X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
בעקבות הגינויים בעולם

אירן: נאפשר בדיקת המתקן

טהרן אומרת שתאפשר למומחי הגרעין של האו"ם לבדוק את אתר העשרת האורניום החדש שנחשף, אך לא הודיעה מתי
▪  ▪  ▪
אחמדינג'אד. לא חוששים שישראל תתקוף [צילום: AP]
מלחמה בלתי נמנעת עם אירן
עו"ד עוז גדות
העיכוב כעת – מיותר יש לצאת אל המלחמה באיום הגרעיני של אירן מתוך תובנה ברורה שהיא איננה נמנעת ויפה שעה אחת קודם
לרשימה המלאה

ספי קיני
אירן תערוך תרגיל צבאי גדול ביום הכיפורים

ספי קיני
אירן: מתקן הגרעין החדש יחל לפעול בקרוב

ספי קיני
אובמה: לא נהסס להטיל סנקציות נושכות על אירן

איציק וולף
אירן חשפה מתקן נוסף להעשרת אורנים

טהרן אומרת (יום שבת) כי תאפשר לפקחי האו"ם לבחון את המתקן הגרעיני החדש שלה שנחשף. לדבריה, מדובר במתקן לא-גמור להעשרת האורניום. ההודעה האירנית נמסרה לאחר שגולים אירנים חשפו את דבר קיומו של המתקן.
הנוכחות של אורניום מועשר באתר שני עלול לסייע בידה לייצר חומר עבור נשק גרעיני, וזהו אחד הסימנים החזקים כי לאירן עדיין יש מה להסתיר - למרות טענות חוזרות ונשנות מצידה כי תוכנית היא רק לייצר חשמל.
האתר יהיה מבצעי בקרוב
הרושם הזה התחזק בעקבות דבריו של עוזרו של המנהיג העליון האייטולה עלי חמינאי, שאמר כי האתר יהיה מבצעי "בקרוב", אך נועד רק כדי לאיים על מתנגדי אירן. "זה מתקן חדש, ובעזרת האל יהפוך בקרוב למבצעית ויעוור את עיניהם של האויבים", אמר מוחמד מוחמדי גולפאייגני לסוכנות הידיעות פארס.
קיומו של אתר הסודי נחשף לראשונה על-ידי גורמי מודיעין מערביים ודיפלומטים ביום שישי. הוא נמצא באזור הררי צחיח ליד העיר המקודשת קום, ונמצא תחת אבטחה כבדה, המתקן התת-קרקעי שייך לאליטת משמרות המהפכה של אירן, כך על-פי מסמך שנשלח על-ידי ממשל אובמה אל המחוקקים.
חזית עולמית
נשיא ארה"ב, ברק אובמה, ראש ממשלת בריטניה גורדון בראון ונשיא צרפת ניקולא סרקוזי האשימו את אירן ביום שישי בבניית מתקן סודי תת-קרקעי להעשרת אורניום ובהסתרת קיומו מפקחים בינלאומיים במשך שנים. אובמה הזהיר את טהרן מפני השלכות חמורות של חזית עולמית מאוחדת והציע "דיאלוג משמעותי רציני" בתוכנית הגרעין שלה.
הבית הלבן הגיב על ההצעה האירנית לאפשר בדיקות, ודוחק בה לשתף פעולה באופן מלא ומיידי עם סבא"א. אובמה אמר בנאומו כי העדות על מפעל הבנייה של אירן במחתרת מצביעה כי "ממשיך דפוס מטריד של התחמקות האירנים", דבר שיביא לסכנת הפצת נשק גרעיני גלובלי.
ישראל דורשת פעולה מיידית
שר החוץ אביגדור ליברמן אמר שהגילוי הוא הוכחה כי אירן מבקשת לייצר נשק גרעיני. "פעילות זו מסירה את המחלוקת אם אירן מפתחת כוח גרעיני צבאי או לא, ולכן על מעצמות העולם להסיק מסקנות", אמר ליברמן. "ללא ספק, זה כור למטרות צבאיות ולא למטרות שלום". ישראל רואה באירן איום אסטרטגי בשל תוכנית הגרעין שלה, בפיתוח טילים ובקריאות החוזרות ונשנות של הנשיא מחמוד אחמדינג'אד להשמדת ישראל.
ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח בימים האחרונים עם כמה חברי קונגרס וסנאט בכירים, בהם יושב-ראש הרוב הדמוקרטי ננסי פלוסי ומנהיג הרפובליקנים מיטש מקונל, בעקבות חשיפת המתקן להעשרת אורניום באירן. בשיחות, שב נתניהו על חשיבות ההחרפה של הסנקציות נגד הרפובליקה האיסלאמית, וקרא לפעול מיד. נמסר כי הבכירים בירכו את נתניהו על נאומו בעצרת האו"ם ביום חמישי, והביעו תמיכה בשני העקרונות שהציב נתניהו - פירוז המדינה הפלשתינית והכרת הפלשתינים בישראל כמדינה יהודית.
אירן: עמדנו בכללים של האו"ם
סגן הנשיא עלי אכבר סאלחי, העומד בראש תוכנית הגרעין של אירן, אמר בטלוויזיה הממלכתית כי פקחי סבא"א יכולים לבקר באתר, אם כי הוא לא ציין מתי. הוא אמר שלא היה שום דבר סודי באתר, וכי אירן עמדה בכללים של האו"ם המחייבים אותה להודיע לסוכנות הגרעין של גוף עולמי זה, שישה חודשים לפני שהמתקן להעשרת אורניום הופך למבצעי. "אנו נדרשים ליידע את סבא"א על קיומו של מתקן כזה 180 ימים לפני, אבל אנו מכריזים זה יותר משנה קודם לכן", אמר. סבא"א אומרת שטהרן אינה יכולה לסגת באופן חד-צדדי מהסכם בילטרלי ועדיין צריכה להודיע על כוונתה לבנות את המתקן שלה.
מומחים מעריכים כי מספרן הנוכחי של סרכזות להעשרת אורניום יכול להספיק לייצר פצצה קטנה ככל בתוך שנה. וושינגטון כבר פועלת להטלת עיצומים חריפים אם אירן לא תסכים להפסיק את ההעשרה. מזכ"ל האו"ם, באן קי מון, הביע דאגה חמורה מהמתקן ואמר כי "נטל ההוכחה הוא על אירן".
צעד של זהירות
סאלחי אמר שבניית המתקן בקום נועדה כ"צעד זהירות" כדי להגן על מתקני הגרעין של אירן מפני מתקפות אפשריות. "לנוכח האיומים העומדים בפנינו מדי יום, אנו נדרשים לנקוט אמצעי זהירות הדרושים. המתקן נועד להבטיח את המשך הפעילות הגרעינית שלנו בכל תנאי", אמר בטלוויזיה. הנשיא אחמדינג'אד אמר בראיון לדייויד לטרמן כי ארצו אינה חוששת שישראל תתקוף את מתקניה.
הנס בליקס, לשעבר המפקח הראשי הנשק של האו"ם בעירק, סיפר לעומת זאת, סיפר לרשת סקיי ניוז כי אירן משתוללת בבירור לנוכח הדרישה מצד הקהילה הבינלאומית כי תשמור על שקיפות בפעילותה. "גילוי המפעל השני מראה כי הם לא בדיוק שקופים, כמו שסבא"א ביקשה מהם להיות", אמר.
ב-1 באוקטובר ייפגשו דיפלומטים מאירן, מארה"ב, מבריטניה, מצרפת, מרוסיה, מסין ומגרמניה כדי לדון בתוכנית הגרעין של טהרן.

