X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
בית המשפט העליון ביטל החלטת השופט דרורי לפיה הפרקליטות חייבת להעביר האזנות הסתר לעו"ד ליאורה ברקו הנאשמת בהברחת סמים ללקוחותיה ביניש דחתה ביקורת השופט על טיפול המשטרה בהאזנות הסתר
▪  ▪  ▪
ביניש. המשטרה לא אשמה [צילום: פלאש 90]

ניצחון לפרקליטות. בית המשפט העליון הפך (יום ה', 13.8.09) החלטה של שופט בית המשפט המחוזי, משה דרורי, בפרשת האזנות הסתר לעו"ד ליאורה ברקו. נשיאת בית המשפט העליון דורית ביניש קבעה כי הפרקליטות אינה חייבת במסירת כל חומרי האזנות הסתר הכוללות "חברתיות" לידיה של ברקו לצורך בדיקת חיוניותן לצרכי ההגנה.
מדובר בהאזנות סתר שנערכו לברקו, פרקליטתו של ראש ארגון הפשע "הכנופייה הירושלמית", איציק בר מוחא, בשל החשד למעורבות בתכנון לרצח. בסופו של דבר האזנות הסתר העלו חשד למעורבות ברקו בהברחה לכאורה של סמים לכלא והוחלט להגיש נגד אישום בנושא זה.
במסגרת ההליך דרשה ברקו למסור לה את תוצרי האזנות הסתר שנערכו לטלפון הנייד הפרטי שלה כולל שיחות "חברתיות" עם משפחתה ומקורביה. היא דרשה לאפשר לה למיין אותן כדי לקבוע איזה מהחומרים דרוש לה לצורכי ההגנה. שופט בית משפט המחוזי בירושלים משה דרורי נענה לבקשה באופן חלקי, וקבע כי יש למסור לה את ההקלטות של השיחות ולאפשר לה למיינן. הוא קבע כי החומר המדובר הוא למעשה קניינה של ברקו ואינה צריכה לנמק את הרלוונטיות של אותן קלטות לפרשה.
ביקורתו של דרורי על העובדה כי המשטרה היא הגוף המופקד על מיון החומר שהושג באמצעות האזנת סתר ועל סיווגו, עוררה סערה.
המדינה ערערה על החלטת דרורי כי על הפרקליטות למסור את החומרים וכן דרשה החלטה הדוחה את ביקורתו של דרורי על הסמכויות של המשטרה בנוגע למיון ולסיווג חומרי האזנות סתר.

אין זכות קניינית

בית המשפט נענה וביטל את ההחלטה ואף קבע כי הטיפול בהאזנות הסתר הוא בסמכות המשטרה. נשיאת בית המשפט העליון, דורית ביניש, וכן השופטות אילה פרוקצ'יה ואסתר חיות קבעו כי הפרקליטות אינה צריכה למסור את כל החומר לברקו, והמיון הוא בסמכות גורמי החקירה.
ביניש כתבה בהחלטה כי בניגוד לדברי דרורי, "זכותו של נאשם לקבלת חומר חקירה ותוצרי האזנת סתר בכלל זה, אינה מבוססת על זכות קניינית בחומר כפי שסבר בטעות בית משפט המחוזי אלא על האפשרות שהחומר הינו רלוונטי לאישום ועשוי לסייע לנאשם בהגנתו". היא הוסיפה כי קביעותיו של דרורי "אינן עולות בקנה אחד עם הוראת סעיף 74 לסדר הדין הפלילי הקובעת את זכות העיון העומדת לנאשם ואף לא עם המבחנים ועם ההלכות הנוהגות לעניין זכות זו, ובהם מבחן הרלוונטיות לפיו נקבעת האבחנה בין 'חומר חקירה' ...לבין 'חומר שנאסף או נרשם בידי הרשות החוקרת והנוגע לאישום'".
ביניש דחתה את דברי הביקורת של דרורי על המשטרה בכל הנוגע למיון ולסיווג חומרי האזנות הסתר. היא קבעה כי גורמי החקירה הם המוסמכים על-פי החוק לעסוק בכך, וכי במקרים שמדובר בהאזנת סתר לבעל מקצוע כמו עורך דין, יש לטפל בתוצרים "על-פי המתווה הקבוע לעניין בסעיף 9א לחוק האזנת סתר".
הטענה לפיה "יש להעביר לידי ברקו את מלא תוצרי האזנת הסתר על-מנת שהמיון והסיווג של חומר זה ייערך על ידה אין לה בסיס בדין ואין לקבלה. וקביעתו של בית משפט קמא בדבר העברת חומר זה לידי ברקו דינה להיבטל", קבעה ביניש.

