X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
ב"היה היה פעם" של א"א מילן, שרואה אור מחדש בעברית, אין דב פותה ולא חמור מדוכא: זהו ספר פציפיסטי מלבב ורלוונטי להפליא
▪  ▪  ▪
ספר לכל המשפחה [צילום: עכבר העיר]

כל אחד יודע שא"א מילן הוא אביו מולידו של פו הדב, אבל מעטים יודעים שמילן, שהיה אף משורר ומחזאי מצליח, גם חיבר ספר פציפיסטי מלבב ושמו "היה היה פעם". הספר - שרואה אור החודש בתרגום חדש ויפה של כרמית גיא (בהוצאת כתר) - הוא מן הספרים הראשונים שפירסם מילן ונכתב הרבה לפני סדרת ספרי פו הדב. אין בו לא דב פותה, לא חמור מדוכא ואף לא חזרזיר חסר ביטחון. בניגוד לדמויות האהודות של ספרי פו, הדמויות ב"היה היה פעם" נלעגות, ההומור והטון סרקסטיים, והסיפור כתוב באופן מודע לעצמו ומתחכם.
אולי דווקא בגלל ההשוואה הלא הוגנת לספרי פו, "היה היה פעם" מעולם לא זכה לתשומת הלב הראויה. נראה כי הספרים המפורסמים יותר של מילן האפילו עליו ומנעו דיון נפרד ורציני ההולם את התכנים האנטי מלחמתיים שלו. גם בישראל הוא לא עשה רושם רב כשיצא לאור בתרגומו של ראובן בן יוסף בשם "מעשה במעשה" בשנות ה-70. אבל קריאה מחודשת בו מחזקת את התחושה שמדובר בקלאסיקה: הטקסט שנכתב לפני קרוב למאה שנה עדיין נשכני ועם זאת מחויך. האירוניה פועלת, ורוח השטות השורה על העלילה, לא עבר זמנה.
"היה היה פעם", שבנקל אפשר לקרוא אותו כאלגוריה פוליטית, נפתח ביציאה למלחמה. שני מלכים בממלכות מדומיינות, אורליה וברודיה, יוצאים למלחמה אווילית בעקבות אירוע שהוא ספק תאונה ספק פיגוע מתוכנן היטב: אניץ משפמו של מלך ברודיה נתלש. על הבסיס הזה מגחיך מילן סיפורי אגדות מוכרים ובונה בהנאה גדולה עלילה מרובת תככים ודמויות - ובראשן שתי נשים חזקות, הנסיכה שוחרת המלחמה יקינתון שהושארה לנהל את מדינת אורליה והרוזנת התככנית בת רהב.
בסיפור אומנם צצות פיות ויש חרב קסומה ומגפיים שאפשר לגמוא בהם מרחקים, אך קשה לומר ש"היה היה פעם" הוא אגדה. נכון יותר לומר שיש כאן פירוק או היפוך של האגדה המוכרת והפיכתה לפארודיה, מה שהופך את הספר למודרני להפליא. הנסיכות עלובות, הנסיכים מגוחכים, הקסמים לא ממש עובדים וכך הלאה.

