X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
העבודה האקדמית הזוכה בפרס "יואב" לשנת 2010 בתחום ביקורת התקשורת השוותה בין הסיקור התקשורתי של העלייה מבריה"מ לעומת העלייה מאתיופיה העבודה בדקה כ-3,000 כתבות מהן עולה תמונה סטריאוטיפית על אופן הסיקור של שתי העליות
▪  ▪  ▪
גרמאו מנגיסטו, כותב העבודה זוכת פרס יואב לשנת 2010 [צילום: יח"צ]

עבודת המאסטר שהוכנה על-ידי גרמאו מנגיסטו מאוניברסיטת חיפה, המשווה בין הסיקור התקשורתי לו זכתה העלייה ממדינות ברית המועצות לעומת העלייה מאתיופיה, הוכרזה (יום ג', 2.2.10) כזוכה בפרס "יואב" לעבודה אקדמית מצטיינת בתחום ביקורת התקשורת הישראלית לשנת 2010.
הפרס יוענק על-ידי "האגודה לזכות הציבור לדעת" באירוע שיתקיים ב-7 בפברואר. בנימוקי הוועדה על ההחלטה להעניק את הפרס למנגיסטו נכתב, כי "עבודתו המקיפה, המרתקת והחדשנית מגלה את הדימוי הסטריאוטיפי והבעייתי של הסיקור התקשורתי לו זוכות שתי הקבוצות. על סמך ניתוח כמותי ואיכותני מגלה מנגיסטו את הדימוי הבעייתי שמוצג בתקשורת של שתי קבוצות אלו התלוי במידת תפיסת הקרבה הסוציו-תרבותית של המהגרים לקבוצות הדומיננטיות של החברה הקולטת. הניתוח הביקורתי של מנגיסטו מראה איך אנשי תקשורת מפיקים את דימוי קבוצות המהגרים דרך עדשתם האתנוצנטרית, כך שיתאים לעולם הידע של קהל הקוראים כלפי קבוצות המיעוט בחברה" [פירוט נוסף על תוכן עבודתו בהמשך]. ועדת הפרס מציינת עוד כי ראוי שהעבודה תילמד בהשתלמויות לעיתונאים ולאנשי תקשורת.
פרס "יואב" מוענק לעבודת מחקר של סטודנטים ללימודים מתקדמים, אשר תורמת תרומה ממשית לנושאים הקשורים לאתיקה בתקשורת בפרט ועיתונאות בכלל, כדוגמת יחסי גומלין בין מוסדות השלטון והתקשורת, הון ותקשורת, פוליטיקה ותקשורת, אתיקה תקשורתית, השפעת התקשורת על החברה בישראל וכדומה.
ועדת הפרס מורכבת מאנשי אקדמיה ומומחים בנושא ביקורת התקשורת. בראשות הוועדה עמדה השנה ד"ר רינה בוגוש מאוניברסיטת בר-אילן וחברים בה יאיר אלוני, מנכ"ל רשות השידור לשעבר, ד"ר עליזה לביא מאוניברסיטת בר-אילן, ד"ר ברוך לשם מבית הספר לתקשורת במכללה האקדמית "ספיר" וישראל מידד, סגן יו"ר "האגודה לזכות הציבור לדעת".
הפרס, בסך 5,000 שקל, נתרם באדיבות חיים יואבי רבינוביץ', שהפרס קרוי על שם בנו יואב שנהרג בטיול בהיותו בן 10 בלבד, וכן על-ידי שמואל (סם) וד"ר מריל סולומון מניו-יורק וצפת.

