בחודשים הקרובים צפויה
רכבת ישראל לשדרג את מערך שירות המידע לנוסעים באמצעות הפעלת מערכת PIS להעברת מידע מדויק ועדכני בזמן אמת לתחנות הרכבת, לאינטרנט, למוקד המידע לציבור ולפיקוד הרכבת, זאת לאחר שבחרה בקונסורציום של 'יורוקום' והשוויצרית 'אסקום' להקים את מערכת המידע החדשה.
המערכת תוקם בעלות של כ-15 מיליון אירו, כבר במהלך השנה הקרובה. מערכת המידע תתבסס על נתונים בזמן אמת ממרכז השליטה החדש של רכבת ישראל ה'משוּאה'. יורוקום הישראלית צפויה לספק את תשתיות המערכת ואסקום השויצרית תספק את ההתמחות שלה בנושא המערכת הממוחשבת והשילוט האלקטרוני.
מערכת המידע לנוסע צפויה לשדרג משמעותית את השירות הניתן לנוסעים בתחנות. באמצעות ממשק למערכת ניהול התנועה, תיתן המערכת אינדיקציה מדויקת לגבי מיקום הרכבות בכל זמן נתון וצפי להגעתן לכל תחנה. על בסיס המידע תתאפשר הצגת זמני יציאה והגעה בפועל, על גבי שילוט אלקטרוני שיוצב בתחנות הרכבת, הודעות כריזה בתחנות בזמן אמת, עידכוני לוחות זמנים בעמדות מכירת הכרטיסים, אתר האינטרנט של הרכבת ומוקד המידע.
מערכת ה-PIS צפויה לפעול בכמה נקודות ממשק מול הנוסעים:
- השילוט בתחנות הנוסעים יוחלף לשלטי תצוגה אלקטרוניים, בהם תתעדכן התצוגה בחיבור למערכת השליטה המרכזית (PIS) ובהתאם לנתוני אמת ממערכת האיתות ללא צורך בהתערבות מנהל התחנה;
- הכריזה בתחנות תיעשה בשליטה מרכזית באמצעות חדר שליטה ובקרה שיבצע מעקב אחרי תנועת הרכבות, שליטה על התצוגות ושינוי התצוגה, ותהיה אחידה בכל התחנות.
הודעות על שינויים בלוח זמנים, הודעות אזהרה על רכבת חולפת והודעות על מעבר רציפים בתחנות קישור יוכרזו באופן אוטומטי. למנהלי התחנה יהיו מערכות תצוגה שיתנו להם מידע מדויק על תנועת הרכבות, התצוגה והכריזה ותינתן להם האפשרות להפעיל כריזה ידנית בתחנה במצבים חריגים בלבד.
המערכת תותקן כניסוי בתחנה אחת ותיערך הרצה לבחינת המערכת. לאחר מכן תותקן המערכת בשאר תחנות הרכבת בארץ לפי סדר עדיפות שיקבע על-ידי רכבת ישראל. המערכת החדשה תהיה "מערכת פתוחה" מבחינה טכנולוגית, כך שניתן יהיה להוסיף ולגרוע רכיבים של חומרה ותוכנה, בהתאם להתפתחויות הטכנולוגיות.
כיום פועלות המערכות ברכבת על-פי טבלאות לוח זמנים מתוכנן. מנהל התחנה יכול להגדיר שינויים בלוחות הזמנים, אך הן הכריזה והן השליטה בשלטי המידע מתבצעים באופן מקומי בתחנה ובהפעלה ידנית.