X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
ראשי החברה הישראלית לחקר ומניעה של טרשת עורקים הציגו המלצות רפואיות מעודכנות למאבק במחלות לב וכלי דם, בהן: הקפדה על דיאטה ים-תיכונית וטיפול משולב ליתר לחץ דם
▪  ▪  ▪
לשמור על הלב [צילום: AP]

"כולסטרול היא מגיפה ולאור השינוי בערכי הכולסטרול, אנו מעריכים שכ-50% מאוכלוסיית ישראל, תזדקק בקרוב לטיפול תרופתי נגד כולסטרול". כך הצהירו ראשי החברה הישראלית לחקר ומניעה של טרשת העורקים, במהלך מסיבת עיתונאים שערכו (ב', 26.10.09).
במסגרת המפגש, הוצגה סדרת הנחיות חדשות למניעה של מחלות לב וכלי דם. ההנחיות נוגעות לכלל התחומים הרלוונטים למחלה: ערכי המטרה ואופן הטיפול בכולסטרול, אופן הטיפול ביתר לחץ דם, הנחיות לגבי תזונה נכונה, חשיבות העיסוק בספורט ופעילות גופנית, עישון והנחיות לגבי מחלת הסוכרת.

איזון סוכרת וטיפול משולב ליתר לחץ דם

אחד השינויים המרכזיים בתחום איזון יתר לחץ דם מדבר על שילוב בין שתי תרופות או יותר בקרב אנשים הסובלים מיתר לחץ דם עם פגיעה בכלי דם וגורמי סיכון. הטיפול במי שאינו סובל מגורמי סיכון ויש לו יתר לחץ דם קל (מתחת ל-159/99), יכול להתבסס תחילה על שינוי אורח חיים ותזונה, ובמידה שלא מגיעים לערך הנדרש (מתחת ל-140/90) יש להתחיל בטיפול תרופתי.
חולי סוכרת נמצאים גם כן בסיכון גבוה לפתח מחלת לב או שבץ, ועל-כן עליהם להתייחס למחלתם ברצינות. על-פי ההנחיות, חולה סוכרת שמשיג איזון של רמות הסוכר כבר בשנים הראשונות של המחלה, לאורך זמן מפחית באופן דרסטי את הסיכון ללקות במחלת לב או כלי דם. מסיבה זו ממליצים האיגודים להתחיל טיפול תרופתי בסוכרת כבר בשלבים הראשונים של המחלה המלווה בשינוי אורח חיים. רמת הסוכר המומלצת לחולי סוכרת, הנמדדת במדד הקרוי המוגלובין HbA1c צריכה להיות נמוכה מ-7 ורצוי אף 6.5.
מזכירת החברה, פרופ' הילה קנובלר, ציינה כי "עמידה מלאה ביעדים שמפרטות ההנחיות, צפוי להפחית את הסיכון ללקות במחלת לב או כלי דם בעשרות אחוזים ולהציל את חייהם של אלפי בני אדם בשנה. על-כן חשוב היה לנו להעביר את המידע באופן ישיר לציבור שיעקוב אחר מצבו, כי זו הדרך הטובה ביותר".
לדברי פרופ' ארדון רובינשטיין, "כל המדדים המצויינים בהנחיות, צריכים להיות שגורים בראשם של כלל האוכלוסיה. להכיר ולזכור את מדדי הסיכון - כולסטרול, לחץ דם, סוכרים - חשוב כמו לזכור את מספר תעודת הזהות שלך".

הקפדה על פעילות גופנית

כידוע, לפעילות הגופנית יתרונות בריאותיות רבות. היא משפרת את הכושר הגופני והבריאות, מפחיתה את הסיכון ללקות במחלת לב ומשפרת את איכות ותוחלת החיים.
על-פי ההנחיות החדשות, מומלץ לכל האוכלוסיה, בכל קבוצות הגיל, בריאים וחולים, לעסוק בפעילות גופנית אירובית בעצימות בינונית, במשך 30 דקות, לפחות חמישה ימים בשבוע. פעילות כזו יכולה להיות הליכה מהירה, רכיבה על אופניים או ריקוד. למי שלא יכול להקדיש זמן רב לספורט, יכול להמיר את הפעילות בעצימות בינונית לזו בעצימות גבוהה כמו ריצה או משחקי כדור הגורמים לעליה משמעותית בדופק. אז פוחת משך הפעילות ל-20 דקות ולשלוש פעמים בשבוע. בנוסף, ממליץ האיגוד לבצע פעילות מחזקת שריר (הרמת משקולות לדוגמא) לפחות פעמיים בשבוע.
מי שחושש להתעמל בשל מצב בריאותו, יכול לבצע בדיקת מאמץ. עם זאת, בדיקות מאמץ מומלצות בעיקר אצל גברים מעל גיל 45 או נשים מעל גיל 55 הסובלים לפחות משני גורמי סיכון: עישון, יתר לחץ-דם, סוכרת, או סובלים ממחלה קרדיווסקולרית.

