הניסיון בעולם, ועל-פי הסקירה שהכינה חברת הייעוץ הבינלאומית "NERA", עבור משרד התקשורת מעלה כי כניסת מפעיל סלולרי וירטואלי, מביאה להגברת התחרות בתחום, וצפוי שכך יקרה גם בישראל.
בתמחור השיחה הסלולרית ישנם מספר מקטעים: מחיר העלות, מחיר העלות והרווח הסביר, המחיר שמשלם הלקוח העסקי והמחיר שמשלם הלקוח הפרטי. במרווח שבין מחיר העלות והרווח סביר לבין העלות ללקוח הפרטי יכול להיכנס המפעיל הווירטואלי ולהציע את שירותיו.
המתחרים החדשים, צפויים להתחרות באמצעות תעריפים זולים מאלה של החברות הסלולריות, שכן בהיעדר הסכם עם בעל תשתית, יקבע שר התקשורת את המחיר של השימוש ברשת החברה הסלולרית על-ידי המפעיל הווירטואלי בהתבסס על עלות בנוסף לרווח סביר, הצפוי להותיר מרווח בו יתמחרו המפעילים הוירטואליים את העלות לצרכן, ולכן יהיה באפשרותם להציע לצרכנים מחירים נמוכים יותר.
בנוסף, בעקבות הרפורמה שחלה לאחרונה גם בציוד הקצה, יוכל אדם לרכוש מכשיר אצל המשווקים העצמאיים ולרכוש דקות שיחה או חבילות גלישה אצל מפעיל ה-MVNO במחירים נוחים יותר מאשר בחברות הסלולריות הקיימות.
לאור היקפו ומרכזיותו של שוק הסלולר בישראל, מסר משרד התקשורת כי הוא רואה חשיבות בקידום ובהגברת התחרות בשוק זה, בפרט בכל הנוגע למגזר הפרטי. כידוע, שוק זה מתאפיין במספר קטן יחסית של מפעילים בעלי נתח שוק מהותי ובקיומם של חסמי כניסה משמעותיים.
שר התקשורת מסר בתגובה: "אין ספק שהצרכן הישראלי הוא המרוויח האמיתי ממהלך זה. אני צופה כי עם כניסתם של מפעילים ווירטואליים, תתחזק התחרות בענף הסלולר, ובתגובה החברות הסלולריות יצטרכו להיאבק על כיסו של הצרכן, לחזר אחריו, ולהציע לו תוכניות משופרות".
השר הוסיף כי הוא "מעדיף שמקבלי הרישיון יגיעו להסכם ומחיר מוסכם עם החברות הסלולריות הקיימות, ושלא יהיה צורך בהתערבותי. יחד עם זאת, בהיעדר הסכמה אממש את סמכותי ואקבע את התנאים לצורך מתן השירות לציבור בהקדם".
מנכ"ל משרד התקשורת, עדן בר טל, אמר כי "מהפניות אלינו בעת האחרונה, אנו מאמינים שגופים שונים יממשו את רצונם להיכנס לתחום ולהפוך למפעילים סלולריים. זהו שלב חדש בתחרות בתחום הסלולר שיפעל בעיקר לטובת הצרכן הפרטי".
בבית ההשקעות מיטב מסבירים כי הרציונאל של ה-MVNO הוא פתיחה של נדבך סיטונאי של דקות. ה-MVNO, הם מסבירים, יקנה בנק דקות מחברות הסלולר במחיר סיטונאי וישווק אותן ללקוחות שלו במחיר קמעונאי.
"להערכותינו, ברמת דמי הקישוריות הנוכחית, המודל העסקי של MVNO הוא גבולי למדי. לאור הנחישות של משרד התקשורת לקדם את הנושא, אנו מאמינים כי בהמשך השנה נראה הורדה של דמי הקישוריות שיכולה להגיע עד לכ-50% בהדרגה", הם כותבים בסקירה שפרסמו בנושא.
עוד סבורים במיטב, כי האיום של ה-MVNO הינו מוגבל בטווח הארוך, אולם הוא בהחלט יכול לגרום נזק בטווח הקצר. לדעתם, הקטליזטור היותר משמעותי לתחרות בענף הוא רכישת השליטה במירס וחבירה אפשרית של החברה להוט.