X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
נדחתה תביעת עדאלה לבטל הפקעת אדמות מלפני 50 שנה ביער מגידו המפקיע: שר האוצר דאז לוי אשכול השופטים: יער הוא "צרכי התיישבות"
▪  ▪  ▪
הריאה הירוקה [צילום: עומר כרמון]
אשכול. ההפקעה תקפה [צילום: לע"מ]

בית המשפט העליון דחה (יום ב', 4.1.10) תביעה של תושבים מאום אל-פחם להחזיר לבעלותם אדמות ביער מגידו שהופקעו לפני כחמישים שנה על-ידי שר האוצר דאז לוי אשכול. מדובר בכ-200 דונמים בלב היער שעליהם שכן, כטענת התובעים, כפר אללג'ון. השופטים, המשנה לנשיאת בית משפט העליון אליעזר ריבלין, אליקים רובינשטיין ויורם דנציגר קבעו כי יער הוא "צרכי התיישבות" על-פי חוק ההפקעה דאז, חוק ""רכישת המקרקעים" משנת 1953, וכי "שטחים ירוקים תורמים לרווחת הכלל ומהווים חלק מפיתוח אזור בכללותו".
מדובר בהפקעת קרקעות שנעשתה לפני כחמישים שנה באמצעות חקיקת חירום "חוק רכישת מקרקעים" על-רקע ימיה הראשונים של המדינה. בחוק הוגדרו העילות המותרות להפקעה, צרכי "פיתוח, התיישבות או ביטחון".
ייעור לא יכול לפגוע בקניין
העותרים טענו באמצעות באי-כוחם, עורכי-הדין עאדל בדיר וסוהאד בשארה מעדאלה, כי "יש להכריז על ההפקעה נשוא ההסדר כבטלה מעיקרה. כן יש לרשום את המקרקעין על שם בעלי הקרקע, מכיוון שהזמן הרב שחלף בלי שבקרקע נעשה שימוש למטרת ההפקעה מעיד על העדר הצורך בהפקעה מלכתחילה". לטענתם, ייעור אינו חלק מהצורך ההתיישבותי ואינו נגזר ממנו. "ייעור אינו יכול להיחשב צורך ציבורי או חיוני למטרה של הפקעת קניין פרטי... תכלית של ייעור אינה יכולה לפגוע בזכות הקניין".
לטענתם, פרשנות בית המשפט המחוזי לייעור "מנוגדת למשמעות הטבעית של המונח 'ייעור', משמעות שאינה מתיישבת עם התיישבות שיושבים בה בני אדם אשר מנהלים את חייהם ועיסוקיהם היום-יומיים".
קפא על שמריו
כאמור, בית המשפט העליון דחה את טענות העותרים וציין כי בעבר הכיר בית המשפט ב"שימושים של 'שטחים ירוקים' כגון שמורת טבע, יער, פרדסים וכו' כייעוד ציבורי לצורך חוקי ההפקעה השונים, לרבות לצורך חוק רכישת מקרקעים, וזאת כאשר המטרה המוצהרת של ההפקעה הייתה צרכי התיישבות או פיתוח".
השופט דנציגר כתב כי לחוק יסוד כבוד האדם וחירותו, שנחקק מאז, יש השפעה על חוקי הפקעה שונים, אבל "חוק רכישת מקרקעים הוא חוק חריג, ויש לפרשו בעיקר על-רקע התקופה שבה הוא נחקק, זו התקופה היחידה שבה למעשה התאפשרה פעולה על פיו (שכן תוקפו של החוק הוגבל לשנה אחת בלבד ובתום שנה מיום שנכנס לתוקפו לא ניתן היה להפקיע קרקעות מכוחו)".
חוק רכישת מקרקעים הוא "חוק ש'קפא על שמריו'" כתב דנציגר ולכן, "השפעת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו עליו, ככל שקיימת, היא מינימאלית. מחמת אופיו המיוחד של חוק רכישת מקרקעים, נפסק על-ידי בית משפט זה כי ככל הנראה אין מקום להחיל את הלכת קרסיק - שעניינה ביטול הפקעה נוכח שינוי מטרת ההפקעה - על הפקעות מכוח חוק רכישת מקרקעים".
השופט כתב עוד כי ייעוד של ייעור עולה בקנה אחד עם צרכים של התיישבות ופיתוח, ו"זאת כאשר לוקחים בחשבון כי קיומם של שטחים ירוקים תורם לרווחת הכלל ומהווה חלק מפיתוח האזור בכללותו".
בית המשפט הורה עם זאת להחזיר את התיק לבית משפט מחוזי על-מנת שזה יכריע מי זכאי לפיצויים על ההפקעה, העותרים, האפוטרופוס לנכסי נפקדים הטוען כי הוא המחזיק באדמות או רשות הפיתוח.

פס"ד: ע"א 4067/07 מחמוד חליל עבד אלפתאח ג'בארין ו-486 אח' נ' מדינת ישראל
תאריך:  05/01/2010   |   עודכן:  06/01/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אדמות יער מגידו לא יוחזרו לערבים
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
הערבושים עוד לא קלטו .........
גימי-יהודי מיהודה  |  5/01/10 11:54
 
- אנחנו אשמים בקשיי קליטתם
ירון זכאי  |  5/01/10 13:04
2
כי לערבים יש 22 מדינות וליהודי ל"ת
רק 1.  |  5/01/10 13:54
3
תום ליבם וידיהם של עותרים
לואיס קרול  |  5/01/10 14:08
4
גם ליהודים הופקעה קרקע ל"ת
מיכל מירושלים  |  5/01/10 16:35
5
נו באמת מה חשבו להם העותרים
בטטה  |  5/01/10 20:47
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מאיה שני
828 מטרים ו-169 קומות של הדר    מגדל בורג' נפתח בחגיגיות והשכיח למספר רגעים את בעיותיה הכלכליות של האמירות    "משברים באים וחולפים", אמר המפתח    [AP]
יהונתן ליס
חבר הכנסת מיכאל בן ארי מהאיחוד הלאומי פנה למשנה ליועץ המשפטי לממשלה, בדרישה לפתוח בחקירה פלילית נגד עדנה קנטי, בטענה שנשאה דברי המרדה והסתה וקראה לסרבנות בשידור
מיה סלע
אפילו מותו של אביה לא גרם ליעל פוליאיקוב לשקוע בסכריניות או מיסטיקניות מזויפת    בפרק פתיחת העונה החדשה של "הכל דבש" היא הזכירה לכולנו שלפעמים, המציאות יורקת לך בפנים
יפעת גדות
אנשים רבים שולפים כפית ממגירת המטבח כדי למזוג את התרופה הנוזלית שלהם    גודל הכפית מתעתע - מוזגים כמות שונה כדי לפצות על השוני    לאורך תקופה ממושכת כמות לא נכונה עלולה להצטבר ולגרום לנזק, במיוחד בקרב ילדים
עידן יוסף
למרות איומים שקיבל, ח"כ הרב מאיר אמסלם מציג ספר הילכתי ובו מתווה היסטורי לפתרון בעיית גרותם של כ-300,000 עולים, רובם חיילי צה"ל הנאמנים למדינת ישראל וכן מסורתיים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il