מניתוח שפרסם (יום א', 3.1.10) מינהל מחקר וכלכלה במשרד התמ"ת בנושא קניות מקוונות ברשת האינטרנט, עולה כי כ-850 אלף אנשים בישראל בגילאי 14 ומעלה קנו בשנת 2008, באמצעות האינטרנט, לפחות פעם אחת, מוצר, שירות או תוכן דיגיטלי, והם מהווים כרבע מסך המשתמשים מדי פעם באינטרנט.
כשני שלישים מהקונים ערכו השוואת מחירי מוצרים בין אתרי אינטרנט לפני הקנייה, לעומת כשליש שלא ערכו השוואה כזו. שיעור זה הוא גבוה בהתייחס לקניות מזון או ציוד לבית, שבהן 50% ו-53%, בהתאמה, עורכים השוואת מחירים מוקדמת.
האתרים העיקריים שבהם נעזר הצרכן הישראלי בתהליך הקנייה של מוצרים או של שירותים הינם זאפ (כ-22%), וואלה! (כ-21%), גוגל (כ-14%) ויד 2 (כ-9%).
63.7% מהקונים באמצעות האינטרנט מעדיפים לקנות באתרים של החנויות עצמן, 34.2% מעדיפים לקנות באמצעות לוחות מקוונים ו-23.7% משלבים את שני סוגי האתרים הנזכרים.
גם באינטרנט הצרכנים מעדיפים את המוכר להם, ואכן הקנייה הרווחת יותר באינטרנט (כ-39%) היא קנייה עצמאית של צרכן מחנות המוכרת לו עוד מקודם, לעומת קנייה עצמאית מחנות שלא הכיר מקודם הנפוצה בקרב 19% מהקונים. צורות הקנייה האחרות: מכירה קבוצתית, פומבית או באמצעות מכרז, נפוצות פחות.
הסיבות העיקריות לקנייה באתרים הנזכרים הן הרגשה בטוחה יותר במסירת כרטיס האשראי מאשר באתרים אחרים (21% מהתשובות), האתרים מציעים מחיר זול יותר (16.2%) או שגולשים אחרים המליצו על אתרים אלו (12.5%). עוד 9% סבורים שהאתרים יגלו אחריות לאחזקה ושירות למוצר אחרי המכירה, ו-7.4% סבורים כי האתרים שנבחרו ישלחו את המוצר בזמן שהם מתחייבים עליו.
עוד עולה, כי כ-91% מהקונים באינטרנט שלמו עבור הקנייה בכרטיס האשראי שלהם, ורק כ-6% שילמו באמצעות פייפ פאל. כאחוז אחד מהקונים משלמים במזומן למוביל המביא להם את המוצר שקנו באינטרנט.
אז מה הציבור רוכש באמצעות האינטרנט? חלק ניכר מהמוצרים שנקנו באינטרנט היו כרטיסי טיסה או הזמנות למקומות נופש שאינם מוצרים בעלי נפח והם נשלחו בדואר אלקטרוני, במחשב, בטלפון סלולרי או בפקס (6.1%). בסה"כ, הקונים מגלים שביעות רצון מהקנייה, כאשר כמעט כל הקונים (98%) קיבלו בדיוק את הפריט שהזמינו באינטרנט מבחינת מודל, צבע גודל, וכד'. כ-86% מהקונים קבלו את הפריט במועד ובמהירות שהובטחו להם.