X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
חפירות ההצלה בעיר דוד חוקיות והן יימשכו השופטת: חשיבות חשיפת צפונותיה של עיר דוד - לאומית ובינלאומית ועוד: הסדקים בבתים נגרמו מבנייה לא תואמת את הקרקע
▪  ▪  ▪
עיר דוד. הטענות התבססו על כתבות בתקשורת [צילום: רון פלד]

בית המשפט העליון אישר (יום ג', 15.9.09) את המשך חפירות ההצלה בעיר דוד, חניון גבעתי. השופטת עדנה ארבל מתחה ביקורת על התנהלות העותרים, ערבים המתגוררים בסמוך לאתר, שביססו את הטענות על כתבות בתקשורת "שהאפשרות להסתמך עליהן להוכחת טענות מוגבלת ביותר".
בהחלטה דחתה השופטת שורת טענות העותרים באמצעות בא-כוחם, עו"ד ארשיד, ובהן טענה כי מדובר בחפירות לא חוקיות, שכן הן מתבצעות בשטח "פעולות בנייה" ללא היתר כדין. כמו-כן, נדחו טענות כי החפירות יוצרות "מפגעי אבק ורעש" ואף גורמות להיווצרות סדקים בקירות בתיהם.
אין סכנה בחפירות
השופטת ציינה בהחלטה כי מדובר בחפירות על שטח בבעלות עמותת אלעד שיוצגה בידי עו"ד שרף, וזו כדי לבנות במקום נדרשה לבצע חפירות הצלה. כוונתן של העמותות אלעד, מעלה בית דוד וקדומים לקדם בנייה במקרקעין השייך על-פי המסמכים לאלעד, "אינה מלמדת על אי חוקיות החפירה הארכיאולוגית במקום. הוסבר על-ידי רשות העתיקות כי ביצוע החפירה היווה תנאי לבחינת עמדתה של הרשות ביחס לבקשת בעלות המקרקעין לשנות את התב"ע החלה עליו. כל עוד מתבצעת חפירה בהתאם לדרישות החוק אין מקום להתערבותנו".
השופטת קבעה עוד, כי אין בסיס לטענת העותרים כי "היקף החפירה והרגישות הכרוכה בה הם המחייבים הוצאת רישיון חפירה". כמו-כן שללה טענות כי חפירות אלו יסכנו את העתיקות בארץ בכך שהן פוגעות ב"סמכות המועצה לארכיאולוגיה". החפירה נערכת על-ידי רשות העתיקות ובפיקוחה, "לא ברור איזו סכנה נשקפת לעתיקות הארץ כאשר החפירות מבוצעות על-ידי גורם מוסמך ומקצועי".
העותרים נשלחו על ידה לברר את טענותיהם על סדקים בבתיהם כתוצאה מהחפירות להגיש תביעות אזרחיות. היא ציינה כי עדות מומחה, המהנדס דורון קייפי, מעלה שהסדקים היו בבתים עוד בטרם החלו עבודות החפירה, וכי הסיבה להם - "הבתים לא בוססו באופן שמתאים לסוג הקרקע עליה נבנו... ונעשו תוספות בניה שאינן לוקחות בחשבון את התסבולת הקיימת של היסודות".
ארכיאולוגיה בעלת חשיבות בינלאומית
בהתייחסה לחשיבות החפירות ציינה השופטת, כי הן הניבו עד כה "יבול ארכיאולוגי מרשים שחשיבותו המדעית וההסטורית רבה וחורגת מגבולות ישראל". עוד כתבה כי "עברה ההיסטורי העשיר של הארץ מקופל שכבה על שכבה באדמתה. דברי הימים של הארץ, של העמים שחיו בה, חלפו בה ונכנסו אל דפי ההיסטוריה, נקברו במרוצת השנים תחת האדמה והפכו לצפונותיה. '...ישראל היא אומנם מדינה צעירה, אך שורשיה עמוקים בהיסטוריה האנושית, ואדמתה רוויה לאורכה ולרוחבה בשרידים עתיקים של ציביליזציה אנושית קדומה שחייתה ויצרה באזור זה לאורך אלפי שנים, לפני ואחרי הספירה'... ביתר שאת נכונים הדברים ביחס לאזור המכונה 'עיר דוד'. תל עיר דוד מספר את דברי ימיה של ירושלים זה אלפים בשנים, כפי שניתן ללמוד עליהם עוד מן התנ"ך".
