חברת נמל אשדוד הודיעה השבוע לרשות העתיקות על גילוי שברי כדים וקנקני יין בני אלפי שנים שנמשו על-ידי עובדי הנמל ממצולות הים, כחלק מהפעילות השגרתית בנמל. עובדי הנמל העבירו את הממצאים לרציף הנמל, והנהלת החברה, שהבינה כי מדובר בממצאים בעלי ערך היסטורי, זימנה את רשות העתיקות על-מנת שזו תבחן את הממצאים.
מרשות העתיקות נמסר, כי השברים שייכים לארבעה קנקנים (אמפורות) ששימשו להובלת יין בים, ביניהם: שבר קנקן שהגיע מהים האגאי מהמאות 2-4 לפנה"ס (התקופה ההלניסטית), שברים של קנקן מהמאות 1-2 לפנה"ס (התקופה הרומית הקדומה), גם הוא מהים האגאי, קנקן בעל שתי ידיות מהמאה ה-4 לספירה (התקופה הביזאנטית), הנפוץ ברחבי הים התיכון מספרד ועד ישראל, שבר סיר בישול מהתקופה הרומית, וממצאים נוספים.
עד השנים האחרונות, כיסה החול את הממצאים הארכיאולוגיים ושמר עליהם, ואולם לאחרונה הם עולים ומתגלים על פני קרקעית הים. יצוין כי האזור שבין נמל אשדוד לפלמחים כמעט שלא נחקר מבחינה ארכיאולוגית בשל פעילות השייט ומגבלות השטחים הסגורים. לאור תוכניות פיתוח עתידיות, נערכת רשות העתיקות, בשיתוף פעולה עם נמל אשדוד, לקיים בראשונה סקר ארכיאולוגי באזור, שצפוי להעלות מידע חדש על תולדות אשדוד.
לדברי ניצב בדימוס יעקב רז, יו"ר דירקטוריון חברת נמל אשדוד, "נמל אשדוד הוא נמל היסטורי המהווה חלק בלתי נפרד מהעיר אשדוד. הנהלת הנמל התרגשה מאוד מגילוי הממצאים ההיסטוריים שעלו ממעמקי הים. אני בטוח שלא מדובר במקרה האחרון, ומחכה בקוצר רוח לממצאים הבאים".
שוקי סגיס, מנכ"ל חברת נמל אשדוד, הודה לעובדי הנמל שהבינו כי מדובר בממצאים בעלי ערך של ממש, והשכילו להעלותם לרציף, ולעדכן את הגורמים הרלוונטיים בנמל על כך.
לדברי קובי שרביט, מנהל היחידה הימית ברשות העתיקות, "גילוים של כלי החרס העתיקים בקרקעית הים מעיד על נתיבי שייט וסחר ימי בעת העתיקה, שהתרחש לאורך רצועת חוף זו. על-פי מצב כלי החרס, נראה כי הם נאספו מעומק של כ-30 מטר, ואפילו עמוק יותר. מגוון הקנקנים, שמקורם בתקופות שונות, מצביע על כך שהם הגיעו מספינות טרופות שונות".