X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
כך לפי דוח המשרד להגנת הסביבה עוד קבע הדוח: אופנועים עדיפים על מכוניות רק בפליטת גזי חממה
▪  ▪  ▪
אופנועים מזהמים יותר [צילום: פלאש 90]

דוח של המשרד להגנת הסביבה, שהגיע לידי TheMarker, קובע כי רכב דו-גלגלי מזהם את האוויר יותר ממכוניות - פרט לפליטת גזי חממה (פחמן דו-חמצני). הדוח מסביר מדוע המשרד להגנת הסביבה לא הצטרף למאבק של האופנוענים נגד ייקור ביטוח הרכב שלהם, שבו נטען בין השאר כי המדינה צריכה לתמוך ברכב דו-גלגלי, בהיותו תורם לאיכות הסביבה.
הדוח, שנכתב באוגוסט על-ידי אמיר זלצברג, מסתמך על תקני פליטת מזהמים מותרים למכוניות שנקבעו בידי האיחוד האירופי וכן על ניתוח של המעבדה לחקר התחבורה בבריטניה. מהדוח עולה כי רכב דו-גלגלי פולט יותר מזהמים, כמעט בכל תחום, מאשר מכוניות. פליטת היתר אינה רק באופן יחסי למספר הנהגים או למרחק הנסיעה, אלא גם באופן אבסולוטי. התחום היחיד שבו רכב דו-גלגלי תורם לסביבה הוא בפליטת גזי החממה, מאחר שלאופנועים מנועים קטנים יותר וקל להם יותר לתמרן בעומסי תנועה, ולכן צריכת הדלק שלהם היא כמחצית מזו של מכוניות. ההסבר לזיהום היתר של אופנועים, בהשוואה למכוניות, היא שבהיותם קטנים וקלים המנועים שלהם כוללים פחות מערכות לסינון מזהמים. פליטת המזהמים של האופנועים החדישים אומנם פחותה מזו של האופנועים הישנים יותר, ואולם גם מנועי המכוניות נהפכים נקיים יותר - כך שהפער בין סוגי המנועים אינו צפוי להסגר.
לפי הדוח, תקני הזיהום שנקבעו לאופנועים באיחוד האירופי (יורו 5) הם כפולים מאלה שהותרו למכוניות (זיהום של פחמן חד-חמצני, פחממנים ותחמוצות חנקן). הדוח מצטט גם מחקר שערכה המעבדה לחקר התחבורה בבריטניה, שבה הושוותה פליטת הזיהום בפועל - לרבות שקלול של פרמטרים כמו עמידה בפקקים, הפעלת מזגן ונסיעה במסלולים שונים.
המעבדה הבריטית שיקללה את כל אלה יחד, כדי לקבוע את העלות הסביבתית של כל קילומטר נסיעה של מכוניות שונות ואופנועים שונים. מההשוואה עולה כי אופנועים גדולים מזהמים באופן מובהק יותר מכל מכונית. לעומת זאת, אופנועים קטנים (עד 150 סמ"ק) עולים יותר לסביבה מאשר מכוניות קטנות (נפח מנוע של עד 1,400 סמ"ק), אבל להם יתרון של 10% על פני מכוניות גדולות יותר (נפח מנוע של יותר מ-1,400 סמ"ק). המשרד להגנת הסביבה ציין כי 60% מהאופנועים בישראל הם בעלי נפח קטן של עד 150 סמ"ק.
ואולם תמונה זו עתידה להשתנות: החל בספטמבר 2009 מיובאות לישראל רק מכוניות בעלות תקן זיהום מחמיר יותר. מכוניות אלה, לרבות הגדולות שבהן, מזהמות משמעותית פחות מכל סוגי האופנועים. זאת ועוד, היתרון של אופנועים קטנים על-פני המכוניות הגדולות הקיימות כיום בישראל מתמצה בכך שפליטת גזי החממה על-ידם (CO2) נמוכה מזו של מכוניות. לעומת זאת, בכל הקשור לזיהום האוויר האופנועים מזהמים עד פי חמישה ממכוניות.
לאור הממצאים, המשרד להגנת הסביבה ממליץ להחיל בדיקות זיהום תקופתיות לאופנועים.
אריק טפיירו, רכז תחבורה לשמירה על הסביבה בחברה להגנת הטבע, מסר בתגובה: "באופן נקודתי אופנוע מזהם יותר ממכונית, אבל המשמעויות של שימוש ברכב פרטי ולא בקטנוע רחבות בהרבה, בעיקר במובן של תפיסת שטח. השטח שתופסות המכוניות מצריכה הקמת תשתית נוספת, ובמרחב העירוני אני לא רואה איפה אפשר לבנות עוד כבישים. אסור לשכוח את מגרשי החנייה שנבנים עבור מכוניות. בנוסף, מכונית עומדת יותר בפקקים, שבהם קטנוע נוסע, וחישוב כולל הוא מזהם פחות".

פורסם במקור: אתר דה מרקר
תאריך:  04/11/2009   |   עודכן:  04/11/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"אופנועים מזהמים את האוויר יותר ממכוניות"
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רותי אברהם
בית המשפט העליון קבע כי מעצרו של הרב אליאור חן תואם לתנאי ההסגרה שלו מברזיל    בהחלטה נחשף: הסכם ההסגרה לא יאפשר להעמיד לדין את הרב חן באשמת ניסיון רצח
יפעת גדות
כל אחד מאיתנו יורש מחצית מהפרופיל הגנטי שלו מכל הורה, אך עם המידע הגנטי שקובע את המראה שלנו, אנו יורשים גם גנים שעלולים לגרום או להעלות את הסיכון למצבים רפואיים מסוימים
ספי קיני
אוכלוסיית הקשישים בארץ מהווה 10% מכלל האוכלוסיה    40% מהם מפחדים ללכת לבד בשעות החשיכה    ל-60% יש בעיות בריאות ורבים מהם חוששים מהבדידות איתה הם מתמודדים על-ידי צפייה בטלוויזיה
עידן יוסף
חברת דיאלוג'יק מאמינה כי הווידאו הסלולרי יניב את עיקר ההכנסות לחברות הסלולר, ופיתחה יישום לשיפור חוויית המשתמש באמצעות תוכנה ולא חומרה    מלבד שיפור איכות הצפייה יתאפשר גם לסנן תכנים לא-רצויים
אלעזר לוין
גזירות חדשות: היטל פליטה, היטל הטמנה, אחריות אישית של בעלים    השר גלעד ארדן יוצא לאירופה "כדי ללמוד איך מפעילים חוק אריזות"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il