X
יומן ראשי
חדשותתחקירים
כתבותדעות
סיפורים חמיםסקופים
מושגיםספרים
ערוצים
אקטואליהכלכלה ועסקים
משפטסדום ועמורה
משמר המשפטתיירות
בריאותפנאי
תקשורתעיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורהלכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונתמיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עתוידאו News1
פורמיםמשובים
שערים יציגיםלוח אירועים
מינויים חדשיםמוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טוריםבלוגרים נוספים
רשימת כותביםהנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישיםפירמות
מוסדותמפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורתאירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומייםאירועים כלכליים
אירועים מדינייםאירועים משפטיים
אירועים פוליטייםאירועים פליליים
אסונות / פגעי טבעבחירות / מפלגות
יומנים אישייםכינוסים / ועדות
מבקר המדינהכל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
עו"ד צבי שוב, מומחה לדיון מקרקעין אשר ליווה תיקי הפקעות רבים, אומר כי התיקון מאפשר למדינה לספסר בקרקעות האזרחים ללא פיצוי ולא מטפל במכלול הבעיות שקיים היום בתחום ההפקעות
▪  ▪  ▪
עו"ד צבי שוב [צילום: רפי דוליה]

עו"ד צבי שוב, בעל משרד עו"ד המתמחה בדיני מקרקעין ומלווה תיקי הפקעות רבים, אמר היום כי התיקון לפקודת הקרקעות שעבר אתמול (יום ב', 8.2.10) בכנסת הוא "פספוס" של.
לדבריו, "במקום ליצור חוק הפקעות חדש ועדכני שישמור על זכויות האזרחים וייצור סדר בכל תחום ההפקעות, הכנסת יצרה חוק שהוא טלאי על טלאי, חוק שאינו מהווה פתרון אמיתי".
כאמור, הכנסת אישרה אתמול בקריאה שנייה ושלישית תיקון לפקודת הקרקעות המחייב את המדינה להחזיר קרקע לבעליה החוקיים אם הופקעה מהם לצורכי ציבור, והשימוש בה הסתיים או שלא נעשה בה שימוש למטרות ההפקעה. עם זאת, תוקף החוק הוגבל להפקעות שנעשו רק עד לפני 25 שנה.
עו"ד שוב מציין עוד כי "הכנסת נדרשה לתיקון החוק על-ידי בית המשפט העליון לאור מספר פסקי דין שעסקו בפיצוי בעלי קרקע שהמדינה הפקיעה מהם את הקרקעות אך לא עשתה בהם את השימוש שלשמו הפקיעה את הקרקע ועוד נושאים נוספים. בית המשפט העליון חייב את הכנסת ליצור חקיקה מוסדרת בנושא אך התוצאה היום היא מצערת ואינה משביעת רצון". לדוגמה, אמר שוב, אומנם מחד-גיסא החוק מחייב את המדינה להחזיר את הקרקע לבעליה, אולם הוא מגביל את החוק רק להפקעות שנעשו עד לפני 25 שנה ופה טמונה הבעיה.
אלפי דונמים של קרקעות עוברים לבעלות המדינה
רוב ההפקעות הגדולות בישראל בוצעו בשנות ה-50' עד שנות ה-70' (כמו הפקעות יום האדמה בשנת 1976 שאז הופקעו מקרקעין רבים בתחומי סחנין, בוצעו הפקעות נרחבות בצפת ונצרת וכן בוצעו הפקעות ענק בדרום תל אביב-יפו (שכונת מנשיה בשנת 1961) ולמעשה, התיקון לחוק חוסם את בעלי הקרקע מקבלת אדמותיהם בחזרה לאור תקופת ההתיישנות.
ככל הנראה, אמר שוב, בהצעה זו הכריע את הכף שיקול ההכבדה שעלולה להיות לביטול הפקעות על הקופה הציבורית וכפועל יוצא, קרקעות בשטחים אדירים, הולאמו בפועל על-ידי המדינה בין אם ניתן בגינם פיצוי ובין אם לאו. למעשה, הוא טען, אלפי דונמים של קרקעות עוברים, על-פי הצעה זו לבעלות המדינה, קרקעות שמעולם לא היו שייכות לה והיא חופשית לספסר בהם כרצונה, על חשבון הבעלים, גם למטרות של מגורים.
"המדינה לאור החוק הזה תוכל ליצור לעצמה מאגר של קרקעות מופקעות בהן תוכל להשתמש לכל ייעוד שתרצה וזה פותח פתח לעיכובים מכוונים של המדינה בטיפול בקרקעות ובהשבתן לבעליהם. הפתרון הנכון היה לא להגביל בזמן, וברגע שהמדינה לא צריכה את הקרקע לייעוד שבגינו הפקיעה אותו, הקרקע תוחזר לאזרחים. בתיקון החוק הזה, הם למעשה גרעו מזכויותיו של האזרח ולא הטיבו עימו", הוא מציין.
בנוסף, הוא הסביר כי תיקון החוק לא חל על חוק התכנון והבנייה, ולכן לא חל על כל סוגי ההפקעות, כולל השלב של שינוי הייעוד, שכרגע עדיין מפוצל לפי סעיף 197. "חוק זה גורר את הנפקעים להליכים כפולים ומיותרים. לכן בתיקון לחוק זה, לא ניתן מענה לסוגים רבים של הפקעות, אלא יצרו יותר בלבול".
תאריך:  09/02/2010   |   עודכן:  09/02/2010
מועדון VIPלהצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כלליחדשותרשימותנושאיםאישיםפירמותמוסדות
אקטואליהמדיני/פוליטיבריאותכלכלהמשפט
סדום ועמורהעיתונות
"התיקון לפקודת הקרקעות - החמצה של הכנסת"
תגובות  [ 1 ]מוצגות  [ 1 ] כתוב תגובה 
1
לפי הברזים ברורים הקיטורים ל"ת
דמעות השמאלן  |  9/02/10 16:10
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עופר וולפסון
כך אמר אליעזר פישמן בכינוס לשכת רואי החשבון    יו"ר לשכת רואי-החשבון, יגאל גוזמן: "חשיבותו של רואה החשבון דווקא גדלה בעידן ה-IFRS, בהיותו מתווך המידע החשוב ביותר"
יפעת גדות
לרגל שבוע מערכת החינוך נגד אלימות מינית יוקדשו מספר תוכניות בנושא בטלוויזיה החינוכית, ביניהן ראיון ב"חוצה ישראל" עם ד"ר דוד בנאי, מומחה בטיפול בהתעללות מינית בילדים
מערכת PCאון
ענקית התוכנה סאפ הודיעה אתמול כי לא תמשיך להעסיק עוד את ליאו אפוטקר, אשר שימש בתפקיד מנכ"ל החברה במשך 7 החודשים האחרונים    מדוע? מי יחליף אותו?
יפעת גדות
לאור ירידה במספר החולים ולאור העובדה שהציבור בישראל נמנע מלהתחסן במשרד הבריאות נותר מלאי מכובד של חיסונים מיותרים    שווי ההחזר - 75 מיליון שקלים
יפעת גדות
השנה הוענקו שישה פרסים בסך 10,000 דולר כל אחד לחוקרים בתחומי המדעים המדויקים, מדעי החיים, רפואה, חקלאות והנדסה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il