שר החוץ אביגדור ליברמן העדיף לטוס לביקור בחמש מדינות אפריקניות בתחילת ספטמבר בטיסה פרטית של סאן דור, חברה-בת של אל על לטיסות שכר. זאת, אף שקיבל הצעות במחיר נמוך יותר לביצוע הטיסות מחברות אחרות בתחום התעופה בישראל - כך עולה מבדיקה שערך TheMarker.
מחיר הטיסה של שר החוץ ופמלייתו הסתכם בכמיליון דולר - פי שלושה ממחיר הטיסה באחת מההצעות שהוגשו על-ידי חברה אחרת המתמחה בתחום הטיסות הפרטיות.
משרד החוץ, באמצעות חברת ענבל הממשלתית המטפלת בנסיעות ראש הממשלה והשרים לחו"ל, פנה במכרז להטיס את ליברמן לאפריקה. המטוס ואנשי הצוות היו צמודים לליברמן ופמלייתו.
ישראייר וארקיע שאליהן פנה המשרד לא יכלו להעמיד מטוס פנוי לרשות שר החוץ בתאריכים שביקש, בשל לוח זמנים עמוס ושיבוצם מראש של צי מטוסיהם הקטן יחסית, לאותה תקופה. חברה אחרת, המתמחה בתחום ארגון טיסות פרטיות, הגישה הצעת מחיר של 300 אלף דולר למטוס חכור מחו"ל. בסופו של דבר, העדיפו במשרד החוץ לבצע את הטיסות במטוס של סאן דור על-אף המחיר הגבוה.
בשבוע שעבר נחשף ב-TheMarker שעלות טיסת ראש הממשלה בנימין נתניהו ופמלייתו לפסגה בניו-יורק בחברת אל על הייתה 1.3 מיליון דולר - גבוהה כמעט פי שניים מהצעות מחיר שהוגשו על-ידי חברות אחרות במכרז. תנועת אומ"ץ הגישה תלונה למבקר המדינה, מיכה לינדשטראוס, בדרישה שיבדוק את עלות טיסתו של ראש הממשלה לארה"ב.
מנהלים בענף התעופה אמרו בתגובה: "לקבוצת אל על יש יתרון מובנה והיא מראש נהנית למעשה ממונופול גם בתחום ביצוע ההטסות המיוחדות. זאת, משום שיש לה צי המטוסים הגדול ביותר, בהשוואה לחברות התעופה הישראליות, המקנה לה גמישות רבה יותר ואפשרות להעמיד מטוס פנוי בקלות רבה יותר".
מאל על נמסר בתגובה: "סאן דור זכתה במכרז והפעילה את הטיסה. החברה אינה נוהגת למסור פרטים על ענייניה העסקיים בכלי התקשורת".
ממשרד החוץ נמסר בתגובה: "השב"כ הורה באופן רשמי ומפורש כי נסיעתו של שר החוץ לאפריקה תתבצע באמצעות חברת תעופה ישראלית וצוות ישראלי. זאת, בשל הרגישות הביטחונית הגבוהה במדינות שבהן ביקר השר והצרכים הביטחוניים הנלווים. לא הייתה אפשרות לבצע את הנסיעה באמצעות חברת תעופה ישראלית אחרת".
מהשב"כ נמסר: "אישים מאובטחים כפופים להנחיות האבטחה של השב"כ ובכלל זה - גם לגבי טיסות. הנחיות אלה משתנות מעת לעת על-פי הערכות המצב".