X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
ממחקר שנערך בקרב פרמדיקים המשרתים בצה"ל עולה, כי באמצעות בדיקת MRI ניתן לזהות את אלו העלולים לסבול ממצוקה נפשית כתוצאה מחשיפה ללחץ משמעותי הממצא יכול לסייע בעתיד בהכוונה לטיפול מוקדם
▪  ▪  ▪
ניתן לאבחן מבעוד מועד [צילום: AP]

באמצעות בדיקת MRI תפקודי ניתן לזהות אנשים העלולים לסבול ממצוקה נפשית כתוצאה מחשיפה ללחץ משמעותי. כך עולה ממחקר שנערך בקרב פרמדיקים המשרתים בצה"ל.
המחקר נערך במסגרת עבודת הדוקטורט של רואי אדמון ובהנחיית פרופ' תלמה הנדלר' בפקולטה לרפואה ע"ש סאקלר באוניברסיטת תל אביב ובמרכז לתפקודי המוח בבית חולים איכילוב ובשיתוף עם אל"מ ד"ר גד לובין, מהאגף לבריאות הנפש בחיל הרפואה.
עורכי המחקר מציינים, כי בדיקת ה-MRI עשויה לסייע בעתיד בהכוונה לטיפול מוקדם של אנשים המועדים לפתח תסמונות נפשיות פתולוגיות בעקבות טראומה.
כמה אנשים יחוו חווייה טראומטית?
על-פי הנתונים, 40% מהאוכלוסיה יחוו חווייה טראומטית משמעותית אחת לפחות במהלך חייהם. מרבית מהנחשפים לאירוע טראומטי מגיבים בסמוך לו, בתסמינים מאופיינים ל-PTSD, כמו מצב רוח ירוד וחרדתי, מחשבות טורדות והפרעות בשינה.
המדובר בתגובות נורמליות והן קשורות כנראה לתהליך ההחלמה. אולם, כ-20% מהנחשפים לאירוע טראומתי עלולים לסבול מתסמונת נפשית לטווח ארוך כמו דיכאון וחרדה פוסט-טראומתית.
לדברי עורכי המחקר, עד היום לא ברור מה מבדיל בין אלה המחלימים לאלה הנשארים פגועים לאורך זמן ועד-כה גם לא היה ניתן לזהות את הפגיעות האישית בשלב מוקדם לאחר האירוע, דבר הגורם לאיחור משמעותי באבחון ובטיפול.

