הצרכנים בעולם איבדו את בטחונם במותגים השנה על-רקע העמקתו של המיתון. כך לפי סקירה תעשייתית שפורסמה אתמול (יום ה', 17.9.09). עם זאת, מן הסקירה עולה כי החברות קוקה-קולה ואיי-בי-אם (IBM) שמרו על מקומותיהם כשני המותגים בעלי-הערך הרב ביותר בעולם.
זוהי הפעם הראשונה בה הערך המשותף של 100 המותגים המובילים בעולם, כפי שהוא מדורג ע"י אינטרברנד, סוכנות מיתוג, נפל ב-10 השנים בהם החברה אומדת אותם.
הערך הכולל של הרשימה, הכולל מותגים כגון גוגל, נינטנדו וסוני, נפל ב-4.6 אחוזים ל-1.15 טריליון דולר, לפי הערכת אינטרברנד. "זה אומר משהו לגבי האווירה בה אנו נמצאים כיום, בייחוד כשאתה לוקח בחשבון שמותגים הם מטבעם פחות תנודתיים משוויים של עסקים", אמר מנכ"ל אינטרברנד, ג'ז פרמפטון.
הסביבה הכלכלית - אשר טמנה בחובה מיתון שכמותו לא ראה העולם מזה עשורים רבים - הרסה בהדרגה את ביטחון הצרכנים במותגים ספציפיים, כשבראשם חברות פיננסיות, לפי דברי פרמפטון. לדבריו, הצרכנים אף החלו להטיל ספק במותגים קמעונאיים, על-רקע הורדת המחירים של מוצרים בחנויות הצרכנות שנועדו להגביר מכירות, פעולה שהביאה את הקונים לשאול עצמם שאלות על תמחור, ומדוע הם שילמו עד היום כל כך הרבה.
פרמפטון מסביר כי מותגים הם יותר מרק שמות, צבעים או סמלילים (לוגואים) - חישבו על הצבע האדום של קוקה קולה, או על הקשתות הצהובות של מקדונלד'ס. מותג כולל את כל האלמנטים של מוצר או שירות - מהעיצוב שלו, רכיביו ואופן ייצורו, ועד לשיווק, לפרסום ולסמליל.
מותג שהושחז בקפידה מעורר בצרכנים רגש ותחושת הבטחה שהמותג יקיים את מה שהוא מבטיח, מבלי שהצרכן יצטרך לעשות לחקור אותו הרבה, אם בכלל, לפי דברי אלן אדמסון, מנהל חברת המיתוג לנדור. לדבריו, המותגים הם חשובים לכל העסקים, וקריטיים בעבור חברות שלהן יש מגע ישיר עם הצרכן, כמו חברות למכירת כלי רכב, למשל.