X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
תמונות שצולמו מול המכון הבין-אוניברסיטאי והמצפה התת-ימי באילת הראו כי אלמוגים מסוגלים לטרוף בעלי-חיים גדולים ממה שנהוג היה לחשוב עד היום
▪  ▪  ▪
אלמוג טורף [צילום: עמרי ברונשטיין]

עד היום, כל שהיה ידוע הוא, כי בנוסף לחומרי מזון המועברים לאלמוג על-ידי האצות הפוטוסינטטיות השיטופיות (Zooxanthella) החיות ברקמת האלמוג, מסוגלים אלמוגים ליזון על בעלי-חיים פלנקטוניים זעירים בלבד, שגודלם נע בין 0.2 ל-0.4 מ"מ - אולם התמונות שצולמו באילת בחודש מרס השנה (2009) מוכיחות אחרת.
התמונות שצולמו מול המכון הבין-אוניברסיטאי (IUI) והמצפה התת-ימי באילת מראות, בפעם הראשונה, כי אלמוגים מסוגלים לטרוף בעלי-חיים הגדולים בסדרי גודל ממה שנהוג היה לחשוב עד היום.
במהלך סקר מקיף של אלמוגי פיטרה (Fungia) שערכו במפרץ אילת במסגרת מחקר ארוך-שנים על פלסטיות מינית ושינויי מין באלמוגים אלו, נצפו ותועדו מספר אלמוגים מהמין Fungia scruposa כאשר הם סועדים על מדוזות מהמין Aurelia aurita. למרות שידוע שמדוזות מהוות מקור מזון למינים רבים של בעלי-חיים, ביניהם דגים, צבי-ים וציפורים, מעולם לא נצפו אלמוגים שניזונים מטרף כה גדול.
המדוזות, מהסוג Aurelia, נפוצות בימים רבים ברחבי העולם כולל הים האדום ומפרץ אילת, בו ניתן לצפות בהן ברוב ימות השנה, אולם בזמן ביצוע הסקרים נמצאו במפרץ כמויות גדולות במיוחד של מדוזות מסוג זה. העלייה בשכיחות מדוזות אלו בתקופה בה בוצעו הסקרים, קשורה בתופעה מקומית המתרחשת כל שנה בחודשי החורף במפרץ אילת.
כל חורף, כאשר המים הנמצאים קרוב לפני השטח מתקררים, הם הופכים כבדים יותר ולכן שוקעים, במקומם מים מחלקים נמוכים יותר בעמודת המים עולים כלפי השטח בתופעה הנקראת ערבול אנכי. המים שעלו נושאים איתם נוטריאנטים רבים עליהם ניזונות המדוזות - מה שמאפשר את העלייה במספרן.
מלבד תופעה מקומית זו, מתרבים הדיווחים ממקומות שונים בעולם על עלייה משמעותית בשכיחותם של ארועי התפרצות של מדוזות, הן מבחינה מספרית והן מבחינת התדירות. מדענים רבים קושרים עלייה זו בתופעת ההתחממות הגלובלית והעלייה בטמפרטורת מי הים.
אלמוגי הפיטרה (Fungiid) כוללים מספר מינים, חלקם קוסמופוליטיים החיים לרוב באגרגציות בעומקים שבין מטר ועד כמאה מטרים. גודלם של חלק מהמינים יכול להגיע עד כדי עשרות סנטימטרים כבוגרים. בשונה ממרבית האלמוגים, אלמוגי הפיטרה הם סוליטרים והם אינם מחוברים אל המצע. במחקר מקיף שערך פרופסור לויה במהלך השנים האחרונות, הוא גילה כי לאלמוגים אלו יכולת מדהימה לשנות את זוויגם [סיווג היצור כזכר או כנקבה], כך שלדוגמה אלמוג שהחל את חייו כנקבה יכול במרוצת חייו להפוך לזכר בעונה אחרת ואף לשוב ולהיות נקבה בעונות הרבייה שלאחר מכן.
הפלסטיות המדהימה של אלמוגים אלו, הן ביכולת לשנות זוויג והן ביכולת ליזון על מקורות מזון מזדמן כגון המדוזות שתוארו כאן, מעניקה להם יתרון בהתמודדות עם הסביבה המשתנה בה הם חיים.
הצילומים שפורסמו עוררו עניין רב וזכו לסיכור עולמי נרחב בין היתר ב-National Geographic, BBC, Discovery, Scientific American ובמאות אתרי חדשות באינטרנט.

[צילום: עמרי ברונשטיין]
תאריך:  03/01/2010   |   עודכן:  03/01/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ספי קיני
בעקבות הרצח המזעזע התכנסו ילדי בית הספר יחד עם צוות חינוכי מורחב של פסיכולוגים    הלווייתו של קלנטרוב תתקיים בצהריים באשדוד    החשודים ברצח נשלחו להסתכלות פסיכיאטרית
ספי קיני
לאחר תום הדיונים בהנהלת חמאס בדמשק יגיע היום המתווך הגרמני לעזה לקבל את הסתייגויות הארגון מתשובת ישראל
יפעת גדות
העורק המלאכותי החדש גמיש מספיק כדי לפעום כמו כלי דם נורמלי    מצופה במיליוני "פינים" זעירים שמושכים אליהם תאי גזע הגדלים ומתמזגים בכלי הדם הנורמלים    השימוש בו יאפשר לאלפי בני אדם נוספים לעבור ניתוח מציל חיים
יפעת גדות
עליית יהודי אתיופיה דרך סודן התאפשרה בעקבות הסכמה שבשתיקה, שפרטיה היו ידועים רק לבכירים מעטים בסודן    על יהודי אתיופיה נאסר לחשוף את זהותם היהודית
יפעת גדות
חסנו את כל חיות המחמד שלכם נגד כלבת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il