X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
נשיא התאחדות התעשיינים אומר כי העלאת ריבית כעת תגרום לפגיעה קשה בשער הדולר ולאובדן ניסיונות בנק ישראל לתמוך ביצוא "הפעילות הכלכלית עודנה חלשה. העלאת ריבית כעת משולה לירייה ברגל"
▪  ▪  ▪
נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש [צילום: ישראל סאן]

שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים, קורא (יום א', 23.8.09) לנגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, לעמוד איתן מול הקריאות להעלות את הריבית. "הכלכלה העולמית עדיין במצב שברירי ובמדינות העולם לא מסתכנים בהעלאות ריבית - העלאת ריבית עלולה להיות ירייה ברגל" אומר ברוש.
לדברי ברוש, נגיד בנק ישראל הציל במדיניותו את היצוא הישראלי בשנה האחרונה. "אני יודע שהנגיד מודע לכובד האחריות הרובץ עליו ואני שב ומצדד במדיניותו היוצאת דופן בנחישותה. זאת, בניגוד לפופוליזם המשתלט על השיח הכלכלי", אמר.
מהתאחדות התעשיינים נמסר כי במקביל לירידה החדה בביקושים העולמיים נרשם בחודשים האחרונים תיסוף חד בשערו של השקל ביחס לדולר. מצב זה, לדברי ההתאחדות, הביא את היצוא הישראלי לנסות ולהתחרות בעולם בתנאים של פגיעה משמעותית בכושר התחרות. יש לציין, כי בנק ישראל נקט בשנה האחרונה במדיניות אגרסיבית במטרה לתמוך ביצוא באמצעות חיזוק שער הדולר. ירידה נוספת בשער הדולר-שקל בעקבות העלאת הריבית עלולה לפגוע בצורה משמעותית בניסיונות ההתאוששות של היצוא הישראלי, אמרו בהתאחדות.
לדברי גורמים בהתאחדות, במידה ובנק ישראל יקדים את העולם בשינוי מגמת הריבית עשוי המסר הפסיכולוגי לשגר לכאן תנועות הון גדולות של משקיעים פיננסיים. "ריבית בנק ישראל גבוהה כבר כיום ברבע עד מחצית האחוז מריבית הפד. המוסדות הפיננסיים בעולם פועלים בתנאים של ריבית אפסית ומחפשים מדינות אשר מבטיחות להם תשואה חיובית עם איתות להעלאות ריבית נוספות. תנועות הון אלו עשויות לחזק את השקל בצורה ניכרת ובכך לפגוע בהתחלת צמיחתו השברירית של היצוא", אמרו.
"צהלות השמחה על היציאה מן המיתון מוקדמות"
ברוש עצמו התייחס לצבר אינדיקטורים חיוביים אשר גורמים להערכתו לאופטימיות מוגזמת ואמר כי "משבר קולוסאלי כזה לא נגמר תוך מספר חודשים. איני שותף להערכות פרשנים כי המיתון כבר מאחרינו. המשק ירשום השנה צמיחה שלילית ונדרשת עבודה מרוכזת ומאומצת על-מנת לחזור לצמיחה ברת קיימא. כל צהלות הצמיחה מוקדמות מדי ומסוכנות שכן הן עלולות להביא לרפיון בהתנהלות הממשלתית בדיוק בשעה שבה רבבות המובטלים נדרשים להתמודדות ממשלתית נחושה".
הוא התייחס בנוסף לנתוני הצמיחה שפורסמו במשק ואמר כי "גם העלייה המזערית בצמיחה, בשיעור של רבע האחוז ברבעון השני של השנה נובעת בעיקר מהגדלה משמעותית של הוצאות הממשלה ובלעדיה הייתה נרשמת צמיחה שלילית של קרוב לאחוז". לדבריו, הסיבה העיקרית לעליה בהכנסות המדינה ממיסים אינה האצה בפעילות הכלכלית אלא העלאות מיסים חדות, הקדמת רכישות בשל שינויי המיסוי והתחדשות פעילותו שוק ההון.
