פורום מועצת העיר תל־אביב יפו אישר (יום א', 3.1.10) את תוכנית הארגון-מחדש של התחבורה הציבורית במטרופולין תל אביב. התוכנית מקודמת על-רקע ירידה מתמשכת בשימוש בתחבורה ציבורית במטרופולין, כך שמספר הנסיעות לתושב באוטובוס ירד משנת 1994 עד היום בכ-25%, ובשל הצורך בהסדרת התחבורה הציבורית בעיר.
התוכנית כוללת ארגון-מחדש של קווי האוטובוסים במטרופולין, הסדרת נתיבי תחבורה ציבורית עבורם והעלאת רמת השירות הניתנת לציבור. זאת לצד ניהול אינטגרטיבי של כלל התנועה ופיתוח מערכת תמריצים לנטישת הרכב הפרטיים במרכזי הערים. יתרונותיה של התוכנית הם בשיפור המשמעותי של מערכת האוטובוסים בטווח הקצר, והפיכתם לאמצעי יעיל ונוח לנסיעה בתחום המטרופולין, כל זאת במטרה לשפר את הנגישות, להגביר את היעילות הכלכלית ולצמצם את המפגעים הסביבתיים.
התוכנית כוללת כמה מרכיבים: - הפחתה של 50% במספר קווי האוטובוסים במרכז העיר (מ-40 קווים ל-18), כאשר קווי האוטובוס ינועו בתדירות גבוהה לאורכה של העיר (ולא לרוחבה - כפי שנעשה כיום), ויאפשרו נסיעה ישירה כמעט מכל מוצא לכל יעד, וכן הקמת מערכת מרובת קווים עם כיסוי נרחב של העיר;
- מתן עדיפות ברורה לתחבורה הציבורית על-חשבון הרכב הפרטי - הוספה של נתיבי תחבורה ציבורית (נת"צים) ואכיפתם במטרה לקצר את זמני הנסיעה בתחבורה הציבורית;
- רפורמה בתעריפי הנסיעה באוטובוס והנפקת רב-קו (כרטיס תקופתי "חכם") שיאפשר מעבר בין קווים ללא תשלום נוסף, שילוב בין כל מפעילי האוטובוסים, מידע בזמן אמיתי בתחנות באמצעות שילוט אלקטרוני המדווח על זמן הגעת האוטובוס הבא ואפשרות לקבל את המידע בחיוג סלולרי;
- הקמת שירות מקומי של 15 קווי מיניבוסים ומידיבוסים - שינועו בתדירות גבוהה לאורכה של העיר ולרוחבה.
- קידום רשות מטרופולינית לתחבורה במטרופולין תל אביב אשר תאזן בין האינטרסים השונים של הרשויות המקומיות השייכות לאותה רשות מתוך ראייה מערכתית של טובת כלל תושבי המטרופולין, ותכנון מסלולים, לוחות זמנים ותחנות של קווים מקומיים, ראשיים ומטרופולינים.
לאחר שתאושר התוכנית על-ידי חברות האוטובוסים הפועלות במטרופולין תל אביב, יחלו במשרד התחבורה, בשיתוף עיריית תל אביב-יפו, בביצוע התוכנית. הביצוע יחל באמצע שנת 2010 ויימשך בשלבים עד יישומה המלא בסוף 2011.