X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
מחקר חדש מגלה כי כמות זיהום האוויר מסיגריות בפאבים בת"א ירדה ב-10% ובירושלים ב-70% עם זאת, רמות אלו עדיין גבוהות פי 5 מאלו המומלצות בארה"ב ההמלצה: לשנות את דרכי האכיפה שנוסו עד היום
▪  ▪  ▪
כמות המעשנים ירדה, אך הסכנה הבריאותית עדיין גבוהה [צילום: AP]

בברים ופאבים בת"א עדיין קשה לנשום אוויר נקי למרות החוק האוסר עישון במקומות בילוי אלו משנת 2007, עם זאת המצב השתפר מעט. מחקר שנערך לפני ואחרי כניסת החוק המורחב לתוקף, אשר התפרסם אתמול (ה', 28.1.10) הראה כי בת"א ירדה רמת הזיהום מסיגריות בחלל האוויר של הברים והפאבים בכ-10% ואילו בירושלים חלה ירידה של מעל 70% ברמת הזיהום.
החוקרים תיעדו גם את מספר המבקרים המעשנים והלא מעשנים. לפי המחקר, שיעור הלקוחות המעשנים ירד מ-19% ל-9%, אם כי השפעת החוק ירדה לאורך הזמן הנבדק והתרופפות המשמעת.
המחקר נערך בראשותה של ד"ר לאה רוזן מהמחלקה לקידום בריאות בבית ספר לבריאות הציבור באוניברסיטת ת"א, ובהשתתפותם של פרופ' דוד צוקר מהאוניברסיטה העברית, ד"ר ברוך רוזן ממכון ברוקדייל ופרופ' גרגורי קונולי מאוניברסיטת הארווארד.
כאמור, בשנת 2007 הורחב החוק למניעת עישון שחל קודם על מסעדות ובתי קפה גם לברים ופאבים. בנוסף, הוגדלו העונשים על מעשנים שנתפסים בידי הפקחים ולראשונה גם הוטל קנס גבוה על בעלי העסקים הללו אם אלו לא דאגו להפסקה מיידית של עישון ברגע שגילו אותו. החוק נועד להגן על עובדי האתרים הללו ועל המבלים בהם מפני נזקי העישון הפסיבי.
המסקנה העולה מהמחקר מגלה כי אכיפת החוק איננה יעילה, משום שמספר הפקחים מצומצם וכן משום שמתקיימת בין הפאבים והברים רשת של הלשנות על מבצעי פיקוח. לפיכך, גם אם הבר או הפאב מסריח מעשן, אך איש אינו מעשן ברגע הגעת הפקח, אף אחד לא נענש, גם לא בעל המקום. בניגוד לישראל, יש לציין כי בעולם הצליחו חוקים מסוג זה לגרום לאנשים לשנות את ההרגלים שלהם ולא לעשן כאשר הם מבלים בהם.
הנתון שהוא אולי החשוב ביותר שנבדק היה איכות האוויר הנקבעת על-פי מספר החלקיקים. הבדיקה נעשתה לפי RSP, שהוא מדד המראה את כמות החלקיקים הנמצאים באוויר וניתנים לנשימה. חלקיקים אלה משוחררים לאוויר בכמויות גדולות על-ידי סיגריות בוערות.
תוצאות המחקר הראו כי נרשמה ירידה ברמת ה-RSP בעקבות כניסתו לתוקף של החוק, ותוצאה זו משקפת ירידה של 34% ברמת הזיהום בברים, בפאבים ובבתי קפה. כאמור, מספר יחידות בת"א ירד ב-10%. בירושלים לעומת זאת, שבה הברים והפאבים היו מחניקים יותר לפני כניסת החוק לתוקפו, נרשמה צניחה ברמת החלקיקים של כ-70%.
לדברי ד"ר רוזן, רמות הזיהום (RSP) בפאבים, במיוחד באזור ת"א, גבוהה ברמה בלתי מתקבלת על הדעת. לשם השוואה היא מציינת שרמה זו גדולה פי חמש מהרמה המרבית המומלצת ע"י ה-EPA - הסוכנות הפדאלית האמריקנית להגנת הסביבה.
הפתרון לאכיפה - בדיקה באמצעות מכשור חלקיקים
ד"ר רוזן מציעה לאכוף את החוק בעוצמה גבוהה יותר ולהכניס לשימוש אמצעים לבדיקת רמת העשן, כגון מוניטורים הבודקים את רמת החלקיקים, ולא רק להסתפק בתפיסה של מעשנים בעת מעשה. במקרה שהרמה תהיה גבוהה מתקן שייקבע או יאומץ מחו"ל, ניתן יהיה להטיל את האחריות על בעלי המקומות הללו.
"לו הייתה המשטרה מצוידת במיכשור למדידת חלקיקים אלה בחלל האוויר של הפאבים, או שבעלי הפאבים והברים יחויבו להציב במקום מערכות פאסיביות לבדיקת איכות האוויר שתוצאות מדידותיהן יהיו אובייקטיביות היא הייתה עשויה למצוא דרכים לפעול נגד בעלי הפאבים ובכך להסיק את סכנת העישון הפאסיבי של מבקרי הפאבים", אמרה ד"ר רוזן.

תאריך:  29/01/2010   |   עודכן:  29/01/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
רמות העישון בפאבים ובברים ירדו רק במעט
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
פאבים ובארים נועדו לעישון
אף אחד  |  31/01/10 12:57
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מערכת אתר ערוץ הספורט
צ'ירו פרארה יפוטר, המאמן בן ה-53 חתם לחצי עונה. בניטס יגיע בקיץ?
מערכת אתר ערוץ הספורט
המנכ"ל הודיע: אני נשאר. המצב פה רע מאוד אבל אנחנו נילחם עד הסוף
אלעזר לוין
האבטלה בפתח תקוה - רק 2.8%    במקום הראשון במכירת דירות - 1,770 בשנה
מאיה חסון וזיו אברג'יל
נראה שהזכייה בגבינראה שהזכייה בגביע הטוטו הפיחה רוח חדשה בקבוצה
מאיה שני
השחקן ג'ון טרבולטה, במהלך קידום סרטו האחרון "מפריז באהבה", סיפר כי האמונה החזקה שלו ושל בני משפחתו סייעה בידיהם לשרוד את השנה החדשה מאז מות בנו הבכור    [ג'ון טרבולטה וקלי פרסטון בבכורת הסרט "מפריז באהבה" בניו-יורק / צילום: AP]
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il