X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
עמותת רגבים מפרסמת נתונים ולפיהם התנהלות מחלקת הבג"צים בפרקליטות המדינה גורמת לכך שמעל ל-700 בתים לא חוקיים של ערבים לא נהרסים בעוד שכמעט ואין מקרה דומה כשמדובר בבית של יהודים
▪  ▪  ▪
[צילום אילוסטרציה: AP]

עמותת רגבים מפרסמת (ב', 7.12.09) נתונים שאספה ולפיהם מחלקת הבג"צים בפרקליטות מפלה בתגובותיה ובהתנהלותה בין יהודים לערבים כשמדובר בעתירות להרס מבנים לא חוקיים ביו"ש.
לטענת עורכי הסקירה, בעוד שבעתירות של תושבים ערבים ביו"ש שהוצא כנגדם צו הריסה בשל בניה בלתי חוקית, המחלקה מפסיקה את הטיפול וההריסה נמנעת ובפועל משאירה את הבתים שאינם חוקיים על תילם. כשמדובר ביהודים, התיק מקודם במרץ עד להריסת הבתים.
"התושבים הערבים שעותרים לבגצ עם קבלת צו ההריסה, בבקשה לעצור את ההריסה, זוכים למענה זמני של בג"צ המוציא צו ביניים עד לדיון בעתירה, אך העתירה לעולם לא נידונה כיון שהפרקליטות נוטשת את הטיפול בתיקים, ולא מבקשת לקבוע דיון בתיק, ביהמ"ש אינו קובע דיון בעתירה מיוזמתו, התושבים העותרים שבידיהם צו ביניים למניעת ההריסה - לא עושים דבר ומצליחים להמלט מההריסה למשך שנים רבות מאוד. ברגבים מצאו תיקים ששוכבים כבר 12 שנה. בתגובה לפניות רגבים ענתה מנהלת מחלקת הבג"צים, גב' אסנת מנדל כי העתירות הללו מטופלות על-פי "סדרי העדיפויות של הגורמים המקצועיים", טוענים מחברי הסקירה.
לדבריהם, למרות פניות חוזרות ונשנות של יחידת הפיקוח של המינהל האזרחי המוציאה את צווי ההריסה למחלקת הבג"צים - דבר לא נעשה.
"ברגבים מצאו כי למעלה מ-400 עתירות לבג"צ הכוללות מעל 700 בתים לא חוקיים של פלשתינים מוקפאות בשל התנהלות מחלקת הבג"צים בפרקליטות בעוד שכמעט שאין מקרה דומה כשמדובר בבית לא חוקי של יהודי.

"עבריין בנייה ערבי זוכה לחסינות"

עו"ד עמיר פישר מרגבים, טוען כי בשל התעלמות הפרקליטות מהעתירות וחוסר המעש, המשמעות המעשית היא מחיקת העתירות, והשארת צווי הביניים על-כנם, כלומר, ללא כל דיון או בדיקה, כל עבריין בניה ערבי ביהודה ובשומרון שמגיש בג"צ, זוכה לחסינות ולשמירה של הבית שלו מהריסה והכל בחסות מחלקת הבג"צים.
"השיטה עובדת ולאחר תקופה של חודשים או שנים ספורות של חוסר מעש מצד הפרקליטות, ההליכים בתיק מעוכבים כשצו הביניים בתוקף וההריסה נאסרת, או שהתיק נסגר. לעומת זאת, מצאו ברגבים כי בתיקים של עברייני בניה יהודים שכנגדם הוצאו צווי הריסה הפרקליטות ממהרת לקבוע דיון ולהגן על ההריסה בתוך שעות, ימים או שבועות לכל היותר", ציין.
ברגבים טוענים כי התנהלות מחלקת הבג"צים בבתים שנבנו ע"י פלשתינים, פוגעת קשות במאמצי האכיפה של המינהל האזרחי ביהודה ושומרון, מבזה את שלטון החוק, פוגעת בזכות לשוויון בפני החוק ומהווה כשל מוסרי וחוקי של גוף שלטוני.

משרד המשפטים: כמות ההריסות מוכיחה ההיפך מהטענות

בתגובה להאשמות החמורות נמסר ממשרד המשפטים כי הם דוחים מכל וכל את הטענות בדבר עירוב דעות פוליטיות בטיפול בעתירות לבג"צ.
"כפי שהובהר בעמדת מחלקת הבג"צים ובמכתבו של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה סדרי העדיפויות בביצוע צווי ההריסה נקבעים על-ידי הגורמים המקצועיים המופקדים על כך, והכוונה במיוחד למערכת הביטחון וצה"ל. פרקליטי מחלקת הבג"צים מייצגים בבית המשפט הגבוה לצדק את עמדת המשיבים ואת הוראות הדין. לא למותר לציין, כי מנתונים הנוגעים להריסות מבנים שבוצעו ביהודה ושומרון בשטח c בין השנים 1997 ל-2009 נהרסו בסך-הכל כ-2450 מבנים פלשתינים וכ-1230 מבנים ישראלים. משמעות הדברים היא כי כמות ההריסות הכוללת בודאי אינה מלמדת דבר על המגמות שנטענו בהודעה", לשון תגובת משרד המשפטים.

