"אנחנו עושים מהפכה בשקט, בקרוב יבינו אותה"
|
|
|
סרט תדמית [עריכה: כליל ליאון ל"ליאון פילמס", צילומי אוויר: דניה סיבוס, נתיבי היובל וארכיון נתיבי איילון, צילומי קרקע: יוסי ליאון]
|
|
|
נתניהו הסביר את הצורך לפעול מהר, ואמר: "יש לנו מדינה מאוד-מאוד קטנה, אחת המדינות הקטנות בעולם מבחינת השטח הפיזי; עם ענק אבל מדינה קטנה. לא ייתכן שייקח שעות לעבור מצד לצד, אני מדבר על הצד הארוך, צפון-דרום, אבל לפעמים היה לוקח שעות לעבור בממד הצר. עכשיו זה ייקח דקות בממד הצר, ולא הרבה יותר משעה-שעתיים, כמעט מכל מקום, בממד הארוך יותר, מדובר במרחקים גדולים. אנחנו רוצים לחבר את המדינה, לרשת את המדינה ברשת כבישים, כבישים מהירים מקריית שמונה ועד הנגב בדרום, וכמובן לרשת את כל המדינה ברכבות. אנחנו הולכים לעשות את זה, זה הולך לשנות את המדינה, זו תהיה מהפכה תחבורתית ענקית. "יש מדינות אחרת באירופה, למשל פורטוגל, שעשתה את זה כך. השינוי הוא עצום. גם מדינות גדולות עשו זאת, ארה"ב עשתה את המהפכה של חיבור היבשת במאה ה-19; ברוסיה הקטנה סללו רכבת מסיביר למערב כבר לפני עשרות רבות של שנים. אנחנו הולכים לחבר את המדינה הקטנה שלנו ברשת תחבורה מהירה של כבישים מהירים ורכבות, וזה הבסיס הראשון למהפכה. "יש כאן משולש קדוש, כבישים ורכבות, קרקע זמינה ומהפכה בתכנון. אנחנו עושים אותה בשקט, בקרוב יבינו אותה, היא שווה בערכה למהפכה שעשינו בשחרור ההגבלות על מטבע החוץ. היום אף אחד לא יכול לדמיין את מדינת ישראל בצורה שאתה לא יכול להוציא 2,000-1,000 דולר מחוץ למדינה. הון יכול להיכנס ויכול לצאת, אי-אפשר היה לדמיין בכלל שניכנס למאה ה-21 או נסיים את המאה ה-20 עם ההגבלות מטבע של מדינת עולם שלישי, אבל שינינו אותן רק ב-1998. אני זוכר גם איזה ויכוחים היו אז, היום איש אינו מתווכח. גם היום יש ויכוחים על שחרור הקרקעות או על המהפכה בתכנון ובנייה, גם על רכבות. על כבישים פחות. המהפכה הזאת - תחבורה מהירה, קרקע זמינה ותכנון מהיר, מהפכה בתכנון, כולל מהפכה בתכנון של כבישים ורכבות - מתרחשת כרגע, אנחנו מחוקקים כרגע את המהפכה הזאת. אתם יודעים כמה זמן לוקח לתכנן כביש במדינת ישראל בממוצע? 15 שנה - בקרוב זה ייקח שנה. זה לא לוקח יותר זמן באמת. אפשר למתוח בכמה חודשים, אין שום סיבה שזה ייקח יותר זמן. יש לזה השלכות עצומות לצמיחה כלכלית, לחלוקה חברתית טובה יותר, לחיבור הפריפריה, להקמת מזלג הכבישים בצפון ולמה שנעשה בדרום, לחילוץ הפקקים במדינה ולבטיחות בדרכים. המלאכה רבה, הזמן קצר והצעתי הפשוטה היא: בואו נגזור את הסרט ונעבור לכביש הבא".