המחקר ומסקנותיו

המחקר נערך בקרב מדגם מייצג של 50 פרמדיקים המשרתים בצה"ל ועלולים לחוות חוויות לחץ משמעותיות במהלך שירותם הצבאי. קבוצת מדגם זו נבחרה מאחר והם נותני הטיפול הראשוני בקרב ויש עליהם לחץ משמעותי ביחס לניהול הרפואי המיידי.
במסגרת המחקר נערכו סריקות מוח תפקודיות באמצעות MRI, ונבחנו שלושה אזורים ייעודיים במוח בקרב הנבדקים. הפרמדיקים נבדקו בפעם הראשונה לפני הטירונות בתחילת הקורס הקדם צבאי, ולאחר שנה וחצי כאשר הם מתפקדים כפרמדיקים קרביים ביחידות השונות.
במצבים פסיכופתולוגיים שלאחר אירוע טראומתי, זוהו שינויים בפעילותם של שלושה אזורים עיקריים במוח:
  • גרעין האמיגדלה: אחראי על העיבוד הרגשי במוח והוא זה שבזכותו אנו יודעים להיזהר מסכנות;
  • היפוקמפוס: מזוהה עם עיבוד זיכרון ויצירת הקשר לאירועי חיים;
  • קליפת המוח הקדם-מצחית: אחראי על מתן משמעות רגשית ואישית לגירויים ומשתתף בוויסות הרגשי.
מממצאי המחקר עולה, כי במהלך השירות, רוב הפרמדיקים חוו אירועים בעלי אופי טראומטי משמעותי. כל הפרמדיקים דיווחו על עלייה בחשיפה לאירועי דחק משמעותיים במהלך השירות, ובקרב 66% נרשמה עלייה במספר הסימפטומים של דחק נפשי כגון: ירידה במצב הרוח, סיוטי לילה ומחשבות חוזרות על האירוע במהלך היום.
מהנתונים עולה, כי מידת העלייה בסימפטומים נפשיים בחיילים הוסברה על-ידי פעילות האמיגדלה לפני החשיפה ומידת השינוי בפעילות ההיפוקמפוס לאחר החשיפה ללחץ במהלך השירות הצבאי. כלומר, ככל שהפרמדיק חווה עלייה גדולה יותר בסימפטומים, כך האמיגדלה שלו פעלה יותר בהתחלה וההיפוקמפוס העלה את פעילותו בהמשך.
בנוסף, הבדיקות מצביעות כל כך שככל שהתפתחו יותר סימפטומים, ההיפוקמפוס פחות תיקשר עם האונה המצחית הקשורה לוויסות הרגשי. כלומר, נמצאה גמישות בפעילות ובקישוריות של אזורים במוח הקשורה לתגובה הנפשית ללחץ.
ממצא זה מצביע על פוטנציאל לשינוי מוחי באמצעות טיפול פסיכולוגי או תרופתי לאחר חשיפה לטראומה, שיסייע לאדם לחזור לחיות את חייו בלא הפרעה.
מסקנת החוקרים הינה, כי בעזרת הסתכלות על אזור מוח מסוים, ניתן לחזות מבעוד מועד מי מהפרמדיקים יפתחו יותר תסמיני לחץ נפשי בעקבות האירועים הצבאיים-רפואיים, בדומה לסימון מוחי מקדים. לעומת זאת, אזורי מוח אחרים הראו שינוי בפעילות ובקשרים ביניהם בעקבות האירועים, מה שמצביע על פוטנציאל של גמישות מוחית מצבית. ביחד הסימון המקדים ומידת הגמישות, מהווים פרופיל מוחי של אדם, שיכול לסייע בהכוונה לטיפול מוקדם ופרטני במקרה של חשיפה לטראומה.
"הממצאים המוחיים מראים שקיימת גמישות של המוח המרמזת שאיבחון וטיפול מוקדם ומכוון לפרט יסייע בטיפול וככל הנראה ימנע סיבוכים נפשיים לאחר טראומה", אומרת פרופ' תלמה הנדלר, מנהלת המרכז לתפקודי המוח במרכז הרפואי איכילוב וחברה בסגל המחלקות לפסיכולוגיה ופסיכיאטריה באוניברסיטת תל אביב.

המחקר התפרסם השבוע בכתב העת המדעי היוקרתי PNAS. למחקר סייעו גם קרן רוזנברג, אורית שטרן, לי סלע וחיים בן עמי. המחקר נתמך גם על-ידי מכון אדמס לחקר המוח אוניברסיטת תל אביב, תוכנית תשתיות (מרכבה) של משרד המדע והספורט וחיל רפואה, צה"ל
תאריך:  09/08/2009   |   עודכן:  09/08/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
MRI עשוי לנבא פגיעות נפשיות
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
עוד קישקוש אחד והזוי!
בעל הנר  |  9/08/09 17:30
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עופר וולפסון
המכרז יכלול מענק הקמה בהיקף של 130 מיליון ש"ח    שלוש הקבוצות שעברו את שלב המיון המוקדם למכרז הן אסותא, מכון מור והקריה הרפואית אשדוד
מחלקה ראשונה
צעירים מהווים כ-16% מכלל הנהגים בישראל אך מעורבים בכ-24% מכלל התאונות עם נפגעים    במסגרת המחקר תותקן מערכת ברכב המשפחתי בכדי לבחון "איך נהגים צעירים נוהגים באמת?"
עופר וולפסון
כך אומר סגן נשיא התאחדות המלונות, שהביע תמיכה נחרצת במהלכי הנגיד    לדבריו, הידרדרות לרמות של 3.2 ש"ח לדולר תגרום להפסד הכנסות בתעשיה של 2.5 מיליארד ש"ח ולכ-3,000 עובדים שיפוטרו
ליבי בגנו
ויקטוריה בקהאם הגיעה לתת גיבוי לשופטי "אמריקן איידול" בסבב האודישנים הראשון של העונה החדשה    תפקיד אורח או ג'וב קבוע? זו עדיין תעלומה
שרון שפורר
בראשונה ינסה הבנק לגייס את הכסף בהון משני עליון - מכשיר דומה לאג"ח, בתשואה גבוהה יותר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il