X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
האוצר: בקו הרכבת המתוכנן בין חיפה לבית שאן, שיעלה כ-2.7 מיליארד שקל, יסעו רק 17 נוסעים בממוצע ביום
▪  ▪  ▪
מסילת הרכבת הדרומית [צילום: לע"מ]

כישלון חרוץ לקו הרכבת באר שבע-דימונה. מספר הנוסעים בקו מגיע לכ-80 בלבד ביום בממוצע - 1/40 מהתכנון הראשוני. כך עולה ממסמך פנימי של האוצר שהגיע לידי TheMarker.
לפי התכנון של רכבת ישראל, היו צריכים לנסוע בקו 866 אלף נוסעים בשנה, שהיו הופכים אותו לכדאי. עם זאת, בשנה האחרונה נסעו בקו רק 22,600 נוסעים, כלומר 80 בלבד בממוצע ליום, בקו שבו נוסעות חמש-שש רכבות ביום. כתוצאה מכך החלה הרכבת להציע הסעות מאורגנות בחינם ממרכז דימונה לתחנת הרכבת שנמצאת מחוץ לעיר, בתקווה להעלות את מספר הנוסעים - אך השיפור היה שולי. תושבי דימונה פשוט מעדיפים לנסוע לבאר שבע באוטובוסים או בכלי רכב פרטיים, על-אף שהנסיעה באוטובוס ציבורי יקרה יותר מנסיעה ברכבת. התעריף המסובסד לנסיעה ברכבת הוא 11 שקל, לעומת 12.6 שקל באוטובוס.
לכישלון קו באר שבע-דימונה יש כמה סיבות. תחנת הרכבת של דימונה נמצאת מחוץ לעיר, במרחק של כ-2 ק"מ מהמרכז. לנוסע חשוב זמן הנסיעה מדלת לדלת ולא זמן הנסיעה ברכבת עצמה. תדירות האוטובוסים בין באר שבע לדימונה גבוהה יותר וגמישה והאוטובוסים מספקים יותר מקומות ישיבה.
כישלון הקו נובע גם מהעובדה שהכביש בין באר שבע לדימונה מציע שני נתיבים בכל כיוון, ואין בו בעיית גודש. הנסיעה לבאר שבע באוטובוס או במכונית פרטית קצרה ויעילה ולכן במקרה זה רכבת אינה הפתרון היעיל לבעיות התחבורה.
עצם הפעלתו של הקו גורמת לבזבוז כספי ציבור. באוצר אומרים שהקו לדימונה הוא דוגמה מובהקת להשקעה מיותרת ולא נכונה ברכבת, שבאה על חשבון השקעות אחרות בתחבורה ציבורית - במקומות שבהם יש בעיות גודש, כמו במרכז.
באוצר מתריעים מפני גורל דומה הצפוי לקו הרכבת המתוכנן חיפה-בית שאן, שיעלה כ-2.7 מיליארד שקל. לפי התכנון, יסעו בקו 663 נוסעים ביום. עם זאת, גם בבית שאן התחנה תהיה ממוקמת מחוץ לעיר, כי אי-אפשר לבנות אותה במרכז. כמו-כן, גם שם אין בעיית גודש תעבורה. לכן, אם מסיקים מהניסיון של דימונה, הרי שבקו חיפה-בית שאן ייסעו בפועל רק 17 נוסעים ביום - אחד חלקי 40 מהתכנון. זהו בזבוז עצום של כספי ציבור.
בימים אלה נערך מאבק איתנים מאחורי הקלעים בין משרד האוצר למשרד ראש הממשלה. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, רוצה להשקיע 51.8 מיליארד שקל בעשור הקרוב ברכבות כבדות מקריית שמונה ועד אילת. באוצר אומרים שמדובר בבזבוז משווע של כספי ציבור, שיהיו חסרים במקומות אחרים.
גם שר התחבורה, ישראל כ"ץ, מעוניין ברכבות. בשבוע שעבר הצהיר כץ שיפעל לסלילת קו רכבת בין עכו לכרמיאל, בעלות של 2.5 מיליארד שקל. בין שתי הערים יש כביש טוב - כביש 85, שאין בו בעיית גודש תעבורה. לכן גם גורלו של קו רכבת זה צפוי להיות דומה לגורלו של הקו לדימונה.

תאריך:  29/11/2009   |   עודכן:  29/11/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
כישלון לקו הרכבת לדימונה - רק 80 נוסעים ביום
תגובות  [ 12 ] מוצגות  [ 12 ]  כתוב תגובה 
1
לא נכון!!
הדרת  |  29/11/09 09:41
2
רכבת העמק בעדיפות
הקו אשקלון ב"ש  |  29/11/09 10:53
 
- את רכבת המנדט בחיפה פיצץ האצ'ל ל"ת
ההסטוריה חוזרת   |  29/11/09 12:41
3
מר נחמיה-מתי לאחרונה נסעת על כ
motiii  |  29/11/09 11:09
4
לפקידי האוצר היקרים
שרול1  |  29/11/09 12:32
5
האוצר רק יודע לטרפד פרוייקטים
מטיאס  |  29/11/09 12:37
6
הרכבת לדימונה
יוסי איש הרכבות  |  29/11/09 12:43
7
לו נזכרו ברכבת לפני 50 שנה ..
מנחם מנדל  |  29/11/09 12:58
8
בקו עכו-כרמיאל יסעו אלפי אנשים
קיפי  |  29/11/09 14:39
9
פקידי האוצר
מורן מהצפון  |  29/11/09 21:10
10
רוצים להפוך את הקו לרווחי?
דניאל77  |  29/11/09 23:41
11
אם יעבור ביקנעם, נשר ועפולה
שקר וכזב  |  30/11/09 12:36
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלעזר לוין
הרווח ל-9 חודשים זינק ל-542 מיליון שקל    הסיבה העיקרית - רווחים בשוק ההון
עידן יוסף
גל"צ: ח"כ שי זוכה לפנסיה צה"לית לכל חייו למרות שבפועל שירת פרק זמן קצר, ורוב הזמן שהה בחופשה    שי: קיבלתי הכל כדין
יפעת גדות
באירופה דווח על עלייה של 85% במספר מקרי המוות השבוע    העלייה הגדולה ביותר במספר מקרי המוות תועדה באמריקה הצפונית והדרומית, היכן שמספר הקורבנות עלה והגיע ל-5,360 - עלייה של 554 מקרים בשבוע אחד
יפעת גדות
מחקר חדש מראה כי עישון הוא גורם סיכון מבוסס להתפתחות מחלת ALS    מחצית מחולי ALS מאבדים את חייהם בתוך שלוש שנים מרגע האבחון
יפעת גדות
אחד הגורמים - פצע מוגלתי או זיהום בשיניים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il