לא היה די בחומר החקירה כדי לבסס את החשדות שנחקרו, והתוצאה היא אפוא סגירת התיק נגד אולמרט, בהעדר ראיות מספיקות. כאמור, עניינם של הגורמים בעירייה יידון בנפרד על-ידי פרקליטות המחוז.

תאריך:  20/07/2009   |   עודכן:  20/07/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מזוז: אולמרט קיבל הנחה של 30% ברכישת הבית בכרמיה
תגובות  [ 29 ] מוצגות  [ 29 ]  כתוב תגובה 
1
אני סבורה שכל מי שתקף את
צארינה  |  20/07/09 12:08
2
יואב יצחק תמיד טען שבכרמיה
אולמרט יפול לגמרי  |  20/07/09 12:09
 
- איפה אתה ואיפה יואב יצחק
האח הגדול  |  20/07/09 13:19
3
יואב יצחק-כשלת בגדול!!!!!!!!!! ל"ת
רמי.ב.  |  20/07/09 12:11
4
אולמרט משפטן וחלקלק  ל"ת
יש בעיה...  |  20/07/09 12:23
5
כותרת הכתה מגמתית - יואב יצחק
חיים י.  |  20/07/09 12:29
6
הוא אשם כחטא עצמו...
א מ רול  |  20/07/09 13:18
7
כשהמשטרע לא רוצה למצוא הוכחות,
ינאי המלך  |  20/07/09 13:55
8
התביעה נגד NFC בדרך
ידעונית   |  20/07/09 14:13
 
- צארינה הידעונית - nfc מחכה לך
קורא ותיק  |  20/07/09 14:24
9
לא מבין מה אתה אומר. ל"ת
יואב- תפנה לבג"צ?  |  20/07/09 14:23
10
תרגע ותתנצל
יוסי מזרחי  |  20/07/09 14:32
11
איך חוסכים 1,200,000 $ ממשכורת ל"ת
הוא שואל  |  20/07/09 14:39
12
שוש פרידמן
שמעון מזרחי  |  20/07/09 14:40
 
- תגובתי לשמעון מזרחי אנא תקרא
שושפרי   |  20/07/09 23:22
13
צודק ב 100%
תומר1234  |  20/07/09 14:41
14
יואב יצחק חייב לאכול את הכובע
אחד שעקב  |  20/07/09 15:59
 
- תגובה
פטריוט ישראלי  |  20/07/09 20:34
15
((עסא א.ועניות דעתו)):
עוד סתם אזרח  |  20/07/09 16:09
 
- הוצאת לי את המילים מהפה. ל"ת
שפתי  |  21/07/09 01:53
16
אם היה 'אזוב' היה עומד לדין !
מזוז ועיוות הדין   |  20/07/09 16:48
17
ראו איך יואב חוגג את תבוסתו.
יואב וביבי אחים.  |  21/07/09 01:44
18
כלומר פוצחה השיטה לשוחד נקי..?
לנסקי  |  21/07/09 06:23
19
כלומר 30% הוא שוחד חוקי ?
שוחד חוקי  |  22/07/09 04:12
20
ממתינים לתגובתך או להתנצלותך! ל"ת
מר י. יצחק  |  22/07/09 22:48
21
Mazuz Bozez Zman Mazuz Bazuz
Netanella  |  23/07/09 18:53
22
Mazuz Mizmez Zman.
Ariela  |  24/07/09 09:27
23
הקינאה אוכלת את כל הקקות  ל"ת
הגמדים  |  26/07/09 15:08
24
נו?????????????????
אליפז העיראקי  |  27/07/09 01:03
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
סיון בראימן
מביא עימו ניסיון רב משוק ההון, כשבתפקידו האחרון שימש ספיר כמנכ"ל פריזמה קרנות נאמנות    ספיר: "אני רואה לנגד עיני אתגר והזדמנות מיוחדים להיות בצומת הזאת"
איציק וולף
מנכ"ל רשות השידור מבקש להמשיך את כהונתה של היועצת המשפטית של הרשות לפני שיעבור חוק שיגביל את משך הכהונה    שקלאר: אין חוק המגביל את המהלך
עופר וולפסון
ירד בכ-9.5 מיליארד ש"ח לכ-725 מיליארד, לאחר גידול של כ-7 מיליארד ש"ח בארבעת החודשים הראשונים השנה    במאי וביוני נרשמה עלייה בהנפקות האג"ח וירידה במרווחי הריביות
רותי אברהם
בית המשפט העליון ביטל זיכוי העבריין יחיא טורק לאחר שהפר הסכם עד מדינה    טורק זוכה מרצח הילד אביב אילוז לפני כ-10 שנים    התיק יידון מחדש בבית משפט מחוזי
גלית יצחק
ממחקר שנערך באוניברסיטה העברית נמצא כי חלבון תקין אותו ניתן להפיק מחלבון עיזים מהונדסות, עשוי להתאים לפיתוח תרופה לעיכוב התקדמות המחלה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il