X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
בראיון לאילנה דיין בשבוע שעבר, אמר לפיד כי יחליט אם לרוץ לכנסת רגע לפני הבחירות בקדימה ובליכוד חששו כי הקמת מפלגה חדשה בראשותו עלולה לקחת מהן מנדטים הצעת החוק תחול על עיתונאים, מגישים, מנחים, בעלי טור קבוע בכלי תקשורת, עורכים ובעלי עיתון
▪  ▪  ▪
עלול לפגוע במפלגות אחרות. לפיד

עיתונאי ואיש תקשורת יחויב בתקופת צינון של חצי שנה עד שנה בין כהונתו באמצעי התקשורת לבין הבחירות. כך עולה משתי הצעות חוק פרטיות שמגבשים בנפרד הח"כים רונית תירוש (קדימה) וכרמל שאמה (ליכוד).
הצעת החוק תחול על עיתונאים, מגישים, מנחים, בעלי טור קבוע בכלי תקשורת, עורכים ובעלי עיתון. הצעות החוק הללו מכונות בכנסת "חוק לפיד", והן גובשו לאחר שיאיר לפידנ"אל בראיון שהעניק לאילנה דיין, אם בכוונתו להצטרף לפוליטיקה. לפיד השיב כי "אצטרך להחליט על זה דקה לפני הבחירות". לפיד מגיש את יומן שישי בחדשות ערוץ 2 ובעל טור במוסף 7 ימים בידיעות אחרונות.
הכרזה זו של לפיד עוררה חשש בקדימה ובליכוד, שהקמת מפלגה חדשה בראשותו עלולה לפגוע במפלגות ולקחת מהן מנדטים. אביו המנוח של לפיד, העיתונאי ואיש הטלוויזיה יוסף טומי לפיד, עזב את הטלוויזיה והוצב בראשות מפלגת שינוי שזכתה ב-15 מנדטים.
בקדנציה הקודמת של הכנסת ניסה הח"כ דאז רן כהן (מרצ) לקדם הצעת חוק שלפיה פוליטיקאי לא יהיה איש תקשורת, אולם הצעת החוק לא קודמה. כהן הגיש את הצעה לאחר שלמיליארדר ארקדי גאידמק הוצעה תוכנית בערוץ 2. בסופו של דבר התוכנית לא יצאה אל הפועל.
תירוש ציינה בהצעת החוק, כי "על-פי המצב הקיים היום, לא קיימת חובת תקופת צינון לאנשי תקשורת ועיתונאים העוסקים בתחום הפוליטי לפני הגשת מועמדותם לבחירות לכנסת. לא מן הנמנע שעיתונאי העוסק בסיקור פוליטי, יש לו עמדה לגבי הנושאים בהם עוסק. זאת למרות שאנשי התקשורת מצפים מהציבור שצופה בהם להאמין שאין להם אג'נדה פוליטית לקדם בעת שידורם ושימושם במשאב המדיה, וכן שאין להם כוונות נסתרות המתחבאות מתחת לשולחן המראיין".
תירוש הוסיפה, כי "הדבר חמור שבעתיים כאשר מגיעים לתקופה הסמוכה למועד הבחירות - ואז ייתכן ויווצר מצב שבו איש תקשורת ייתן במה, למשל, למועמד כלשהו בבחירות וימצא את עצמו למחרת חובר איתו לאותה מפלגה. או לחלופין שיתקוף מועמד כלשהו בראיון אובייקטיבי כביכול ולמחרת יצטרף למפלגה היריבה לו - זוהי סיטואציה אותה אנו צריכים למנוע לחלוטין ולא לאפשר לה להתרחש בסמיכות לבחירות".
לפיכך מציעה תירוש לחייב תקופת צינון לאנשי תקשורת העוסקים בתחום הפוליטי לתקופה של 6 חודשים. תקופת צינון זהה קיימת לרמטכ"ל, ראש מוסד ותפקידי מודיעין מיוחדים על-פי חוק הבחירות לכנסת.
לדברי ח"כ שאמה: "על-פי הרציונל, בהתמודדותו בבחירות לכנסת או בכהונתו כשר של מי שסיקר קודם לכן את התחום הפוליטי זמן קצר קודם לכן, טמון חשש. החלטותיו במסגרת תפקידו העיתונאי זה לא כבר עלולות היו להיות מושפעות מהשקפותיו הפוליטיות, אשר עם צירופו לרשימת מועמדים לקראת הבחירות ניתן להן פומבי. השמירה על אי תלותן של מערכות התקשורת מצדיקה הקפדה דווקא מתוך הכרה בחשיבותן ובתרומתן, ובשל פניהם המוכרות היטב של אנשי התקשורת לכלל הציבור. מתוך כך מתחייב להחיל עליהם את תקופת הצינון הנ"ל".
ח"כ שאמה אמר, כי הצעת החוק נועדה למנוע פוליטיזציה ולשמור על ניטרליות ועצמאות התקשורת בישראל.
שאמה אמר כי: "העיסוק בתחום התקשורת הוא לכאורה עיסוק פרטי למרות שיש בו לא פחות מימד ציבורי. כיום התקשורת מהווה כלי מרכזי וחשוב בשיח הדמוקרטי ובעיצוב דעת הקהל. על-מנת לשמור על עצמאות ואובייקטיביות התקשורת ולמנוע פוליטיזציה או מגמתיות שלה, יש להחיל תקופת צינון על העוסקים בתחום כפי שקיים לגבי אנשי צה"ל. לא ייתכן שאיש תקשורת ינצל את תפקידו כדי לבנות לו אהדה ורייטינג או לתמוך בסדר יום מסוים, וברגע האחרון יקפוץ לזירה הפוליטית וזאת על חשבון משלם האגרה או קונה העיתון שמבקש סיקור נייטרלי וממלכתי".
שאמה הוסיף כי "בדומה לכללים למניעת ניגוד עניינים, אין המטרה למנוע ניגוד עניינים בפועל אלא את החשש לניגוד עניינים. אין ספק שאיש תקשורת המכלכל את צעדיו בדבר התמודדות לכנסת, קל וחומר מי שגמלה בליבו ההחלטה, אינו יכול לנתק בין עובדה זו לבין עבודתו".

