"המחיר יירד ל-80 אלף שקל"
|
|
אמצעי השיווק של אגסי יתבססו על מכונית במחיר נמוך ותשלום קבוע על הוצאות האנרגיה. מחיר המכונית יהיה נמוך באופן יחסי בשל שיעור המיסוי הנמוך (10% בלבד, לעומת 90% על מכוניות בנזין ודיזל) ובזכות העובדה שהרכיב היקר ביותר במכונית - המצבר - לא יימכר אלא יוחכר, ומחירו יגולם בדמי השימוש החודשיים. מחיר המכונית יירד בהדרגה, ואגסי צופה כי יגיע לכ-80 אלף שקל תוך מספר שנים, לאחר שהייצור ההמוני יוריד את מחירי הרכיבים השונים. דמי השימוש יהיו קבועים, ודומים לעלות של דלק. אגסי יהיה אחד הראשונים בארץ שיבצע יבוא מקביל ויהיה היבואן של המכוניות החשמליות הראשונות המתאימות לרשת שלו, מתוצרת רנו, ולא קרסו מוטורס, היבואן בישראל. הוא מסביר כי הסיבה לכך היא ההתחייבות למכירת 100 אלף מכונית בישראל ובדנמרק עד שנת 2016: "אתה רואה את קרסו מזמינים 100 מכוניות ומתחייבים למכור אותן?", הוא אומר. "קרסו ייתנו את השירות ל-100 אלף מכוניות, שזה רווח לא רע. תחזוקה של מכוניות חשמליות היא שונה לגמרי. כל רכיב מוחלף בחדש. אבל החלק הכי רווחי של התחזוקה - פחחות וקוסמטיקה - זהה לזה של מכונית רגילה. בעתיד, כשיהיו חמישה יצרנים שיציעו מכוניות חשמליות, האינטרס שלי הוא להחזיר את השיווק לקרסו. להתנתק מהמכירה ולהשאיר רק את האופרציה. אני לא רוצה לשחק עבור מישהו בשוק, אבל במקרה הזה חוייבתי להיות מרקט-מייקר (עושה שוק)". כיצד יצליח אגסי למשוך קונים רבים כל כך? כדי לענות על שאלה זו, אגסי מחלק את שוק הרכב הישראלי לשלושה חלקים: רוכשי מכוניות חדשות, קבוצה המתחלקת ללקוחות פרטיים וציי רכב; רוכשי מכוניות משומשות מיד ראשונה, לרוב מחברות ליסינג, וקבוצה נוספת של רוכשי יד שנייה ושלישית. לדבריו, את רוכשי המכוניות החדשות יהיה קל להעביר למכונית החשמלית בזכות המחיר הנמוך ועלויות התפעול הנמוכות. למעשה, המחיר יהיה נמוך כל כך עד שגם רבים מרוכשי היד השנייה יתפתו לרכוש יד ראשונה. כדי להבטיח את שמירת הערך של המכוניות, ערך מקודש כמעט עבור צרכני הרכב בישראל, בטר פלייס תציע טרייד אין, אם כי אגסי משוכנע שאין בכך צורך. "נעשה טרייד-אין רק בהתחלה. עד 2015 השוק יבין שזה עובד. יהיה ביקוש גבוה למכוניות יד שנייה כי הרבה רוכשים של המכונית החדשה לא ימכרו אותה מיד, אלא יעבירו אותה לילדים וישמרו אותה במשפחה".
