X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
"רעידת אדמה כלכלית" - לא נגזים אם כך נכנה את השנה החולפת, שהביאה לקריסה בתפיסות עתיקות יומין, שנדמו עד השנה לסלע איתן בעזרת מיטב בית השקעות, ניסינו להבין מה בעצם היה לנו כאן ולאן פנינו מועדות
▪  ▪  ▪
שנה של דאגות, חרדות ותהפוכות בשוק ההון [צילום: AP]

שנה פיננסית מרובת תהפוכות כמו שנת תשס"ט לא הייתה לנו כאן כבר כמה עשרות שנים. ניסינו בעזרת סקירת בית ההשקעות מיטב, להבין בפני מה עמדנו בשנה האחרונה ולאן, אולי, פנינו מועדות.

אז מה צפוי לנו בשווקים הפיננסיים בשנה הבאה?

המשבר והדולר - בנק ישראל "לוקח פיקוד"

הענפים המובילים השנה בבורסה בת"א - לטוב ולרע
בדקנו מה היו הענפים השונים שעשו את השנה האחרונה בבורסה, בחסות מיטב בית השקעות:
תקשורת - ענף התקשורת, הנחשב לתחום דפנסיבי, היה לאחת ההשקעות ה"חמות" בשנה האחרונה. המניות בתחום הוכיחו יציבות והושפעו פחות מהמיתון. בהיבט מבנה שוק התקשורת חלו שינויים, כגון מכירת השליטה בפרטנר ושינוי מבנה הבעלות בהוט. תהליך שינוי מבנה השוק צפוי להימשך גם בשנת 2010.
ביטוח - מניות חברות הביטוח מושפעות מאוד משוק המניות. לרע ולטוב. רע - 2008, טוב - ב-2009. שוק ההון מגיב לפני השינויים בפועל, ולכן מגזר הביטוח הניב בתשס"ט תשואה נאה מאוד של 35.8%.
פיננסים - מגזר הפיננסים, שנחשב לגורם מוביל במשבר, היה מילה אסורה בחודשי הסתיו. עם זאת, לאחר התייצבות השווקים החלו מניות הפיננסים לטפס מעלה ומעלה. בעיקר בלט לטובה המדד בחודשים מרס, אפריל ומאי. במצטבר עלה המדד בתקופה זו מעל 62%, אבל הירידות שנרשמו קודם לכן מעמידות את הסיכום השנתי על 18.9% בלבד.
נפט - מדד הנפט שהיה, אשר עמד על 100 דולר לחבית בתחילת השנה הספיק לגעת ב-34 דולר לחבית, להתנדנד קלות ברמות ה-50-40 דולר לחבית וכעת, בטווח של שנה, חזר לרמה של 70 דולר לחבית. מדד מניות הנפט עלה בחדות השנה (212.2%) בלי קשר לכך, ועם קשר הדוק לתגליות הגז בחופי ישראל.
נדל"ן - הענף שהיה רחוק מלככב בשנת תשס"ט היה ענף מניות הנדל"ן, כשמדד נדל"ן 15 ירד ב-10.2% אחרי שכבר היה מצוי בירידה של כ-50% במהלך השנה, ולא במקרה. המשבר היה, ועדיין הינו, במידה רבה, משבר בענף הנדל"ן בעולם, וחלק גדול מחברות הנדל"ן הישראליות פועלות מעבר לים.

10 המניות היורדות במדד ת"א-100 בתשס"ט - קריסת הנדל"ן
1. אפריקה ישראל - 61.3%-
2. אפריקה נכסים - 49.7%-
3. דלק נדל"ן - 45.6%-
4. קווינקו - 38.9%-
5. אלווריון - 27.7%-
6. אל על - 26.9%-
7. גרנית - 26.5%-
8. כלכלית ירושלים - 25.6%-
9. אמפל - 24.3%-
10. פאנדטק - 22.4%-