השופטת ציינה כי "חשיבות חשיפת צפונותיה של עיר דוד היא לאומית ובינלאומית, היא אינה מתייחדת לבני העם היהודי אלא יש לה חשיבות לכל מי אשר מבקש להתחקות אחר תולדותיו של אזור זה שהוא ערש הדתות המונותיאיסטיות. חשיבותו של המחקר הארכיאולוגי אינה מתמצה אך בהבנת עברה של הארץ ובאפשרות לבחון אמיתותם של הפרטים הידועים לנו ממקורות אחרים אודותיו, אלא הוא שופך אור על התפתחות התרבות האנושית. ככזה, חשיבותו חוצה עמים וגבולות".
ניסו לגרור לביצת המריבה
בהחלטה נזפה השופטת בצדדים ש"לא עשו את המתבקש והמצופה מהם כדי לסייע לבית המשפט במלאכתו", וניסו "לגרור אחריהם את בית המשפט אל ביצת המריבה ביניהם שהיא רחבה ומורכבת הרבה יותר מעניינו של חניון גבעתי, ואינה עניין לבית המשפט לענות בו".
היא הדגישה כי בית המשפט העליון "אינו הערכאה המתאימה לבירורן של שאלות עובדתיות ועל כן חשיבות רבה נודעת לפרישת התשתית העובדתית במלואה בפני בית המשפט. כזאת לא נעשה... חוות דעתי מתבססת אפוא על התשתית העובדתית שהונחה בפניי, ולפיה היתרים, ככל שהם נדרשים, ניתנו. עוד הובהר כי עבודות החפירה בחניון נעשות בפיקוח ובליווי אנשי מקצוע. יובהר למעלה מכל ספק כי אין בחוות דעתי כל היתר או הכשר לביצוע כל עבודה שמעבר לחפירות הארכיאולוגיות במקרקעין ולא ניתן לה היתר כדין".

בג"צ 9253/08
תאריך:  15/09/2009   |   עודכן:  16/09/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בג"צ אישר המשך חפירות הצלה בעיר דוד
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
עיר דוד
דני בז  |  15/09/09 18:09
2
בית המשפט בשרות הכובשים
ע.ג 1  |  16/09/09 09:29
3
אבל לא פסקה עליהם הוצאות....
כנניהו המיסר  |  16/09/09 09:44
4
בג"ץ אישר המשך חפירות בירושלים
הרשלה  |  16/09/09 09:45
5
מה אתה מתפלא כל כך
דני בז  |  16/09/09 10:04
6
תגובה לתגובת מספר 5
דני בז  |  16/09/09 12:40
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלעזר לוין
"קנו את עתודת הקרקע הגדולה האחרונה בתל אביב"    חבס לא ניגשה למכרז - מטעמי שמרנות    מכרה 285 מ-300 דירות במגדלי יו    הרווחים יופיעו במאזני 2009
עופר וולפסון
וורן באפט ושלדון אדלסון, שניים מעשירי תבל, חוו מורדות קשים    העליות שחזרו אל השווקים הפיחו בעסקיהם רוח מחודשת
איציק וולף
תושב כפר יאסיף נהג להעניש את בנו בן השנתיים על עשיית צרכיו בחיתול    חימם סכין על גחלים וגרם לכוויות בישבן הפעוט
גלית יצחק
בכפר הנופש גונן אתם יכולים ליהנות מהיכרות עם חיות הבר, טיול מים ועוד    בגולן ניתן לפגוש את החצב    באזור ים המלח ניתן לטייל בגנים ובשמורות טבע
עופר וולפסון
מנכ"ל משרד ראש הממשלה לשעבר אמר כי גורמי איכותם של המנהלים במגזר הציבורי אינה נופלת מאלו שבמגזר הפרטי, אך בעיית המשילות יוצרת להם דימוי שלילי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il