לב לכל איטלקי

כתיבת טקסט ספרותי פוליטי נראית דבר מובן מאליו כיום, אבל ב-1917, השנה שבה נכתב הספר, אירופה הייתה בעיצומה של מלחמת העולם הראשונה, רחוקה מאוד מעשיית חשבון נפש. אחרי המלחמה אומנם התעורר גל של ספרים אנטי מלחמתיים, המפורסמים שבהם "במערב אין כל חדש" של הסופר הגרמני אריך מריה רמרק וה"משמנאים והמרזאים" (או "השמנפופים והחדחוטים" בתרגום המחודש) של אנדרה מורואה. אבל מילן כתב את הספר הביקורתי הזה כמעט מתוך השוחות של המלחמה. ולכן, הספר היה פורץ דרך בחשיבה הביקורתית שלו ובאירוניה הדקה שלו, אומרת ד"ר חנה לבנת, העומדת בראש "מרכז ימימה" לחקר והוראת ספרות ילדים במכללת בית ברל.
התוכן האנטי מלחמתי של "היה היה פעם" מזמין את השאלה למי מיועד הספר. אם אומנם לילדים, מה עומד מאחורי החשיבה להנחיל להם את הרעיון שמלחמות הן מיותרות; האם זו האמונה שספרים יחוללו שינוי? שאלה זאת רלוונטית היום, כפי שהייתה בזמנו של מילן. הסופר עצמו נדרש לה כשהעיר בהקדמה למהדורה הראשונה של הספר, כי הוא נכתב למבוגרים. "לשני מבוגרים, לרעייתי ולי", דייק. אך גם אין זה אומר, הוסיף, שהספר לא נועד לילדים.
ובכל זאת, במשך השנים הוא נחשב לספר ילדים. עתה, בלבושו החדש, מסקרן לדעת כיצד יבינו ילדים את המסר שבדפיו. עולם הילדים הרי השתנה לא מעט מאז שראה אור לראשונה. הילדים כיום מתוחכמים משהיו וחשופים יותר לאקטואליה.
את "היה היה פעם" אפשר לשייך לקבוצת ספרים שמעלים על נס את אווילותן של המלחמות. ביניהם, "המלחמה על החמאה" של ד"ר סוס, "סיפורו של פרדיננד" של מונרו ליף - סיפור על שור שלא מסכים להילחם בזירה, "מעשה בקערה ובתרווד" של מיכאל אנדה וכמובן "השמנפופים והחדחוטים". גם ב"מסעות גוליבר" של יונתן סוויפט יש חלק המתייחס לנושא המלחמות. בעברית אפשר לציין את "אוזו ומוזו מכפר קקרוזו" של אפרים סידון.
כדי להבין את מקומם על מדף ספרי הילדים יש לקשר אותם דווקא עם הספרים ההפוכים להם, אלה בעלי המסר הלאומני, סבורה לבנת. "כל עם בשלב גיבוש הזהות הלאומית שלו כתב תחילה ספרים לאומניים מאוד", היא אומרת. "כך, למשל, אדמונדו דה אמיציס פירסם את יצירתו המפורסמת 'הלב' ב-1886, חמש שנים אחרי שאיטליה נוסדה. איטליה נוצרה מנסיכויות שחוברו יחדיו, ופתאום היה צריך להנחיל למיליון ילדים איטלקים את תחושת הלאום". "הלב", ספר מיליטריסטי לכל דבר, נכנס מיד למערכת החינוך שם.

