X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
אוצרות הדעה היהודיים הוצאו מעירק על-ידי הכוחות האמריקנים העירקים שכחו מקיומם, אולם כעת דורשים שיוחזרו אליהם בין האוצרות: מגילות תורה ו-50 ספרי לימוד לילדים בעברית ובערבית
▪  ▪  ▪
סעד אסקנדר, מנהל הספרייה הלאומית של עירק, מימין [צילום: AP]

ארכיון הספרים היהודי של עירק התבוסס במימי ביוב כאשר הכוחות האמריקניים החרימו את בניין המשטרה הסודי של סדאם חוסיין שבו הוחזקו. העירקים, אשר היו עסוקים בהתאוששות מהמצב המדיני החדש בעירק, שכחו לזמן-מה את המסמכים היהודיים ממילא. כעת הם דורשים אותם בחזרה. כך דיווחה (יום א', 17.1.10) סוכנות הידיעות AP.
הנציגים העירקיים יטוסו לארצות הברית אפשר שכבר בחודש הבא, כך הם אומרים, כדי לבדוק את החומר שהחיילים האמריקניים הוציאו משטחם בשנת 2003. יהודים טוענים כי אין לעירק זכות על החומר מאחר שממילא אוכלוסיית היהודים שבה עומדת על פחות מעשר נפשות.
סעד אסקנדר, מנהל הספרייה הלאומית של עירק והארכיבים שלה, סבור אחרת. המסמכים מהווים חלק מהתרבות ההיסטורית הרחבה של עירק. "על העירקים לדעת שאנו אומה רב-גונית, בעלת מסורות שונות, דתות שונות, וכי עלינו לקבל את השוני הזה... להראות לאנשים שלנו שבגדד הייתה מאז ומתמיד מגוונת מבחינה אתנית", אמר.
האמריקנים שהגיעו למקום ב-2003 מצאו שם ספרים, תצלומים וניירות צפים במים המלוכלכים. ולא היו אלה סתם ספרים, אלא ספרים כתובים בשפה העברית. הדבר המפליא היה עצם העובדה שהחומר שרד בכלל בהתחשב בעובדה כי יותר מרבע מהחומר שהיה קיים בארכיון הושמד, כך אמר אסקנדר. בין הספרים נמצאו מגילות תורה, ספר דת יהודי שיצא לאור ב-1568, 50 עותקים מספרי לימוד לילדים בעברית ובערבית, ספרים בערבית ובאנגלית, וספרים שהודפסו בבגדד, בוורשה ובונציה. ידוע כי המשטרה החשאית של עירק נהגה לבזוז ספרים וחומרים מהקהילה היהודית במשך השנים.
החומרים מגיעים לטקסס לייבוש
משרד התרבות העירקי הסכים להעביר את החומר לשימור בארצות הברית. לאחר שהחומר עבר תהליך של ייבוש בטקסס, הוא הועבר לארכיבים הלאומיים בקולג' פארק, מרילנד, שם צילמו את החומר, ניקו אותו וארזו אותו. כעת גם מקטלגים אותו בסיוע של המרכז להיסטוריה יהודית, קבוצה שלא למטרות רווחים בניו-יורק.
החומר היה אמור לחזור לעירק לאחר שנתיים, אבל העירקים שכחו מן העניין ומעולם לא פעלו להשבתו. "אני חושש שיש לחץ מצד כמה קבוצות, הן מחוץ לארצות הברית והן בתוכה, שמטרתן למנוע את השבתם של המסמכים העירקיים הללו לארץ המקור שלהם", אמר עבדאללה חמיד, ראש המרכז הלאומי של עירק לכתבים ולמסמכים.
"הספרים שייכים ליהודים העירקיים, והם אינם עוד בעירק", אמר מרדכי בן-פורת, אשר סייע להביא ארצה את יהודי עירק עם הקמתה של מדינת ישראל ב-1948. "עליהם להחזיר לנו [לישראל] את הספרים, כנציגיהם של יהודי עירק".
מוריס שוחט, מהארגון העולמי של יהודי עירק, אמר כי רצון הקהילה הוא שהחומרים יקוטלגו באופן דיגיטלי, כך שלכולם תהיה גישה אליו, אבל הסיכוי שהעירקים יעשו זאת הוא קלוש. "אם המסמכים יחזרו לעירק במצבם כעת, הם יאבדו לנצח", אמר. ומאחר שאין יחסים דיפלומטיים בין עירק לבין ישראל, גם אסקנדר איננו סבור שאנשי אקדמיה מישראל יוכלו בכלל להגיע לעירק כדי לנכוח במסמכים בעצמם. גם משרד החוץ הישראלי לא מתכוון להתערב בנושא ואמר כי לא יפעל להבאת החומרים ארצה.

תאריך:  17/01/2010   |   עודכן:  17/01/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
עירק דורשת להשיב אוצרות-דעת יהודיים
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
נכס ממעלה ראשונה לכל יהודי
שמרגיש יהודי  |  17/01/10 17:19
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מתן אברמוביץ'
הכוכבת האמריקנית הודיעה כי היא סובלת מתשישות, ביטלה את הופעותיה לחודש הקרוב והתנצלה בפני המעריצים: "אני מקווה שתוכלו לסלוח לי"
גלית יצחק-אוגנוב
נבחרה לפרזנטורית של רשת מחסני תאורה    תקבל 100 אלף דולר אותם תתרום לעמותת חום    [שלום-ניר-מוזס תשתתף בקמפיין / צילום: יניב סופר]
עידן יוסף
מחיר הדמים בכבישים הולך וגובה קרבנות    בתאונות הבוקר ומאז צאת השבת נפצעו עשרות בני אדם    מחיר דמים
חיים ביאור
עו"ד רם כספי, פרקליט הטייקונים: "לא יקום ולא יהיה. לא יהיה אצלנו מס עיזבון ולא מס מתנות, ואם תעשי את זה, מפלגת העבודה תרד מ-13 מנדטים לשלושה בלבד"    "אני מוכן להצטרף למאבקה של יחימוביץ' ולייצג גם מקבלי שכר מינימום, כמו מאבטחים, עובדי ניקיון וקלדניות"
יעל גרונטמן, עדי בן ישראל
דנקנר רוכש כמחצית מהזכויות בחברת "נויה", המחזיקה בשליטה במודיעין    השבוע יתקיים המסחר בזכויות של מודיעין - עליה לגייס 8 מיליון שקל כדי לצאת מרשימת השימור    מלבד דנקנר וסולטן, במודיעין לוקחים גם חלק חברת הביטוח מגדל, שחקן המעו"ף אייל בקשי ויצחק תשובה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il