בהתייחסו לעליות החדות בבורסות אמר ברוש: "גם כאן הסיבות לעליות ידועות לכולם- העדר אפיקי השקעה".
"אינפלציה גבוהה? בדיוק במרכז היעד"
על שיעור האינפלציה בשנה האחרונה אמר ברוש כי מדיניות הריבית לא מתיימרת לתקן את עליות המחירים שכבר קרו אלא מנסה להשיג את היעד קדימה. "תחזיות האינפלציה לשנה הקרובה הנן מעט מעל 2%, בדיוק במרכז יעד המחירים של בנק ישראל. העלאת הריבית לא תשפיע על היטל המים, העלאת המע"מ ואף לא על מחירי הדיור בצורה משמעותית", ציין. לדבריו, הסיבות למדדים הגבוהים אינם התעוררות כלכלית אלא העלאת המיסוי ומחירי הדיור ואין צורך לצנן את הביקושים באמצעות העלאת הריבית. ברוש ציין כי מתוך אינפלציה מצטברת של 3.5% ב-12 החודשים שחלפו, סעיף הדיור תרם כ-3% והשפעות המיסוי תרמו כ-1.1%. כלומר, בניטרול שני סעיפים אלו, לדבריו - ישנה ירידת מחירים במשק.
מהתאחדות התעשיינים נמסר כי סעיף הדיור רשם התמתנות בחודש האחרון אם כי ההערכות הן שמחירי הדיור יתאזנו רק עם הגדלת ההיצע - כשישתחררו מספיק קרקעות לבניה ושהבנקים יחזרו לממן פרויקטי נדל"ן בצורה משמעותית.
"הטיפול הממשלתי במשבר העולמי אינו יכול להיאחז באומדנים מוקדמים של שברירי צמיחה או בעליות בבורסה. צמיחה ברת קיימא תבוא רק משילוב של תקציבים ממשלתיים להשקעות ורכישות מקומיות, כפי שסוכם בפורום 'השולחן העגול' ומחיזוק משמעותי של כושר התחרות של היצוא הישראלי", הסביר ברוש. "הפעילות הכלכלית בישראל עדיין חלשה, העלאת ריבית בשלב כזה עלולה להיות ירייה ברגל".

תאריך:  23/08/2009   |   עודכן:  23/08/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 סטנלי פישר
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ברוש לסטנלי פישר: עמוד בלחצים, אל תעלה ריבית
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
טל לוי
פעיל בשוק: זה מדהים - השוק חזק והציבור זורם לבורסה    כעת, מרוחק ת"א 25 רק 1.6% מרמת 1,000 הנק' שבה נגע לפני שבועיים    בנק ישראל יכריז מחר על גובה הריבית
יפעת גדות
האם מותו של ילד קטן ושל אדם בן 80 מיתרגמים פשוט לאובדן שני חיים, או האם מותו של הילד נורא יותר בגלל מספר שנות החיים שאבדו    אחת מההחלטות הקשות ביותר שממשלות בכל העולם ייאלצו לקבל, במיוחד לאור העובדה שאספקות החיסונים יהיו מוגבלות ביותר בחודשים הקרובים
רותי אברהם
בית משפט הורה למדינה לפצות את נועם פדרמן בגין מעצר בלתי חוקי    השופטת: חירותו נשללה ללא בסיס חוקי בגלל התנהלות לקויה של המשטרה
עופר וולפסון
החוב ירד ביוני בכ-2 מיליארד ש"ח ללא מגזר הבנקים והביטוח    בחובות העסקים לבנקים נרשמה ירידה חדה של כ-4.4 מיליארד ש"ח    החוב לבנקים ירד מתחילת השנה בכ-2.8%
איציק וולף
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il