קונספט "הגדולים מדי מכדי ליפול"
כזכור, השנה העברית תשס"ט נפתחה כאשר הדי ההתרסקות של ליהמן ברדרס, הצלת בר סטרנס, סיטי גרופ ו-AIG רק נתנו את אותותיהם.
במהלך החודשים שבאו אחר-כך, עמדה השנה בסימן תוכניות הסיוע והחילוץ של כל ממשלות העולם, בסימן מבחני המאמץ למגזר הפיננסי, ובסימן הלאמות הבנקים על-ידי ממשלות. התוכניות הגרנדיוזיות מסתכמות בסכומים אסטרונומיים של טריליוני דולרים, כאשר ההנהגה הכלכלית האמריקנית, בראשות הנשיא הנבחר של ארה"ב, ברק אובמה, ושר האוצר, טימותי גייטנר, שנכנסו לתפקידם בתחילת השנה האזרחית, מובילים את המהלך.
במקביל, בנקים מרכזיים החלו בהורדות ריבית אגרסיביות לרמות שפל חסרות תקדים: ב-8 לאוקטובר 2008, בנקים מרכזיים משש מדינות מובילות בעולם (ארה"ב, גוש האירו, אנגליה, קנדה, שבדיה ושווייץ), הפחיתו במהלך משותף את הריבית. ראוי להזכיר, כי במהלך התקופה ההיא קיצץ ה'פד' את הריבית מרמה של 2% בסוף השנה שעברה לרמה אפסית של 0.25%. גם הבנק המרכזי האירופי הוריד את הריבית מרמה של 4.25% ל-1%, והחרו-החזיקו אחריהם גם בנקים מרכזיים אחרים. בחודשים האחרונים, רמות הריבית בעולם נותרות ללא שינוי, פשוט מכיוון שאין לאן לרדת, ולהעלות עדיין לא רוצים, למרות החששות ההולכים ומתגברים מהתפתחות היפר-אינפלציונית.
כשמכשיר הריבית הגיע לכלל מיצוי, נחשף העולם ל"התרה הכמותית", לפיה בנקים מרכזיים מזרימים כסף לשוק כדי לתמרץ את הפעילות הכלכלית דרך רכישת אג"ח ממשלתי וניירות ערך מגובי משכנתאות.
על-מנת לממן את תוכניות הסיוע השונות, נאלצו ממשלות העולם לגייס כסף באמצעות הנפקות אג"ח ממשלתיות ולהעצים את הגרעונות התקציביים שלהן. חלק מהממשלות נאלצו לשלם מחיר גבוה בדמות הורדת דירוג בינלאומי, כדוגמת ספרד ואירלנד שאיבדו את דירוג ה-AAA הגבוה שלהן, או מדינה כמו אקוודור שהחליטה על חדלות פירעון ושמטה חובות בפעם השנייה בתוך עשור.
לא רק מדינות שילמו את המחיר, חברות מכל רחבי העולם ספגו הורדות דירוג על-רקע המשבר, כך קרה לחברות ענק כמו ג'נרל אלקטריק וטויוטה, אשר איבדו גם הן את דירוג האשראי המושלם.
אז כן, שנה סוערת, כפי שהייתה שנת תשס"ט, כבר מזמן לא הייתה לנו, או שמא - מעולם לא הייתה לנו. שנה, שבמידה רבה של צדק, ניתן לכנותה "שנת ליהמן ברדרס". קריסתו של בנק ההשקעות הזה בערב שנת תשס"ט, הייתה קו השבר שהוליך להידרדרות המהירה של השווקים הפיננסיים. הייתה זו שנה קשה מאוד שבה עלו סימני שאלה מפחידים לגבי כוח ההישרדות של המערכת הפיננסית העולמית, שנה של משבר ייחודי בהיקפו, בעוצמתו, ברב-הממדיות שלו, בדינמיות המהירה שלו. שנה גם של פתרונות ייחודיים וחסרי תקדים למשבר ייחודי וחסר תקדים: הזרמה אדירה של כספים למשק העולמי, הלאמת בנקים בשורה של מדינות, קריסת ופשיטת רגל דה פקטו לא רק של חברות עסקיות, אלא גם של מדינות.
השלכות המשבר באו לידי ביטוי במגוון צורות:
  • עלייה בשיעור האבטלה לרמות שיא של השנים האחרונות. שיעור האבטלה בארה"ב עלה מרמה של 6.2% לרמה של 9.7%, באירופה עלתה האבטלה מרמה של 7.7% לרמה של 9.5%, ואילו ביפן מרמה של 4% ל-5.7%;
  • מעל ל-100 בנקים אמריקנים נסגרו במהלך תשס"ט;
  • אג"ח קצרות של ממשלת ארה"ב נסחרו בתשואה שלילית לפדיון, דבר שביטא את חששות המשקיעים.

10 המניות העולות במדד ת"א-100 בתשס"ט - גז, גז ועוד קצת גז
שם המניה - תשואה בתשס"ט:
1. ישראמקו - 480.3%
2. אבנר - 248.8%
3. דלק קידוחים - 197.6%
4. רמי לוי - 182.4%
5. קבוצת דלק - 127.9%
6. אבגול - 116.6%
7. נפטא - 115.2%
8. סאני - 114%
9. יואל - 112%
10. דיסקונט השקעות - 98%

תאריך:  17/09/2009   |   עודכן:  17/09/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 סטנלי פישר
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
תשס"ט בשוק ההון - שנת תהפוכות חסרות תקדים
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלעזר לוין
12 מהדירות נמכרו תוך חודש, בשיווקו של שמואל אפל    תמורת המכירות - 18 מיליון שקל
מחלקה ראשונה
ירום אריאב נתן לפיס חודש כדי להגדיל את סיכויי הזכייה בדאבל לוטו ומאיים בביטול ההגרלה    הפיס: "החזר הפרסים גבוה"
רותי אברהם
יועץ התקשורת לשעבר של עיריית אריאל ראובן שפירא תובע 100 אלף שקלים מכתבת ידיעות פתח תקוה    בתביעה: הכתבת סכסכה ביני לבין הממונים והביאה לפיטורי
איריס פרחי
הנאשם העביר לסוכן משטרתי כדורים לאקדח וקיבל תמורתם אלפי שקלים    המדינה ביקשה לגזור עונש מאסר בפועל ובית המשפט המחוזי הטיל שישה חודשי מאסר שחלקם יבוצע בעבודות שירות
איריס פרחי
לדבריו, לא ביצע את הקנייה שכן באותה עת נכח במקום עבודתו במפעל    הנתבעת השיבה שסירב לעבור בדיקת פוליגרף ובית המשפט דחה את התביעה, בחיוב בהוצאות, בהיעדר הוכחה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il