לא לפחד משומנים

עד לשנים האחרונות הושם דגש על דיאטת דלת שומן לאנשים הסובלים מעודף משקל. כעת ממליץ האיגוד, לאפשר לאותם אנשים מגוון רחב יותר של מזונות. אחת הדיאטות המומלצות כיום היא הדיאטה הים-תיכונית. הכוונה היא לדיאטה עם אחוז שומן גבוה שמקורו בדגים, בשר עוף, שמן זית ואגוזים וצריכה גבוהה של ירקות, לעומת הגבלת בשר אדום. האיגוד מציין, כי מחקרים שפורסמו לאחרונה העידו ששמירה על דיאטה מסוג זה לאורך זמן הפחיתה תחלואה ותמותה ממחלות לב וכלי דם.
כולסטרול הוא כידוע, גורם סיכון מרכזי לטרשת. על-מנת לשמור על אורח חיים בריא מבחינה תזונתית, ממליץ האיגוד:
  • להגביל את צריכת השומן הרווי: לצרוך עד שתי ארוחות בשר בקר רזה בשבוע;
  • לאכול שתי ארוחות של דגי ים בשבוע;
  • להגביל שומנים מסוג טרנס לפחות מ-1% (סוג שומן שנמצא בעיקר במוצרי מאפה תעשייתיים);
  • להגביל כולסטרול לפחות מ-300 מ"ג ליום (באנשים בריאים ניתן לצרוך עד 5 ביצים לשבוע).
בהמשך לכך, מציינות ההנחיות, כי לא נמצא כל יתרון בנטילת תוספים מסוג ויטמנים, יסודות קורט או חלבונים המוגדרים כנוגדי חמצון. עם זאת, מחקרים הראו שנטילה של שמן דגים על-ידי אנשים הסובלים ממחלות לב שונות (אי ספיקת לב, מחלת לב איסכמית) מובילה להפחתת מקרי תחלואה ותמותה.

ערכי הכולסטרול

ההנחיות החדשות קובעות, כי כל אדם שסובל ממחלת לב או מסוכרת או שהוא נמצא בקבוצת סיכון גבוהה אחרת בשל ריבוי גורמי סיכון למחלת לב, צריך להקפיד על רמת LDL כולסטרול (הכולסטרול ה-"רע") נמוכה מ-80 מ"ג/דצ"ל, לעומת ערך של 100 מ"ג/דצ"ל שהיה נהוג בעבר.
על-פי ההנחיות, מי ששייך לקבוצת סיכון זו ואינו מאוזן, צריך להתחיל טיפול בסטטינים. במידה ועדיין לא הגיע ליעד, עליו לשלב טיפולים נוספים כגון: איזיטרול.
כמו-כן, קובעות ההנחיות, כי יש לשקול מתן טיפול תרופתי בסטטינים להשגת ערכי יעד של LDL כולסטרול מתחת ל-100 מ"ג /לד"ל גם לאנשים בדרגת סיכון נמוכה יותר, אך הסובלים מהתסמונת המטבולית או מהיסטוריה משפחתית של מחלות לב וכלי-דם בגיל צעיר.
יו"ר האיגוד, פרופ' טובה חצ'ק-שאול, אמרה כי "אם חולים אלו ישמרו על ערכי המטרה החדשים, נוכל למנוע הרבה מאוד מקרים של התקפי לב ומקרי שבץ".

תאריך:  26/10/2009   |   עודכן:  26/10/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מוטי בסוק, טל לוי
12 שיאני השכר - מעולם הרפואה    שיאן השכר ברשות השידור: הכתב לענייני ערבים עודד גרנות    בנק ישראל: מנהל מחלקה ללא מחלקה השתכר 58 אלף שקל
ליבי בגנו
סרט האימה דל התקציב של הישראלי לשעבר, אורן פלי, ממשיך את המירוץ לצמרת והביס את כל המתחרים בסוף השבוע האחרון
עופר וולפסון
כך עולה מצפי איגוד התעשיה כתוצאה מהשפעת המשבר העולמי    המכירות צפויות להסתכם בכ-37 מיליארד ש"ח    מנכ"ל האיגוד: "הפחתנו הוצאות אך לא פגענו בעובדים"
ספי קיני
יושב-ראש הכנסת מעניק גיבוי מוחלט לוועדת האתיקה    "היותכם חברי כנסת קודמת להיותכם שרים בממשלה ומטילה עליכם אחריות"
עופר וולפסון
בקרב 100 היצואנים המובילים, הסתכם הייצוא ברבעון בכ-5.53 מיליארד דולר - בדומה לנתוני הרבעון השני    שיפור ניכר חל בייצוא הטכנולוגייה המסורתית ובייצוא למדינות צפון אמריקה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il