פורסם במקור: אתר דה מרקר
תאריך:  17/01/2010   |   עודכן:  17/01/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חוק יאיר לפיד מתגבש בכנסת
תגובות  [ 14 ] מוצגות  [ 14 ]  כתוב תגובה 
1
מסכים ולא מסכים .
ישמעאל  |  17/01/10 17:19
2
לצנן רק את עובדי מח' תברואה
אליהו חיים  |  17/01/10 17:54
3
Problem - Solution
BS Factory  |  17/01/10 19:37
4
אין זכות קיום לעם שלא נהג בצדק
ישראל תיעלם מהר  |  17/01/10 19:38
5
לפיד לפוליטיקה
הוזי  |  18/01/10 04:26
6
פוליטיקה
בוזי  |  18/01/10 04:41
7
אלך הכלב הבן שלו רוצה להחליף
וטו שכונת התקוה  |  18/01/10 06:25
8
חוק לפיד - "הם מפחדים....."
ה.ר. ירושלים  |  18/01/10 07:37
9
טיפשים הרגע ארגנתם לו 10 מנדטי
דנידין101  |  18/01/10 09:01
10
לפיד הבן לא מגיע לקרסולי אביו  ל"ת
מי יבחר בו?  |  18/01/10 13:59
 
- ואביו היה גמד ודמגוג ל"ת
זהבה המתוקה  |  18/01/10 15:53
11
הם מפחדים
גרינברג מיכאל  |  20/01/10 17:30
12
לפני שמביעים דיעה...
עם הספר ?!  |  23/01/10 09:26
13
חוק יאיר לפיד
sarac54  |  23/01/10 15:56
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איציק וולף
כתב אישום הוגש נגד ארבעת השוטרים החשודים בהתעללות בעציר פלשתיני    בקשה להארכת מעצרם עד תום ההליכים
יפעת גדות
אנשים הסובלים ממיגרנות נמצאים בסיכון גבוה יותר לפתח דיכאון ולהיפך - אנשים הסובלים מדיכאון נמצאים בסיכון גבוה יותר להתקפי מיגרנה    צוות חוקרים גילה כי גנטיקה יכולה להסביר 56% מכל מקרי המיגרנה    במקרים של מיגרנה עם אאורה, הגנטיקה אחראית ל-96% מהמקרים
איציק וולף
אור לוי הצביעה על חבריה כמי שהיכו את אריק קרפ למוות    "ראיתי את השיניים שלו נופלות"
מאיה שני
טובי הוליווד צפויים לצעוד על השטיח האדום הלילה    ינחה את הערב בפעם הראשונה ריקי ג'רבייס הבריטי    האם "תלויים באוויר" באמת יגבר על "אווטאר"?
מאיה שני
האוקראינים מגיעים היום לקלפיות לראשונה מזה שש שנים    המצביעים רוצים להתקרב למערב, המנהיגים ינסו להתקרב מחדש לרוסיה    באחד הקלפיות "שיחדו" מצביעים לבוא להצביע בעזרת וודקה ומתאבנים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il