תאריך:  27/09/2009   |   עודכן:  27/09/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אירן: נאפשר בדיקת המתקן
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
לקח אזני המן לא נלמד ע"י המן א
קורןנאוה טבריה  |  27/09/09 08:14
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דני ענבר, שליח ערוץ הספורט לצרפת
מאמן מכבי אחרי ה-69:75 על וילרבאן: "כשלא נצליח לרוץ, נצטרך לשמור"
נטע אלכסנדר
סרטם של ירון שני וסכנדר קובטי זכה בפרס הסרט הטוב ביותר, התסריט, העריכה ושני פרסים נוספים    "שיטת השקשוקה" של מיקי רוזנטל קטף את פרס הסרט התיעודי
ספי קיני
הלילה ב-02:00 יש להזיז את מחוגי השעון שעה אחת אחורה    הישראלים ירוויחו שעת שינה    שעון הקיץ חסך השנה למשק כ-70 מיליון שקלים
ספי קיני
הסקרים חוזים מערכת בחירות צמודה בגרמניה    מפלגתה של מרקל תשמור ככל הנראה על כוחה אבל הרכב הקואליציה לא ברור
מחלקה ראשונה
נשיא המדינה שמעון פרס בירך הערב על החלטת ראש עיריית קייב לבטל התוכנית לבנות מלון סמוך לבאבי יאר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il