המושג נכבה יוּצא מתוכנית הלימודים במגזר הערבי. כך הודיע שר החינוך גדעון סער. לדבריו, ההחלטה לכלול מושג זה בתוכנית הלימודים הרשמית, לפני כמה שנים הייתה שגיאה, והיא תתוקן בתוכנית הלימודים החדשה הנמצאת כעת בהכנה.
בהודעה שפרסם אמש (יום ג', 21.7.09) שר החינוך, נאמר כי אין שום סיבה להציג את הקמת המדינה כשואה או כאסון בתוכנית הלימודים הרשמית, וכי מערכת החינוך אינה אמורה לתרום לתהליכים של שלילת המדינה ושל הקצנה במגזר הערבי. "אין כל סיבה שבתוכנית לימודים רשמית של מדינת ישראל תוצג הקמת המדינה כשואה או אסון", אמר סער. "מערכת החינוך אינה אמורה לתרום לתהליכים של דה-לגיטימציה למדינה, שאף מגבירים תהליכי הקצנה במגזר הערבי. בפרט אין מקום ללגיטימציה לשימוש במושג זה ללימוד ילדים בני 8".
בניגוד למה שנוטים לחשוב, ההחלטה להכליל את הנכבה בספרי הלימוד במקצוע הגיאוגרפיה התקבלה בתקופתה של לימור לבנת כשרת החינוך, והמושג הוכנס רשמית לספרי הלימוד במהלך כהונתה של שרת החינוך הקודמת, יולי תמיר.
בפועל, החלטתו של סער, הגם שדבר זה לא נאמר בהודעה, גונזת את יישום דוח סלומון-עיסאוי הממליץ על עירוי חברתי בין ערבים ליהודים, או לכל הפחות חלקים ממנו. במסקנות הדוח נאמר שיש ללמד את הנרטיב הפלשתיני
גם המערכת החינוך היהודית. הדוח, שרוב מנסחיו אנשי שמאל מובהקים המתיימר להיות א-פוליטי, ואומץ בתחילת השנה בידי שרת החינוך לשעבר יולי תמיר, נגע בעצבים רגישים של החברה. הנושאים בהם עוסק הדוח נתונים בוויכוח פוליטי שהתבטא ביתר-שאת במערכת הבחירות האחרונה.
בין המלצות הדוח מוצע לחנך לא רק לכבוד וללגיטימציה הדדיים ולתחושת אחריות משותפת, אלא גם למתן זכויות לערבים, ולשוויון בין ערבים ליהודים המכונים בדוח "שותפים", וזאת ללא קשר לאי-מילוי חובות אזרחיות מצידם של הערבים בצבא או בשירות אזרחי או לשאלת נאמנותם למדינה, כפי שטוענות מפלגות הימין.
יתרה מכך, המליצו מנסחי הדוח הכרה בקיום הלאומית של הערבים, המכונה בדוח "זכות", וכן בתרבותם. משמעות אמירה זו פירושה הכרה בשאיפה להקמת מדינה פלשתינית ובשאיפה לאפשר הגירה לישראל של צאצאי ערבים שעזבו את ישראל בשנת 1948, מאילוץ או שלא מאילוץ.
על-פי הדוח, אין די בפיתוח יכולת דיאלוגית בין הצדדים או בהכרה של התרבות, החברה, ההיסטוריה, האמונות, המורשת והלשון של הצד השני. מנסחי הדוח מחייבים הכרה בנרטיב הקולקטיבי של הערבים, באופן שהסיפור ההיסטורי של הערבים באשר ל"נכבה", האסון כביכול אותו חוללו להם היהודים בהקמת המדינה, יזכה לא רק למתן כבוד מצד התלמיד היהודי, אלא יזכה גם ללגיטימציה, לאו דווקא כזו שתסכים עימו. כמו-כן הוצע בדוח לאפשר לערבים לשמור על זכותם לזהות מובחנת מזו היהודית.
מהלך זה של חינוך בבתי הספר היהודיים נועד לצמצם את תחושת הזרות של התלמידים במערכת החינוך הערבית.