X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
האם מותו של ילד קטן ושל אדם בן 80 מיתרגמים פשוט לאובדן שני חיים, או האם מותו של הילד נורא יותר בגלל מספר שנות החיים שאבדו אחת מההחלטות הקשות ביותר שממשלות בכל העולם ייאלצו לקבל, במיוחד לאור העובדה שאספקות החיסונים יהיו מוגבלות ביותר בחודשים הקרובים
▪  ▪  ▪
מי אמר אני ולא קיבל? [פלאש 90]

ממשלות המנסות להכין את עצמן לגל השני, כפי הנראה הקטלני יותר, של שפעת החזירים, נאבקות כולן עם אותה הדילמה: כשאין מספיק מלאי של חיסונים, מי יהיו הראשונים לקבל אותם?
התקווה כי יצרני התרופות יספקו במהירות את ההזמנות של יותר ממיליארד מנות עבור המדינות בחצי הכדור הצפוני בלבד, נגוזה השבוע לאחר דיווח של ארגון הבריאות העולמי (WHO). "עלינו לטכס עצה ולהחליט מי הן הקבוצות העדיפות הזקוקות להגנה הראשונית", אמרה בסוף השבוע ראש ארגון הבריאות העולמי, מרגרט צ'אן. "זוהי אחת מההחלטות הקשות ביותר שממשלות בכל העולם יאלצו לקבל, במיוחד לאור העובדה שאנו יודעים כי האספקות יהיו מוגבלות ביותר בחודשים הקרובים".
אולם כל אותם המנהיגים, המחפשים אחר הנחיות מרשויות הבריאות הבינלאומיות לגבי הדרך הנכונה ביותר לחלק את החיסונים - שלא יהיו מוכנים לפני תחילת אוקטובר במקרה הטוב - נכונו לאכזבה קשה. האיחוד האירופי טרם פרסם קווים מנחים ספציפיים לסוג החדש של השפעת A H1N1 שהתפשטה בכל העולם, הדביקה מאות אלפי בני אדם וגבתה את חייהם של 1,800 איש לפחות.
ה-WHO הציע כי אנשי רפואה יזכו לעדיפות, מדיניות שמדינות רבות יאמצו, אך לא פרסם המלצות ספציפיות בנושא. מדינות ייאלצו באופן אינדיבידואלי לבחון את מצבן ולהחליט. כך אמרה דוברת WHO, מלינדה הנרי בראיון לסוכנות הידיעות הצרפתית. "עליהן להחליט אם הן רוצות לעצור את ההתפשטות, להגן על תשתיות חיוניות, או להפחית את שיעור התחלואה והמוות".
הבעיה, לדבריה, היא שאסטרטגיות אלו מכוונות כל אחת לחלק אחר של החברה, כלומר - בהיבט של מחסור - לא יהיו מספיק חיסונים כדי להגן על כל אחד במהלך החודשים הקריטים הראשונים. בנוסף, אין גם הסכמה בקרב האפידמיולוגים לגבי הגישה שתציל יותר חיים.

ראשונים - ילדי בתי הספר?

חוקרים שפרסמו השבוע מאמר בעיתון Science טוענים כי הדרך הטובה ביותר לעצור את התפשטות הווירוס היא לחסן תחילה את הילדים בגיל בית הספר ואת הוריהם. המחקר שערכו אומנם התייחס לארצות הברית, אך ניתן ליישם את המודל שהשתמשו בו גם למדינות מפותחות אחרות, ואולי לכל העולם.
ביפן, החיסון המערכתי של ילדי בית הספר מנע יותר מ-40,000 מקרי מוות לאורך כל קבוצות הגילאים בכל שנה מאז שנות השישים, עד שהמדיניות השתנתה ב-1994 בעקבות מחקר שפורסם ב-New England Journal of Medicine.
אסטרטגיה זו, בכל אופן, שנויה במחלוקת ולא רק שלא שאומצה על-ידי רוב המדינות אלא שאסטרטגיה אחרת נבחרה לקראת מגיפת 2009: סדר עדיפויות על-פי קבוצות הסיכון, ואלו כוללות ילדים צעירים מאוד מעל גיל שישה חודשים, נשים הרות, אנשים עם מצבי ריאה כרוניים וקשישים.
חשוב גם לזכור כי המגיפה אינה מתנהגת כמו השפעת העונתית, ולא תמיד תוקפת את אותן מטרות.
השינוי בתמותה לכיוון קבוצות גיל צעירות יותר הוא המאפיין הבולט ביותר במגיפות של המאה העשרים, מדגישים מומחים, וסימנים מוקדמים מצביעים על כך שהמגיפה הנוכחית - למרות שהיא קטלנית הרבה פחות מקודמותיה, לפחות עד כה - אכן מתאימה לדפוס זה.
ישנם מספר גורמי סיכן לא רגילים גם כן, כמו השמנה חמורה, ונשים הרות נמצאות בסיכון גבוה גם הן.
נתונים ממקסיקו, מוקד המגיפה, מראים כי אנשים שנולדו לפני 1957 מחוסנים כפי הנראה מהווירוס הנוכחי, כלומר, הקשישים, כקבוצה, פחות פגיעים.
אך אפילו הספירה של חיי אדם שיכולים ללכת לאיבוד אינה תהליך מובן מאליו. האם מותו של ילד קטן ושל אדם בן 80 מיתרגמים פשוט לאובדן שני חיים, או האם מותו של הילד נורא יותר בגלל מספר שנות החיים שאבדו?
האסטרטגיה בה יבחרו המדינות השונות תלויה בסופו של דבר בהחלטות פוליטיות ואתיות. כך האמינו במרכז האירופי למניעת מחלות בשנה שעברה, וכך כפי הנראה גם היום.

תאריך:  23/08/2009   |   עודכן:  24/08/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שפעת החזירים: מי יקבל ראשון את החיסון?
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
תגובה
משה44  |  25/08/09 10:16
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רותי אברהם
בית משפט הורה למדינה לפצות את נועם פדרמן בגין מעצר בלתי חוקי    השופטת: חירותו נשללה ללא בסיס חוקי בגלל התנהלות לקויה של המשטרה
עופר וולפסון
החוב ירד ביוני בכ-2 מיליארד ש"ח ללא מגזר הבנקים והביטוח    בחובות העסקים לבנקים נרשמה ירידה חדה של כ-4.4 מיליארד ש"ח    החוב לבנקים ירד מתחילת השנה בכ-2.8%
איציק וולף
גלית יצחק
וקנין תקבל עבור הקמפיין 40,000 דולר    נינה ואן-ברי נבחרה לפרזנטורית של רשת האופנה Status ותקבל כ-70 אלף דולר
רחל אלג'ים
לקראת בואה של השגרה המבורכת, אתם מוזמנים לערוך מסיבת חזרה צבעונית לבית הספר שתעזור לפתוח את השנה ברגל ימין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il