X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
בית המשפט הורה למדינה לשנות את טופסי היידוע המודיעים לחשוד שהפך לנאשם ולכלול בהם שפה ערבית השופט: הטפסים אינם מקיימים "חובת יידוע"
▪  ▪  ▪
חובת יידוע בשתי שפות רשמיות [צילום: פלאש 90]

בית המשפט המחוזי בירושלים הורה (יום ג', 5.1.10) למדינה לערוך רביזיה בטופסי יידוע שבהם מודיעים לחשוד על כוונה להגיש נגדו כתב אישום וכי הוא זכאי לשימוע. השופט משה יועד הכהן קבע כי הטפסים צריכים לכלול את שתי השפות הרשמיות בישראל - עברית וערבית - וכי טופס יידוע בעברית לדובר ערבית אינו מקיים "חובת יידוע".
האישום בוטל בגלל יידוע בעברית
מדובר בהחלטה במסגרת קדם-משפט על ביטול אישום בגין עבירות תנועה נגד סיאד זכי ממזרח ירושלים. הביטול נומק בכך שטופס היידוע שנשלח לנאשם היה בשפה העברית בלבד. בהחלטה כתב השופט כי בכל שלבי ההליכים הפליליים, החקירה, המעצר והמשפט, ישנה הקפדה לתרגום לשפתו של החשוד והנאשם. "קשה להלום שדווקא בשלב הקריטי שבו עומד החשוד, שאינו קורא עברית, בפני סיכון של הפיכתו לנאשם עם כל התוצאות הפוגעניות הנודעות לכך מבחינתו ובעטיו של סיכון זה הקנה לו המחוקק, בעבירות מסוג פשע, זכות טיעון בטרם תינתן החלטת התביעה הכללית בעניינו, יימנע ממנו יידוע בכתב בשפתו לגבי אותה זכות ולגבי הדרך למימושה".
השופט הוסיף כי לשפה הערבית מעמד מיוחד במדינת ישראל. הוא ציטט בהקשר לכך את דברי נשיא בית משפט העליון לשעבר אהרן ברק: "ראשית, הערבית היא שפתו של המיעוט הגדול ביותר בישראל, החי בישראל מימים ימימה. זוהי שפה הקשורה למאפיינים תרבותיים, היסטוריים ודתיים של קבוצת המיעוט הערבית בישראל... שנית, הערבית הינה שפה רשמית בישראל... רבות הן השפות שמדברים הישראלים, אך רק ערבית - בצד העברית - היא שפה רשמית בישראל. לערבית ניתן אפוא מעמד מיוחד בישראל".
על אלו, כתב השופט, יש להוסיף את התופעה הייחודית במזרח ירושלים, לפיה בבתי הספר מלמדים על-פי התוכנית הירדנית והתלמידים אינם מחוייבים בלימוד קרוא וכתוב בעברית. "לימוד קרוא וכתוב בעברית איננו מקצוע חובה במרבית בתי הספר הכלליים ששפת הלימוד בהם ערבית. האחרונים נוהגים, ברובם, לפי תוכנית הלימודים הירדנית. מכאן, הצפייה שאדם ממוצע ברחוב המזרח ירושלמי ישלוט בקריאת השפה העברית איננה בהכרח מבוססת, בדיוק כפי שהיכולת לקרוא ערבית היא נחלתו של מיעוט במגזר היהודי בעיר".
לא אקט וולנטרי
השופט מתח ביקורת על הודעת הפרקליטות, לפיה העבירה "המלצה" לפרקליטות המדינה לתרגם את הודעת היידוע גם לערבית. "בהמלצה אין די... אין בתרגום לכשיבוצע משום אקט וולנטרי שהמדינה עשויה להסכים לעשותו, בבחינת למעלה מהצורך, לטובת חשודים דוברי וקוראי ערבית. לשיטתי מדובר בקיום חובה חוקית שבלעדיה אין מתקיימת חובת היידוע לגבי נאשמים דוגמת זה שלפני, על ההשלכות המשפטיות הנודעות לכך".

החלטה: פ 000333/09 מדינת ישראל נ' סיאד חסין בן זכי
תאריך:  06/01/2010   |   עודכן:  06/01/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אהרן ברק
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
טפסי ה"יידוע" של המדינה - אינם חוקיים
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
בהתחשב בכמות העבריינים דוברי
ירון זכאי  |  6/01/10 13:16
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מאיה שני
גוגל השיקה את הטלפון הנייד החכם שלה במסיבת עיתונאים בקליפורניה    תנאי הרכישה: 179 דולר והתחייבות לשנתיים, או 529 דולר ללא התחייבות    [הנקסוס דק במיוחד, מיוצר על-ידי חברת HTC / צילום: AP]
מאיה שני
הרשויות בקניה מתקשות לגרש מהמדינה מוסלמי שאפשר שהיווה השראה לטרוריסט הניגרי    עבדאללה אל-פייזל ריצה 4 שנות מאסר בבריטניה על הסתה לרצח של יהודים והודים    לאחר ששוחרר וגורש הסתובב ברחבי אפריקה והמשיך להטיף לשנאה
יפעת גדות
ה"מנדומטר" מופעל במהלך הארוחות ומתריע אם המשתמשים בולעים את הארוחה מהר מדי - הרגל שקשור לעלייה במשקל
איציק וולף
על פי פרסומים זרים מסוגלת הצוללת לירות טילי שיוט בעלי ראש נפץ גרעיני
עידן יוסף
שב על עמדתו המצדדת בסירוב פקודה אך הדגיש שיש ראשי ישיבות הסדר החלוקים עליו    על הפינויים בחומש: "אני מעריך את אלה שנמצאים שם, אבל למה לצאת בשבת החוצה?"    [צילום: AP]
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il