X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
התערוכה, אשר הציגה עינויים שעברו מתרגלי השיטה, הורדה לאחר שבוע בלבד השופט קבע כי המניעים מאחורי ההחלטה היו פסולים ופגעו בחופש הביטוי
▪  ▪  ▪
מתרגלי פאלון-גונג [צילום: AP]

בית המשפט המחוזי בתל אביב קבע (יום ד', 30.9.09) כי תערוכה של מתרגלי שיטת הפאלון-גונג הסינית, אשר הוצגה באוניברסיטת תל אביב, והוסרה לפני סיומה, תוצג למשך שבוע בשנת הלימודים תש"ע. התערוכה הציגה עינויים גופניים ונפשיים שעברו מתרגלי השיטה בסין, וכן את דמותו את של נשיא סין לשעבר, ז'יאנג זמין, המוצא להורג בתלייה.
הפאלון-גונג היא שיטת מדיטציה לשיפור עצמי ופילוסופיית חיים המושתתת על עקרונות האמת, החמלה והסובלנות. השיטה נאסרה לתרגול בסין בשנת 1999, ומתרגליה סובלים מרדיפה ודיכוי מצד ממשלת סין, הרואה בהם סכנה למשטר הקיים.
מפסק הדין עולה, כי האוניברסיטה נענתה לבקשת התובעים להציג את התערוכה בספרייה המרכזית, בבניין "סוראסקי" שבקמפוס האוניברסיטה, למשך כשבועיים. מי שאישר את הצגת התערוכה היה דיקאן הסטודנטים, פרופסור יואב אריאל. התובעים טענו, כי לאחר שבוע הורה פרופסור אריאל להסיר את התערוכה לאלתר, בשל לחץ שהופעל על האוניברסיטה מטעם שגרירות סין. התביעה טענה, כי הסרת התערוכה היא בבחינת פגיעה בחופש האמנות ובחופש האקדמי של הסטודנטים, ונבעה מלחץ פוליטי שאינו לגיטימי.
האוניברסיטה טענה שמוצגי התערוכה כוללים אמירות פוליטיות והטפה דתית, באופן שמעורר חשש להסתה ולאלימות, בניגוד למצג שהוצג לפרופסור אריאל. עוד הדגישה האוניברסיטה בכתב ההגנה כי "דקאן הסטודנטים אינו מאשר פעילות פוליטית או הטפה דתית בשטח הקמפוס", ושאילו היה מודע לתוכן התערוכה, לא היה מאשר להציגה מלכתחילה.
"החלטות פסולות הלוקות בפגמים מנהליים"
בפסק הדין קבע השופט, ד"ר עמירם בנימיני, כי אין במתואר בציורים שהוצגו בתערוכה הטפה דתית, גם אם חלק מן התמונות כוללות סממנים בעלי קונוטציה דתית כלשהי. עוד הוא קבע כי סממנים דתיים, שפרופסור אריאל מוצא בציורים, ניתן למצוא בציורים של גדולי הציירים מתקופת הרנסנס. עוד קבע השופט כי אין קמצוץ של אמת בטענה שהאוניברסיטה איננה מאשרת פעילות פוליטית בשטח הקמפוס, וכי פרופסור אריאל עצמו סיפר על פעילויות פוליטיות שונות שאישר בתקופה האחרונה באוניברסיטה, ובהן התכנסות של התנועה האיסלאמית כדי לשמוע הרצאה על מבצע "עופרת יצוקה".
השופט בנימיני קבע כי פרופסור אריאל הורה לראשונה על הסרת התערוכה בטרם צפה בה, ומכאן שהבעיה לא הייתה טמונה בתוכן התערוכה, אלא בעצם הצגתה. מכאן עולה שההחלטה שקיבל פרופסור אריאל, יהיו מניעיה אשר יהיו, הייתה פסולה. השופט ציין כי עולה שהמניע לביטול התערוכה, היה לחץ שהפעילה שגרירות סין על האוניברסיטה ולא תמונות העינויים. "החלטתו הראשונית של דקאן הסטודנטים, פרופסור אריאל, להסיר את התערוכה לאחר שבוע - החלטה שנתקבלה יום בלבד לאחר פתיחת התערוכה, מבלי לצפות בה כלל - כמו גם החלטתו השניה להסירה בפועל ולאלתר, הן החלטות פסולות הלוקות בפגמים מנהליים יסודיים שאינם מאפשרים להותירן על-כנן".
ביקורת חריפה נמתחה מצד השופט על פרופסור אריאל והתנהלותו בנושא. "מי שלא טרח כלל לצפות בתערוכה, בטרם הורה על הסרתה, לא ישמע בטענה כי עשה כן בשל נימוקים הנוגעים לתוכן הציורים המוצגים בה. התנהגות מעין זו לוקה בחוסר סבירות קיצונית ובשרירותיות, ודי בכך כדי לפסול את ההחלטה". כתב.
הוסכם כי התערוכה תעלה מחדש ללא התמונה המתארת הוצאה להורג של נשיא סין לשעבר, שהתובעים הסכימו להסיר. בפסק הדין נקבע כי האוניברסיטה תשלם לתובעים הוצאות משפט בסך 5,000 שקלים ושכר טירחת עו"ד בסך 40,000 שקלים בתוספת מע"מ כחוק.

ת.א. 1332/08
תאריך:  30/09/2009   |   עודכן:  30/09/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 עמירם בנימיני
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בית המשפט: להחזיר תערוכת הפאלון-גונג
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
די בשקריו של הפרופסור גם כדי
חופש אקדמי  |  30/09/09 15:08
2
מעוז הפוליטיקה השמאלנית מתרפס
אינפיניטי  |  1/10/09 09:34
3
כל הכבוד לביתל המשפט
שושנה ברקוביץ  |  2/10/09 05:35
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דניאל שמיל
הגרסאות הירוקות של C30 הקומפקטית ו-S40 המשפחתית יהיו הזולות ביותר של החברה בישראל - ויוצעו בכ-150 אלף שקל
עופר וולפסון
טייקון הקרקסים הקנדי, שהקים את את הקרקס הנודע סירק דה סוליי, הפך היום רשמית לתייר חלל    שילם כ-35 מיליון דולר עבור המסע    ינצלוֹ לקידום המודעות לבעיית המים בכדוה"א, אך גם לשעשוע    [גי לליברטה רגע לפני ההמראה לחלל / צילום: AP]
יפעת גדות
קופת החולים קוראת להתחסנות של כל קבוצות הסיכון נגד השפעת העונתית ומעניקה חיסונים בחינם
גיא גרימלנד
בחברה הישראלית הושקעו עד כה כ-22 מיליון דולר, כאשר על המשקיעים נמנו קרן סקויה ואיתן ורטהימר    פרטי העסקה לא פורסמו
מערכת אתר ערוץ הספורט
הרוסיה והסרבית ניצחו בהתאמה את קלאייבנובה ו-ואסנינה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il