|
הכביש חוצה ומתחבר באמצעות עשרה מחלפים לכבישי האורך 1, 20, 6, 42, 40, 412, 4311, 4313, 4304. כביש 431 מספק נגישות ישירה לישובים ראשון לציון, פלמחים, נס ציונה, רחובות, באר יעקב, רמלה, לוד, מודיעין, יישובי המועצה האזורית גזר וכביש חוצה ישראל. הכביש גם מהווה את החלק הדרומי של הטבעת המטרופולינית של גוש דן (531,6,20,431). החברה הלאומית לדרכים שימשה כרשות הממונה על ביצוע הסכם הזכיון, ובמסגרת זו ניהלה ופיקחה על עבודות ההקמה שהחלו בחודש נובמבר 2005. על-פי הסכם הזיכיון, המדינה העניקה לזכיין את זכות השימוש במקרקעין, והזכיין קיבל על עצמו, לממן, להקים, לתפעל ולתחזק את הכביש, ולהחזירו למדינה בתום תקופת הסכם הזיכיון. מנכ"ל חברת נתיבי איילון, שי ברס: "חברת נתיבי איילון אחראית על תכנון וביצוע הקטע המזרחי של כביש 431, בין מחלף ענבה ועד מרכז העיר מודיעין. חלק זה של הכביש, על חמשת גשריו, מהווה שער כניסה ויציאה ראשי חדש לעיר ומחבר אותה בצורה נוחה ובטוחה לרשת הכבישים הארצית וכן למוקדי מסחר אזוריים". מנכ"ל חברת אפריקה ישראל, פרופ' ישראל (איזי) כהן: "אנו גאים להיות הזכיין שמימן וסלל את החלק העיקרי של הכביש. זהו מגה-פרויקט בהיקף כספי אדיר שנבנה על-ידי זרוע הבנייה והתשתיות שלנו, דניה סיבוס, באמצעות החברה-הנכדה, נתיבי היובל והושלם במועדו. למרות הימים הסוערים והמשבר הכלכלי הגלובאלי שמשפיע כידוע, גם עלינו, אין לי ספק כי אנו ערוכים וראויים להמשיך לבנות את הארץ ולסלול את נתיבי התחבורה שלה - מעל ומתחת לפני האדמה".
|
כ"ץ: שת"פ מוצלח עם הסקטור הפרטי
|
|
השר כ"ץ אמר בטקס כי "כביש מס' 431 מהווה נדבך מרכזי ברשת הכבישים הראשיים במדינת ישראל שנועדה לאפשר לציבור הנהגים נסיעה בטוחה, מהירה ונוחה בסטנדרטים שלא הכרנו בעבר". לדבריו, שיתוף הפעולה המוצלח עם הסקטור הפרטי, שדרך 431 היא תוצר ישיר שלו, מעודד את משרד התחבורה להמשך מעורבות סקטור זה בפרויקטים של תשתיות ברחבי הארץ, שיתרמו לצמיחה של המשק ולקידום תשתיות איכותיות לרווחת תושבי ישראל.
|
שלב בדרך לשדרוג מטרופולין גוש דן
|
|
|
|
גזירת הסרט [צילום: פלאש 90]
|
|
"כביש מס' 431 הוא בשורה של ממש", אמר מנכ"ל החברה הלאומית לדרכים, אלכס ויז'ניצר, "הכביש הינו דרך פרברית מהירה, דו-מסלולית ותלת-נתיבית, המאפשרת נסיעה למלוא אורכה בפרק זמן של 13 דקות. ניתן לנסוע בציר זה במהירות נסיעה של 100 קמ"ש והוא מהווה חלופה איכותית לכביש מספר 1. הכביש כולל חיבורים מהירים ליישובים: ראשון לציון, רמלה, לוד, פלמחים, נס ציונה, רחובות, באר יעקב, נצר סירני, ישובי המועצה האיזורית גזר, מודיעין, ועוד. "פתיחת הכביש הינה שלב משמעותי בדרך לשדרוג מערך התחבורה של מטרופולין גוש דן, תוך כדי יצירת ציר תנועה מהיר בדרום המטרופולין. זהו ציר הרוחב הארוך ביותר בארץ, והוא יביא להפחתת עומסי התנועה בכביש מס' 1 ולהגברת הנגישות שבין דרום ומזרח המדינה לבין אזור גוש דן. בסיוע של משרד האוצר, בנינו מתכונת שהופכת את הקבלן הפרטי, לגורם בעל מוטיבציה בדאגה לתנאי התשתית הטובים ביותר, מתוך חשיבה לשנות דור בשנה האחרונה נכנסנו לצבר פרויקטים בהיקף כולל של מעל לחמישה מיליארד שקל". כביש 431, הנו המכרז התחבורתי הראשון המבוצע בארץ בשיטת PFI - Private Finance Initiative. לפי השיטה שנבנתה יחד עם משרדי האוצר והתחבורה, הזכיין מקים את הכביש במימונו, מתחזק ומתפעל אותו במשך 25 שנים - ומקבל תשלום מהמדינה בתקופת הזיכיון. הכביש מואר לכל אורך 22 הקילומטרים שלו ונמצא בשליטה מלאה של מרכז הבקרה 24 שעות ביממה, באמצעות עשרות מצלמות ומאות חיישנים הנמצאים מתחת לאספלט ומדווחים על מצב התנועה או כלי רכב שנעצר בדרך. לכביש שנסלל ב"אספלט שקט", מערך קירות אקוסטיים, מערכות שילוט אלקטרוני להעברת מסרים לנהגים עם קירות תומכים בעיצוב נופי מתקדם ומערכות השקיה במי קולחין.
|
|