עיכוב של שנים רבות לעומת מימוש מיידי

אחת הדוגמאות שעמותת רגבים מציינת בסקירה היא של עתירה לבג"צ (5367/97) שהוגשה לפני 12 שנה - בידי אינתסאר חמיס אלאתרש בעלת בית לא חוקי שנבנה בכפר ענתא.
השופט תאודור אור קבע ב - 17/9/97 כי המדינה תמנע מהריסת המבנה, דירת מגורי העותרת הקיימת בחלקה 77 בגוש 12 מאדמות ענתא. אור קבע כי הצו יעמוד בתוקפו עד למתן החלטה בעתירה למתן צו על תנאי שתידון בפני הרכב של שלושה שופטים, במעמד הצדדים. עד היום לא נידונה העתירה. שכן מחלקת הבג"צים לא השיבה לעתירה והיא נסגרה בשל סיבה טכנית.
ב-11.8.02 קבע השופט בועז אוקון כי "התיק מצוי בבית המשפט מזה זמן בלא שנעשה בו דבר. והורה על עיכוב ההליכים בתיק. כשצווי הביניים שניתנו בתיק, נותרים בעינם.
השופט יגאל מרזל קיבל החלטה נוספת על עיכוב הליכים ביום 16.1.05. משפחת אלאתרש מתגוררת בבית הלא חוקי שבנתה מאז שהוצא כנגדה צו הריסה - 12 שנה.
בעתירות מקבילות שהוגשו על-ידי יהודים במקרה שהיה צו הריסה כנגד בניה שלהם, זכו למענה מידי של מחלקת הבג"צים עד למימוש הצו.
מנהלת מחלקת הבג"צים עו"ד מנדל השיבה לפניות רגבים כי "עיתוי ההגנה נגזר מכוונת רשויות האכיפה לפעול למימוש הצווים, נוכח העומס הרב הקיים הן במחלקת בג"צים והן בבית המשפט הגבוה לצדק. מדיניות זו בהחלט ראויה היא".
רגבים פנו גם ליועץ המשפטי לממשלה ורק לאחר חצי שנה התקבלה תשובת המשנה ליועץ המשפטי לממשלה שציין כי לא מצא כי יש כשל בפעילות הפרקליטים, המחייב להורות להם לבקש את כל ההליכים בעתירות שעוכבו שעניינן צווי הריסה של מבנים ביו"ש שהקימו פלשתינים.
"טעם לכך הינו, שהנושא מערב את שיקול דעתם של גורמים רבים יותר במינהל הציבורי הישראלי והוא מורכב הרבה יותר משיקול הדעת המוקנה לפרקליטים בטיפולם בתיק מסוים", ציין מזוז.
מנכ"ל רגבים, יצחק זרגרי, אומר כי הדוח מצביע על מגמה פוליטית ברורה שאין לטעות בה בהתנהלות מחלקת הבג"צים. "התנועה תעביר את הדוח לשר המשפטים ולחברי הכנסת בתביעה לבחון את ממצאי הדוח ולתת תשובות לציבור. מדובר בעירוב דעות פוליטיות ושיקולים פוליטיים באכיפת החוק, דבר שגורם לאובדן מוחלט של הציבור בפרקליטות וביועץ המשפטי לממשלה שמעניק לה גיבוי. הממצאים שנחשפו בדוח מחייבים דיון של הממשלה, דיון דחוף של ועדת החוקה ובדיקת עומק של שר המשפטים בסוגיה", אמר.

תאריך:  07/12/2009   |   עודכן:  07/12/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
דוח ימין: מחלקת בג"צים מפלה בין יהודים לערבים
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
מה זה שמאלני על שמאלני על שמ.?
מסיק מסקנות ריקות  |  7/12/09 09:14
2
הבעייה קיימת גם בתוך הקו הירוק
ציונה  |  7/12/09 11:38
3
כמות הריסות לא אומרת כלום
אמיר ש  |  7/12/09 14:22
 
- תשובה נכונה בסטטיסטיקה...
ירון זכאי  |  7/12/09 15:05
4
עריץ שלטון "החוק " עוזב אותנו
יש תקוה  |  7/12/09 16:03
5
לפי הגורמים המקצועיים של מרצ ל"ת
סדר עדיפויות  |  7/12/09 17:41
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איציק וולף
האיש הגיע למעבר לפנות בוקר, החל לרוץ לעבר הרצועה ולא שעה לקריאות המאבטחים    "אין מקום לעוד חבר ליד גלעד שליט"
יפעת גדות
מארגני הוועידה מצפים ל-15,000 נציגים ול-100 ממנהיגי העולם שיגיעו במהלך השבועיים הקרובים    השאלה המרכזית: כיצד יועברו מאות מיליארדי דולרים ממדינות עשירות למדינות המתפתחות
יפעת גדות
ב-7 בדצמבר 1941 תקפה יפן את בסיס חיל האוויר האמריקני הגדול ביותר - פרל הארבור; 2,403 חיילים אמריקנים נהרגו    נשיא ארצות הברית הכריז מלחמה על יפן
יפעת גדות
הקפידו על תזונה בריאה
איריס פרחי
התובעים טענו שנאלצו לשלם למונית שתסיע אותם לבית המלון ואז התברר שאין בכלל הזמנה על שמם    בית משפט חייב את חברת הנסיעות לשלם להם פיצוי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il