X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
החוקר שהוביל למשפטו המחודש של ג'ון דמיאניוק, המואשם בסיוע לרצח עשרות אלפי יהודים במחנה סוביבור, העיד היום כי דמיאניוק סיפר לאחר המלחמה שהיה תושב סוביבור
▪  ▪  ▪
תומאס וולתר [צילום: AP]
ג'ון דמיאניוק הופיע בבית המשפט, כרגיל, בכיסא גלגלים, במשקפי שמש ובכובע מצחייה [צילום: AP]

ג'ון דמיאניוק הודיע לרשויות לאחר מלחמת העולם השנייה כי התגורר בעבר בעיירה הפולנית סוביבור. כך העיד (יום ג', 2.2.10) החוקר הגרמני במשפט דמיאניוק המתקיים במינכן. דמיאניוק בן ה-89, לשעבר מכונאי רכב מאוהיו, ארה"ב, כופר בהאשמות כי שימש כשומר במחנה ההשמדה סוביבור וכי סייע ברצח של 27,900 יהודים. הוא טוען כי מעולם לא היה בסוביבור או בכל מחנה השמדה אחר.
אולם, תומאס וולתר, אשר הוביל את החקירה שהביאה לכך שגרמניה הסכימה להעמיד את דמיאניוק למשפט, הציג בבית המשפט במינכן את המסמכים המורים על כך שדמיאניוק אכן כתב את המלים "סוביבור, פולין" כמקום מושבו. כך דיווחה סוכנות הידיעות AP. דמיאניוק הסביר את המסמך כאשר אמר לחוקריו ששיקר לגבי העיירה הפולנית כדי שלא יגורש למולדתו אוקראינה.
ראיות קודמות שעליהן מסתמכת התביעה הן תעודת האס-אס המלווה בתמונה, המעידה על כך שעבד בסוביבור. וולתר הציג את הראייה, אולם ההגנה ממשיכה לטעון כי התעודה איננה אותנטית. ראייה נוספת היא בקשה שהגיש דמיאניוק בשנת 1948 לארגון המסייע לפליטים, ובו אמר כי עבד כנהג עבור חברה בסוביבור בין אפריל 1937 לינואר 1943. בנוסף, בדוח משנת 1950 מהוועדה האמריקנית לעקורים צויין כי דמיאוניק אמר כי היה "חוואי עצמאי" בסוביבור בין 1943-1936.
איש מבין החיים איננו יכול להעיד כי דמיאניוק אכן היה שומר בסוביבור, אולם וולתר אמר כי הוא החליט להמשיך בתהליך המשפטי משום שדמיאניוק היה מעורב במכונת המוות הנאצית, וכי השתייך רק לאחת מבין שתי הקבוצות שהיו בסוביבור: השומרים הנאצים והקורבנות היהודים. "כל אחד שהשתייך לקבוצה הראשונה, הסיכויים גבוהים ביותר, שהוא לקח חלק ברצח של הקבוצה השנייה", אמר וולתר היום בבית המשפט.
עוד אמר כי דמיאניוק העיד בתחילה כי שם העיירה סוביבור ניתן לו על-ידי נציג דיפלומטי, ואילו בחקירה אחרת סיפר לחוקרים כי בחר את שם העיירה באופן שרירותי מעל מפה. וולתר אמר כי השם סוביבור - עיירה קטנטנה במזרח פולין - מצויינת אך ורק במפות המפורטות ביותר של אותה תקופה, וכי הוא בספק רב שדמיאניוק בחר את השם באופן שרירותי.
דמיאניוק הגיע לאולם בית המשפט כשהוא מצוייד במשקפי שמש ובכובע שהוסט מעל מצחו. משפטו מתקיים במינכן משום שחי בה תקופה קצרה לאחר המלחמה. הוא היגר לארצות הברית בשנת 1952, ורכש אזרחות אמריקנית בשנת 1958.

תאריך:  02/02/2010   |   עודכן:  02/02/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חוקר מעיד: דמיאניוק הודה שהתגורר בסוביבור
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
He is guilty
Gilead  |  3/02/10 03:42
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מוטי פשכצקי
השבר בקרסולו של מגן מכבי נתניה התאחה. עטר נזף בסבע ובמנשה
מתן אברמוביץ'
הסרט הישראלי מועמד בקטגוריית הסרט הזר הטוב ביותר בטקס שיערך במרס הקרוב
יפעת גדות
מספר סמנים ביולוגים נמצאו ברמות גבוהות במידה משמעותית אצל אנשים שפיתחו שנים מאוחר יותר דלקת פרקים שגרונית    אבחון מוקדם ומדויק של דלקת פרקים שגרונית יכול להעלות את הסיכוי לנהל אורח חיים בריא ולסבול פחות מנזק למפרקים
יואב יצחק
למרות התנגדות מנהלי תיק האשראי בבנק, מנכ"ל לאומי אישרה אשראי נוסף לחברת רמדור כשזו נשלטה על-ידי רמי רונן, בעלה של עוזרתה, אסנת רונן    לאומי בתגובה: "לא היו דברים מעולם"
גלית יצחק-אוגנוב
ממחקר שנערך באוניברסיטת תל אביב עולה, כי הוספת מגנזיום למי שתייה, משפרת את היכולות הקוגניטיביות    החוקרים פיתחו תרכובת מגנזיום המקלה על החדרתו למוח ואינה גורמת לתופעות לוואי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il