עובדי נמל חיפה הקימו אגודה שיתופית כדי להיות שותפים בעתיד בחברת נמל חיפה. כך הודיע (יום ג', 28.7.09) ועד הנמל. יושב-ראש הוועד מאיר תורג'מן אמר בהקשר זה, כי "נכון להיום - לא תהיה הנפקת מניות בנמל חיפה. יש הרבה בעיות שחייבים לפתור בדרך".
לאחר הליכי רישום, שנמשכו כשנה וחצי, קיבלו בימים אלה בוועד העובדים של נמל חיפה את תעודת הרישום של אגודה שיתופית ולמעשה, החל מה-14 ביולי השנה נרשמו עובדי נמל חיפה כאגודה שיתופית והחלו לפעול בהתאם לפקודת האגודות השיתופיות.
מטרת האגודה היא לרכוש מניות של נמל חיפה במידה שיונפקו לציבור במהלך ההפרטה של הנמל. מדובר בתאגיד עסקי שמטרתו העיקרית, לפי הצהרתו, היא "לפעול לשיפור מצבם של חבריה ותנאי חייהם". עד כה חתמו על הצטרפות לאגודה כ-400 מעובדי הנמל, כאשר כל עובד חייב לחתום על טפסי הצטרפות באופן אישי.
במתווה הרפורמה בנמלים סוכם שעובדי נמל חיפה רשאים לרכוש, בעת הפרטת החברה, עד 15 אחוז מכלל המניות אשר יוצאו למכירה לציבור. על-פי אותו מתווה, במידה שהמדינה תנסה למכור במהלך שנת 2010 רק 15 אחוז מהמניות של חברת נמל חיפה, העובדים רשאים לקנות 1.5 אחוז ממניות אלה.
אולם, ממסמך שהעביר באחרונה תורג'מן אל דירקטוריון חברת נמל חיפה, נראה כי נושא מכירת מניות החברה לציבור - על-פי מתווה הרפורמה - רחוק מאוד מיישום. במסמך נאמר כי עד אשר לא יסתיימו הדיונים בנושא הרפורמה בתעריפים, מבלי לפגוע בחוסן הכלכלי של הנמל - אין הגיון להנפיק את החברה, שכן נושא התעריפים הינו קריטי לחברה ומשפיע על שוויה ועל חוזקה הכלכלי והפיננסי של החברה. כמו-כן, הזכיר תורג'מן את נושא המחלוקת לגבי השטחים שהובטחו לחברת נמל חיפה - ולא נמסרו לחברה בעת הסכם הרפורמה בפברואר 2005. תורג'מן הודיע נחרצות כי עד אשר לא ייפתר נושא השטחים אי-אפשר יהיה להתקדם בנושא ההנפקה.
סלע המחלוקת: פרויקט חזית הים של עיריית חיפה נושאים נוספים שעומדים על הפרק ומהווים מכשול להנפקה מצד ועד העובדים: דרישת עיריית חיפה להעביר במוסדות התכנון את ה"שטח המערבי" של הנמל (פרויקט חזית ים עירונית חיפה) - תוך הפרת ההסכם הקיבוצי שעליו חתמו עובדי הנמל, לדברי הוועד. בוועד אומרים כי מדובר בפגיעה משמעותית בחוסנה של חברת נמל חיפה, שכן שטח זה מכניס לחברה כ-32 אחוז מכלל ההכנסות. העובדים גם דורשים להעריך את שובר הגלים במסוף כרמל א', הנמצא עדיין ללא כלים תפעוליים, ולחלק לעובדי הנמל בונוס לשנים 2007-2005 מאחר שהמדינה משכה בשנים אלה דיבידנד של מעל ל-100 מיליון ש"ח.
האגודה השיתופית הוקמה לאחר שבמשך השנה וחצי האחרונות ישב צוות עובדים ורקם את מבנה האגודה מתוך מידע על מהלכים דומים שנעשו במשק ולאחר בחינת צרכי נמל חיפה.
תורג'מן אמר, כי הסיבה שהמהלך ארך זמן כה רב נעוצה במורכבותו וברצונם של העובדים ליצור גוף מתאים שיענה על כל דרישותיו של המצטרף לאגודה, בין אם הוא פנסיונר של הנמל, עובד קבוע או עובד זמני שטרם קיבל קביעות.
במסגרת מידעון להסבר האגודה השיתופית, המופץ בימים אלה בקרב כל עובדי נמל חיפה, נאמר כי יתרונות האגודה השיתופית הם, בין השאר, הכוונת פעילות האגודה במישרין לטובת חבריה ולא מבחן שווי המניה, מניעת השתלטות זרה, ייצוג של רוב דעות חברי האגודה, מניעת אפשרות של "משחק" במניות, סמכויות יעילות של רשם האגודות השיתופיות בניגוד לרשם החברות, אפשרויות שיתוף פעולה עם קואופרציות עולמיות, פוטנציאל חברים גדול של כלל עובדי הנמל והזדמנות שווה לכולם תוך ניצול מקסימלי של משאבים.