העולים מבריה"מ-אידיאולוגים; העולים מאתיופיה צריכים להגיד תודה

עבודתו של מנגיסטו בדקה את הדימוי התקשורתי של עולי ברית המועצות ואתיופיה במטרה לברר את ההבדלים, אם יש כאלה, בדימוי בין הקבוצות בעיתונות הכתובה בישראל בפרט, לאורך השנים.
מנגיסטו סקר 2,823 כתבות שפורסמו ב-30 השנים האחרונות על אודות שתי העליות. מהמחקר עולה כי העלייה מברית המועצות סוקרה במשך השנים כעלייה אידיאולוגית ובהמשך כעליית חירום אותה צריכה המדינה לקלוט. מי שיצא נגד עלייה זו הוצג בתקשורת כפועל נגד האינטרס הלאומי של האומה.
להבדיל, הגירת יהודי אתיופיה הוצגה כהגירת מצוקה תוך התעלמות מהגדרתה האידיאולוגית: יהודי אתיופיה אינם עולים לישראל אלא המדינה הישראלית מצילה אותם ממצוקות אפריקה. ביחס למהגרים מברית המועצות - במרבית המקרים המהגרים מופיעים בעיסוקיהם המפוקפקים: פשיעה וזנות, ואילו דמות המהגרים היהודים מאתיופיה מצטיירת בתקשורת כדמות נדחית, מפרת חוק וסדר, שאינה מצליחה להיקלט בשוק עבודה בישראל ומצבה הכלכלי ירוד. זאת, לפי הדימוי התקשורתי, לא משום שהמדינה אינה משקיעה בהם, אלא כתוצאה מתרבותם הנחשלת. אם בכל זאת התקשורת מדווחת על הצלחה כלשהי בקרב המהגרים - התקשורת נוהגת להדגיש את חריגותה.
המסקנה המרכזית העולה מהמחקר היא, שלמוצא גיאו-תרבותי של קבוצה מהגרת השלכה מכרעת על דימויה בתקשורת. למעשה, התקשורת ממקמת את עצמה בתוך הזרם המרכזי בחברה ופועלת בהתאם.

תאריך:  02/02/2010   |   עודכן:  02/02/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
כיצד סוקרה העלייה האתיופית מול זו הרוסית?
תגובות  [ 7 ] מוצגות  [ 7 ]  כתוב תגובה 
1
צריך לשים לב להבדל המהותי
שם לב  |  2/02/10 14:24
2
מחקר מדעי זה לא סקר.
יודע דבר או שניים  |  2/02/10 17:13
3
שוקולד לבן
מנגיסטו הילה מרים  |  2/02/10 17:38
 
- איזה דברי הבל גזעניים
מוציקו  |  3/02/10 08:41
4
ממש כמו היחס לעולי צפון אפריקה
איילאו  |  2/02/10 18:46
5
המצנזרים המסריחים נקיי הכפיים
הפוליטרוק  |  2/02/10 19:15
6
לשוקולד לבן
10  |  3/02/10 00:28
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איציק וולף
רשות הספנות והנמלים במשרד התחבורה פרסמה אזהרות לכל הימאים בים התיכון המתריעות על אפשרות להימצאות חביות נפץ ממולכדות באזור החוף הדרומי של ישראל
עופר וולפסון
הוועדה לעידוד תעסוקת ישראלים בחקלאות פרסמה מתווה להעסקת ישראלים והשקעה בטכנולוגיות מחליפות ידיים כפתרון להפחתת כמות הזרים בענף החקלאות הישראלי    היקף ההשקעה הנדרש: כ-325 מיליון שקל
מחלקה ראשונה
אלו דברי שר הביטחון לשעבר שנאמרו במסגרת יום עיון בבית לוחמי הגטאות שהתמקד בחלקם של צעירי בית"ר במרד גטו וארשה    לדבריו, המחקר ההיסטורי הציב את מורדי אצ"י בצל או כלל לא הזכיר אותם בכדי לא לפגוע בחלקם של לוחמי אי"ל, שבאו מתנועות הנוער של מה שכונה ארץ ישראל העובדת
גלית יצחק-אוגנוב
לראשונה אושרה הצעת חוק הפיקוח על מסגרות לפעוטות    מנכ"ל התמ"ת: הרחבת הפיקוח תפעל לטובת האימהות העובדות
עופר וולפסון
תנועת אומ"ץ פנתה בדרישה לחקור את התנהלותה הרשלנית לכאורה של גליה מאור בעניינו של מנכ"ל בנק לאומי בריטניה לשעבר, בטרם יוחלט על עניין מינויה לדירקטוריון הבנק
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il