|
"לבטר פלייס יש משימה לאומית"
|
|
אחרי שבטר פלייס חתמה על הסכמים בישראל, דנמרק, אוסטרליה, הוואי וערי מפרץ סן-פרנסיסקו, הוחלט בחברה שלא ליזום הסכמים חדשים. הם חשים שאחרי שתשתית הטעינה תוכיח את עצמה בכמה מדינות, הדרך לקבלת זיכיון בכמה מדינות תהיה פשוטה. בינתיים החברה שואפת ליצור תקן אחיד לכל ציוד הטעינה של מכוניות חדשות. "אנחנו רוצים שתתאפשר חוויית נדידה, בדומה לטלפונים סלולריים, וניתן יהיה לטעון את המכונית החשמלית בכל מקום", אומר אגסי. בתגובה לשאלות על מונופול שעלול להיווצר, מניחים בחברה כי במקרה כזה המדינה תדרוש מהחברה לאפשר למתחרים להשתמש בתשתית שלה - בדומה לתחרות הנוצרת בטלפונים הקוויים. אתה עובד קשה כדי לשכנע ולסחוף קהל - יותר מכל מנכ"ל. יש אפשרות שתפנה קצת את הבמה? "למה, כבר נמאס לכם ממני? (צוחק) לקחתי על עצמי משימה. כתבתי את המסמך כדי לעשות שינוי וחשבתי שתקום סוכנות ממשלתית כדי לקדם את הנושא, אבל הנשיא פרס ביקש ממני לעמוד בראש המיזם. הייתה לי אחלה עבודה, עמדתי להיות מנכ"ל באחת מחברות התוכנה הגדולות בעולם. יש לי שליחות - יש לבטר פלייס משימה לאומית". "אנחנו באמצע מרתון. עברנו את השנתיים הראשונות ואנחנו בדיוק באמצע. ראשית העבודה התמקדה במוח - תכנון וחתימה על שיתופי פעולה. השנתיים הבאות ידרשו הרבה כוח והתמקדות בפרטים הקטנים. אני עובר ליישום - באתי לישראל כדי לפגוש את הלקוחות הראשונים. יש כבר מכונית, יש תחנת החלפה ותוכנית הבילינג היא בעיה פחות גדולה. אפשר לתקן על הדרך וצריך להיזהר ולא להיתקע על הפרטים הקטנים".
|
רנו פלואנס ZE "הפרויקט התשתיתי הפרטי הגדול בישראל"
|
|
היתרון היחסי של מכוניות חשמליות יאבד במהלך העשור הבא. המיסוי יגדל ככל שיימכרו יותר מכוניות, ובכל מקרה מיועד לעלות כבר ב-2015, אז יעלו את המיסוי על המכוניות החשמליות, ולהערכת אגסי גם מחיר הדלק יעלה. "ממשלת ישראל תעודד אותנו, ותיקח לנו את הכסף כשהפרויקט יצליח. לא קיבלנו שקל מהמדינה. זה הפרויקט התשתיתי הגדול ביותר במימון פרטי ואם זה יעבוד, זה ייצור את השינוי הפוליטי והגיאו-אסטרטגי הגדול בתולדות מדינה", הוא אומר. אתה לא חושש שהטכנולוגיה תעקוף אותך? שיהיה יעיל יותר לפתח תאי דלק או מצברים עם טווח ארוך יותר וטעינה מהירה? "המחשבה שאפשר להחליף את המצבר לא הייתה הרעיון הראשון שעליו חשבתי. חשבתי איך לפתור את הבעיה בקנה מידה גדול והעליתי כל מיני רעיונות. ראיתי שביו-דלק לא מתאים לישראל, כי הוא גוזל מים, ובמקרה של מכוניות מימן צריך להקים תשתיות מסובכות כדי לשנע מימן. זה מאוד מסובך להעביר מימן ואתה מאבד 75% מהחומר במעבר. סוללה שנטענת תוך כמה דקות צריכה כבל עצום בגודלו, כמו הכבל של האמפייר סטייט בילדינג. שיטת בטר פלייס דומה להסכם עם צדיק בינו - משאית דלק קטנה ובלתי נראית נוסעת מאחורי המכונית שלך ובכל פעם שאתה עוצר, ממלאים את מיכל הדלק שלך עד תום. כל זה בתשלום חודשי קבוע".
|
|