למרות התמתנות המצב הקשה בתעשיה הכללית, נמשך המצב הקשה בתעשיית המתכת והחשמל. בשליש הראשון של השנה, פוטרו קרוב לכ-2,800 עובדים מתעשיית המתכת והחשמל. כך מסר (יום ד', 22.7.09) משה כהן, יו"ר איגוד תעשיות המתכת והחשמל בהתאחדות התעשיינים. מדובר בירידה של כ-4.1% במספר המועסקים בענף.
לדברי כהן, בחודשים ינואר-אפריל 2009, נרשמה נסיגה ריאלית של כ-32% ביצוא תעשיית המתכת והחשמל לעומת התקופה המקבילה אשתקד, והוא הסתכם בכ-1.45 מיליארד דולר. מדובר בהפסד עסקות ומכירות ליצוא של כ-860 מיליון דולרים.
כהן הוסיף כי המצב הקשה של הענף בא לידי ביטוי גם בירידה ריאלית של 20% בתפוקה, בשליש הראשון של השנה.
מהתפלגות יצוא המתכת בלבד בשליש הראשון של השנה מתברר כי היצוא לאיחוד האירופי ירד בכ-53% והסתכם בכ-166 מיליון דולרים; היצוא לארה"ב - ירד בכ-71% והסתכם בכ-121 מיליון דולרים; היצוא לבלגיה ירד בכ-52% והסתכם בכ-53 מיליון דולרים; היצוא לגרמניה ירד בכ-52% והסתכם בכ-31 מיליון דולרים; יצוא המתכת לטורקיה ירד בכ-71% והסתכם בכ-26 מיליון דולרים ויצוא המתכת לסין ירד בשליש הראשון של השנה בכ-39% לעומת התקופה המקבילה אשתקד והסתכם בכ-17 מיליון דולרים.
הוא קרא לממשלה להזדרז ולהוציא לפועל לאלתר עשרות פרויקטים בעלי מרכיב עבודה ישראלי עיקרי בהיקף כולל של כ-80 מיליארד שקלים, מחציתם במימון הסקטור העסקי ולא, לדבריו - עוד כ-7,000 עובדים בתעשיות המתכת והחשמל יפוטרו עד סוף השנה. מדובר בהשקעות שיבוצעו במשך 5 השנים הקרובות אבל יתחילו כבר עתה ויביאו להעסקתם של כ-16,000 עובדים חדשים בענף, או לחילופין ימנעו פיטורים בהיקף דומה.
הפרויקטים הממתינים לביצוע הם בתחום המים (מתקני התפלה, מפעלי השבה, טיהור שפכים) בהיקף של 9 מיליארד ש"ח, כאשר 60% מהם יהיו במימון ממשלתי; פרויקטים בתחום התחבורה (כבישים ורכבות) בהיקף של 13.2 מיליארד ש"ח במימון ממשלתי מלא; פרויקטים במימון המגזר הפרטי ובשיתופו המלא, כמו הרכבת הקלה בירושלים ובת"א, שדה התעופה במגידו ובמסופי המכולות - בהיקף של 33 מיליארד ש"ח; פרויקטים בתחום האנרגיה (הקמת 4 תחנות כוח) בהיקף של 15 מיליארד ש"ח, באמצעות תקציב חברת החשמל; ופרויקטים בתחום הגז הטבעי (מערכת הולכה וחלוקה), בהיקף של 1.5 מיליארד שקל, באמצעות מימון ממשלתי ופרטי כאחד.
כהן הדגיש, כי בתקופה שעד לתחילת הפרויקטים, חייבת ממשלת ישראל להציע פתרונות שיסייעו למפעלים המעוניינים בכך לשמר את מצבת כוח-האדם שלהם. מדובר בתוכניות חל"ת (חופשה ללא תשלום), שיאפשרו למפעלים לרדת ל-4 ימי עבודה בשבוע, או להוציא חלק מהעובדים לחופשה מרוכזת.