X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
חוקרים הצליחו בפעם הראשונה להבין את תהליך הלמידה, ולגלות כיצד תאים בודדים במוח משנים את תגובתם בזמן אמת כתגובה למידע על פעולה נכונה ופעולה שגויה
▪  ▪  ▪
המוח מכיר רק בהצלחות [צילום: AP]

אם אתם מרגישים שנדונתם לחזור שוב ושוב על אותן טעויות, הרי שכעת יש הסבר לכך: תאי המוח יכולים ללמוד מחוויות שונות רק כשאנו עושים צעד נכון, אך לא כשאנו בוחרים בצעד שגוי.
חוקרים, ממכון מסצ'וסטס לטכנולוגיה, הצליחו בפעם הראשונה ליצור "תצלום בזק" ייחודי של תהליך הלמידה, המראה כיצד תאים בודדים משנים את תגובתם בזמן אמת בתגובה למידע על פעולה נכונה ופעולה שגויה.
החוקרים הצליחו להראות כי תאי המוח עוקבים אחר התנהגויות ובודקים אם היו מוצלחות או לא. במסגרת המחקר, כשהתנהגות מסוימת הייתה מוצלחת, התאים הפכו מכוונים יותר למה שבעל החיים למד. לאחר כישלון, לעומת זאת, נראה שינוי קטן ביותר במוח, או כלל לא, וכן לא זוהה שיפור בהתנהגות.
המחקר שופך אור על המנגנונים העצביים הקושרים בין משוב סביבתי לגמישות עצבית - היכולת של המוח להשתנות בתגובה לחוויה מסוימת. למחקר יש השלכות לגבי הבנת דרך הלמידה שלנו, והבנה וטיפול בהפרעות למידה.
הצלחה מתגמלת
הקופים שלקחו חלק בניסוי קיבלו משימה של צפייה בשתי דמויות מתחלפות על מסך מחשב. בתמונה אחת, בעל החיים זכה לגמול כשהפנה את מבטו ימינה. בתמונה האחרת הוא אמור היה להתבונן שמאלה. הקופים השתמשו בניסוי וטעייה כדי לגלות אלו דמויות רמזו על אלו תנועות.
החוקרים גילו כי בין אם התשובות של החיות היו נכונות ובין אם שגויות, אותות בחלקים מסוימים של המוח הגיבו במשך מספר שניות בהתאם להשלכה שהייתה לתשובות. הפעילות העצבית שבאה אחרי תשובה נכונה וגמול, סייעה לקופים להצליח יותר בניסוי הבא.
במקרים בהם הקופים ענו נכון, "נדלק" אות במוח שאמר "עשית את הדבר הנכון". מיד לאחר שניתנה תשובה נכונה, תאי העצב עיבדו מידע בצורה חדה ויעילה יותר והסבירות שהקופים יענו על השאלה הבאה בצורה נכונה גם היא עלתה. לעומת זאת, לאחר מתן תשובה שגויה, לא נראה כל שיפור. במילים אחרות, רק לאחר הצלחות, ולא לאחר כשלונות, המוח עיבד את המידע והתנהגות הקופים השתפרה.
השפעה בשבריר שנייה
האונה הפרונטלית "מתזמרת" את המחשבות והפעולות בעוד שמערכת הגרעינים הבזליים (basal ganglia) קשורה לשליטה מוטורית, להכרה ולרגשות. המחקר הנוכחי מראה כי לשני אזורים אלו במוח, שכבר זמן רב קיימת השערה כי הם משחקים תפקיד בלמידה ובזיכרון, יש מידע זמין כדי לבצע את כל החישובים העצביים הנדרשים ללמידה.
האונה הפרונטלית ומערכת הגרעינים הבזליים, מחוברים האחד לשני ולשאר המוח, ועוזרים לנו להבין וללמוד קשרים מופשטים על-ידי יצירת אותות עצביים קצרים כשתגובה היא נכונה או שגויה. החוקרים לא הבינו עד כה כיצד פעילות ארעית זו, הנעלמת תוך פחות משנייה, משפיעה על פעולות המתבצעות מאוחר יותר.
החוקרים גילו פעילות בתאי עצב רבים בשני אזורי המוח ופעילות זו שיקפה את העברת או הסתרת הגמול שנמשכה מספר שניות, עד לניסוי הבא. תאי עצב בודדים בשני האזורים העבירו מידע לגבי תוצאה חזקה ויציבה במשך 6-4 שניות, וכך מתחו את מסגרת הזמן בין הניסויים.
הסלקטיביות בתגובה הייתה חזקה יותר בניסוי נתון אם הניסוי שקדם לו הביא עימו גמול, וחלשה יותר אם הניסוי שקדם לו היה שגוי, בין אם החיה רק למדה את הקשר ובין אם כבר הייתה בקיאה בו.
לאחר תשובה נכונה, הדחפים החשמליים שהגיעו מתאי העצב בכל אחד מאזורי המוח היו חזקים יותר והעבירו מידע רב יותר. שיעור "היחס רעש לאות" השתפר בשני אזורי המוח. התגובה החזקה יותר הביאה אותם לכך שיבצעו את הניסוי הבא בצורה נכונה גם כן. ממצאים אלו מסבירים ברמה העצבית מדוע אנחנו לומדים יותר מהצלחות מאשר מכשלונות.

תאריך:  03/08/2009   |   עודכן:  03/08/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ההסבר המדעי: מדוע אנו לא לומדים מכשלונות
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אופיר בר-זהר
אהרון לפידות ישמש עורך המגזין    גונן גינת יהיה עורך המוסף הפוליטי    בשבוע שעבר פורסם סקר TGI אשר הראה כי "ישראל היום" הגיע בחציון הנוכחי לשיעור חשיפה של 26.9% וצימצם את הפער מידיעות אחרונות שירד ל-34.2%
גלית יצחק
הידעתם שגג אזבסט ומערכת איוורור לקויה עשויה לגרום לכם לחלות?    בקרוב תעלה סדרה חדשה שתסייע לכם להפוך את ביתכם למקום הרבה יותר בריא עבורכם
עופר וולפסון
בתום דיון בעניין מפוני גוש קטיף בוועדת הכלכלה, דרש יו"ר הוועדה כי מנכ"ל משרד רה"מ יעמוד בראש פורום להשלמת הטיפול בעניינם    דרש תוך 45 יום תוכנית מפורטת לאיתור שטחים למימוש הקרקעות החקלאיות
יפעת גדות
גם במינון הגבוה ביותר של החיסון האוניברסלי לשפעת    בניסוי ישתתפו כ-60 איש בשכבת הגיל 49-18 והוא צפוי להסתיים ברבעון הרביעי של 2009    מנכ"ל ביונדווקס: "זו אינדיקציה חשובה בדרך להגשמת חזונה של החברה להבטיח הגנה מפני כל מחלות השפעת על-ידי חיסון יחיד"
עידן יוסף
החוק עבר בקריאה שנייה ושלישית    קדימה: "חוק פילוג הליכוד עבר, ועימו המסר כי נתניהו ראש ממשלה חלש, שנדרש לאיים על שריו"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il