הסניגוריה הציבורית: למסור את החומר לברקו

מנגד עמדת הסניגוריה הציבורית הייתה שונה מזו של בית המשפט העליון. לטענת הסניגוריה "יש להעביר את מיון השיחות וסיווגן לידי הנאשם שכן אין מי שיידע להצביע על הרלוונטיות של אמירות ושיחות שהוקלטו טוב ממנו. הנאשם עלול להתקשות באיתור השיחה הספציפית העשויה לסייע לו בהגנתו".
הסניגוריה קבעה כי "פרטיותם של צדדים שלישיים לעולם אינה יכולה לעמוד כנגד שלילת יכולתו של נאשם להוכיח את חפותו. במיוחד שהנאשם עצמו הוא צד לשיחות". לפיכך עמדתה הייתה כי יש למסור לברקו את האזנות הסתר שכן "זו הדרך היחידה המאפשרת בקרה ראויה אחר מידת ההצדקה לנקוט במהלך חריג של האזנת סתר".

המשטרה נחשפה לחומרים חסויים

בהחלטה נחשף עוד כי בשל התנהלות שופט בית המשפט המחוזי, צבי סגל, בפרשת מתן הצווים להאזנת סתר לברקו, נחשפה המשטרה לחומרים חסויים. "הדרך שבה נקט בית המשפט איפשרה למשטרה לא רק להאזין על דרך של הקלטה לכל השיחות שקיימה ברקו עם חמשת החשודים המפורטים בצו (אשר ככל הנראה היו כולם לקוחותיה) אלא גם להקשיב לכל השיחות הללו על-מנת למיין מתוכן ולתמלל את השיחות הקשורות לחשד שבגינו הותרה ההאזנה. זאת משום שבהחלטתו... הורה בית המשפט כי ההאזנה לשיחותיה של ברקו עם חמשת החשודים וכן התמלול של השיחות הקשורות לחשד כאמור ייעשו במהלך אחד ורק לאחר מכן יועברו לעיונו אותן השיחות המתומללות הקשורות על-פי מיון המשטרה לעבירה שבה נחשדה ברקו".
בכך, כותבת ביניש, "העביר בית המשפט למעשה אל כתפי המשטרה את מלאכת המיון והסיווג המוטלת עליו על-פי חוק האזנות סתר וחשף אותה למכלול שיחות שקיימה ברקו עם החשודים. לרבות אותן שיחות העשויות להיות שיחות חסויות שאין להן קשר לחשד שבגינו ניתן היתר האזנה לכתחילה".
בהחלטה נקבע כי ברקו המיוצגת על-ידי עו"ד רצון דרחי רשאית להגיש בקשה על-פי סעיף 74 לחוק סדר הדין הפלילי לקבלת תוצרי האזנת סתר "ככל שהיא סבורה שבתוצרי האזנת סתר... קיים חומר חקירה נוסף שלא נמסר לה על-ידי המדינה. בקשה זו תיבחן ותוכרע על-ידי בית משפט... ואם יראה זאת לנכון, יעיין בתוצר או בתוצרי האזנה שאליו מתייחסת הבקשה".

בשפ 7064/08
תאריך:  13/08/2009   |   עודכן:  13/08/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
החלטת השופט דרורי בוטלה - האזנות הסתר לא יועברו
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
ביניש והפרקליטות אותה מאפיה ל"ת
איש פשוט  |  13/08/09 20:32
2
אין אמון בהחלטות של בייניש
אבוט קוסטל  |  14/08/09 09:03
3
סקיורטטהה !!!!
החושף  |  14/08/09 09:57
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עופר וולפסון
התביעה, בסכום של 5 מיליון שקלים, הוגשה בגין אי-העברת כספי פנסיה לקרן עובדי המועצה ובגין הלנת שכר
עידן יוסף
עופר וולפסון
מייק האקבי, המועמד המוביל על-פי סקרים לנשיאות ארה"ב ב-2012 מטעם המפלגה הרפובליקנית, והיום פרשן ושדרן פופולרי ברשת פוקס, יגיע לביקור הזדהות עם הבנייה בשטחים אותו ארגנה עמותת עטרת כוהנים
אינדקס מדיה
קובי אוז מספר על "מזמורי נבוכים" המופע החדש המקדים את אלבום הסולו השני שלו
יפעת גדות
במקרים רבים, לדיכאון אין רק סיבה אחת    מדובר במחלה שיכולה לפגוע בכל אחד
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il