מסקר שערכה עמותת אור ירוק באמצעות מכון גיאוקרטוגרפיה, במטרה לבדוק את היקף מקרי הכעס והאלימות בהם נתקלים נהגים בכבישים, עולה כי הרוב הגדול של הנהגים נתקל לפחות במקרה אחד של התנהגות אלימה וכעוסה.
התנהגות זו מתבטאת במספר צורות, החל מצפירה קולנית אגרסיבית, רכב שחתך אותם או נצמד אליהם בצורה מסוכנת, או אפילו קטטה שהתרחשה בכביש ואלימות מילולית.
הסקר מראה כי 30% מהנהגים נתקלו בביטוי האלים ביותר של כעס - קטטה אשר התרחשה בכביש. 69.8% נתקלו באלימות מילולית בכביש, מתוכם 26.5% נתקלו יותר משש פעמים.
נתון נוסף שעולה מן הסקר, הוא ש-87% מהנהגים נתקלו בנהג שצופר בכוונה ובאגרסיביות. 44% מתוכם העידו כי ראו זאת יותר משש פעמים. 91.1% מהנהגים השיבו כי נתקלו ברכב שחתך אותם או נצמד אליהם בצורה מסוכנת, ול-53% מתוכם, זה קרה יותר משש פעמים. התנהגות נוספת אשר זכתה לאחוז גבוה של מקרים היא סינוור נהגים אחרים. 78% מהנהגים נתקלו בנהג שמסנוור נהגים אחרים.
קשר בין כעס לביצוע עבירות תנועה מחקרים רבים בארץ ובעולם קובעים כי קיים קשר ישיר בין כעס, תסכול ורגשות שליליים לבין התנהגות תוקפנית ומסוכנת בנהיגה. התפרצויות כעס אלה יכולות להיות אסון בכביש. נהגים כעוסים נוטים לנהוג באופן תוקפני יותר ומעורבים יותר בתאונות. נמצא גם קשר בין כעס לבין ביצוע עבירות תנועה. עוד נמצא כי כעס ותוקפנות בנהיגה, גבוה יותר בקרב צעירים. גברים מראים התנהגות תוקפנית יותר מנשים, אנשים שנוטים לכעוס מפגינים רגש זה גם בנהיגה, וביטויי תוקפנות שכיחים יותר באמצע השבוע ובמהלך שעות היום כשהנהגים לחוצים יותר בזמן.
שמואל אבואב, מנכ"ל עמותת אור ירוק: "גילויי האלימות ההולכים וגוברים בקרב הציבור הישראלי לא פוסחים לצערי גם על התנהגות הנהגים בכביש. אנו עדים לאחוז גבוה מאוד של נהגים הנחשפים למקרים אלו. יש לזכור כי בידיו של נהג כעוס מונח 'כלי נשק קטלני' - כלי רכב, העלול לסכן לא רק את חייו אלא גם את חיי הסובבים אותו".
אבואב מוסיף כי במסגרת טיפול כוללני באלימות הגואה בישראל, יש לטפל גם במקרי אלימות וכעס בכביש, ולהקנות לנהגים תרבות נהיגה וכללי התנהגות שיאפשרו לנטרל רגשות שליליים אלו המשפיעים ישירות על איכות הנהיגה.