מירון זהבי עד נפתלי

גם בישראל נכתבו ספרים פטריוטיים ומיליטריסטיים. בשנות ה-30 כתב אליעזר שמאלי את "הנער אמיץ הלב", סיפורו של בן 12 יתום מאב היוצא להזעיק עזרה ליישוב, שבו כולם חולים בקדחת. הוא מקריב את עצמו וטובע בנהר. "זו הייתה תקופת העלייה החמישית, שבה הגיעו הרבה ילדים. היה צריך לגבש אידיאולוגיה ומיתוסים משותפים", אומרת לבנת.
הספרים הלאומניים הם מכשיר לגיבוש ולהקרבה על מזבח המולדת. הם מיועדים לבני 11-12 ומציגים גיבורים בגיל זה כדי שלקוראים יהיה קל להזדהות. "הם נועדו להנחיל לילדים במשך כמה שנים את ההשקפה שערך הלאום שווה יותר מערך החיים. בהגיעם לגיל 16-17, לקראת הגיוס לצבא, הם יהיו מוכנים", ממשיכה לבנת. "לוקח כמה שנים לאמץ השקפה כזו".
במלחמות העולם הייתה התפכחות ואולי אף שבר בנוגע לאידיאולוגיות הגדולות, מציינת לבנת. "'במערב אין כל חדש' מספר על קורות החיילים מנקודת מבטם. הספר רוצה להראות שמלחמה אינה הדבר ההירואי הזה שלימדו אותנו, אלא דבר נורא ואיום שבו החייל הוא כלי משחק".
דומה ששלב ההתפתחות הזה עוד לא הגיע לישראל, אף כי תהליך הנסיגה מהקולקטיב לאינדיווידואל התרחש. אך זו עובדה שבעברית אין כמעט ספרים פציפיסטיים, מעירה מתרגמת "היה היה פעם", כרמית גיא. זאת אולי בגלל התפישה שבארץ המלחמות תמיד צודקות. "ספרות הילדים הייתה תמיד מגויסת למאבק הקיומי", היא אומרת. "לכן מההתחלה היה צריך חסמבות, ואפילו קופיקו גויס למערכה".
לבנת סבורה שספריו של יהודה אטלס, שהעמידו במרכז ילד שגם מותח ביקורת על עולם המבוגרים, היו פורצי דרך מבחינת נטישת המורשת הלאומנית בספרות. כך גם אלונה פרנקל, שב"סיר הסירים" משנות ה-70 עסקה בצרכים פיסיים ואחרים של הילד נפתלי. ב"מיץ פטל" לומדים ששלושה אומנם יכולים ליצור קבוצה, אבל כל אחד שומר על המאפיינים המובהקים שלו. וכאילו דילגו על שלב הספרים האנטי מלחמתיים, כיום, אומרת לבנת, פונים בספרי הילדים לתאר את האחר. כך, למשל, ב"שרוטה" של תמר ורטה-זהבי, רומן נעורים המביא קול פלשתיני. "זה חשוב, כי ברגע שאתה מזהה שאדם הוא אדם ולא מזהה אותו באופן קבוצתי, קשה לך לשנוא אותו", אומרת לבנת. "ספרות במיטבה מאפשרת לך לחוות חוויות שלא תחווה. היא מאפשרת לקורא להדהד ולהפנים את החוויות הללו. עד כדי כך שאם לילד תהיה ההזדמנות והוא יזכה לקרוא ספרים מורכבים כמו 'היה היה פעם' ואחרים, הוא ישאל את עצמו את השאלה אם ללכת לקרב ולמות. את ההכרה הזאת, שמתבגרים יכולים לעשות שיקול דעת ולהיפתח למציאות מורכבת, צריך להביא בחשבון גם בהתמודדות הקולקטיבית שלנו כמדינה עם ההשתמטות. אי-אפשר להחזיר גלגל אחורנית ולחשוב שאנחנו עדיין מדינה בראשית שנותיה, אלא להבין שחל שינוי והתרבות אומרת כיום דברים מורכבים יותר, ומתמודדת עם השאלה למה נלחמים ולמען מי אנחנו עושים זאת".

פורסם במקור: אתר עכבר העיר
תאריך:  24/11/2009   |   עודכן:  24/11/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ספי קיני
על דרישתו מגאידמק לשלם עבור ייצוגו 5 מיליון דולר בונוס במקרה של הצלחה    "התנאי מנוגד לחוק לשכת עורכי הדין"
סיון בראימן
ד"ר גבריאל אביטל מונה לתפקיד    מביא עימו ניסיון רב מתחום המחקר והפיתוח    כיום מכהן כמנהל תחום אוירו-מכניקה במפעל אלביט ומרצה בטכניון בתחום תורת הזרימה והאווירודינמיקה
ספי קיני
סמוך לשעה 14:30 התקבל דיווח על מסוק אזרחי שהתרסק לים ועליו ארבעה אנשים    סיבת ההתרסקות עדיין אינה ברורה
עופר וולפסון
ממסמך "אורות אדומים" של האוצר, המסכם את הפעילות הכלכלית החודשית במשק, עולה כי חודש אוקטובר התאפיין באופן כללי בהמשך תהליך ההתאוששות    נקודות החולשה: הירידה בגביית המיסים ועסקות הנדל"ן בחודש זה
יפעת גדות
מיטות התינוק נמצאו קשורות ליותר מ-100 תאונות הקשורות למעקה המיטה שנפל    ארבעה ילדים מתו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il