X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
אנשים רבים משתוקקים לפחמימות כשהם מרגישים מודאגים, מדוכאים או עייפים למרות זאת, התשוקה לפחמימות בשעות המאוחרות של אחר-הצהריים היא נורמלית ולא בהכרח מאותתת על דיכאון
▪  ▪  ▪
"תרופה מרגיעה" [צילום: פלאש 90]
לקצץ בפחמימות כדי להישאר שבע
יפעת גדות
חוקרים גילו כי ירידה מתונה ביותר בכמות הפחמימות יכולה לייצב את רמות הסוכר בדם וכך להאריך את תחושת השובע ולסייע בשמירה על המשקל
לרשימה המלאה

   יפעת גדות
תזונה דלה בפחמימות מסוכנת לבריאות הלב

האם יום רע במיוחד במשרד או מריבה עם בן הזוג שולחת אתכם הישר לצנצנת העוגיות או למאפייה השכונתית? אם התרחיש הזה מוכר לכם, אתם לא לבד. אנשים רבים משתוקקים לפחמימות - במיוחד לעוגיות, לממתקים או לגלידה - כשהם מרגישים מודאגים, מדוכאים או עייפים.
התשוקה לפחמימות היא חלק מחיי היומיום. כך לדברי ג'ודית וורטמן, מדענית לשעבר במכון מסצ'וסטס לטכנולוגיה (MIT) ומחברת משנה של "דיאטת הסרוטונין". היא ובעלה, פרופ' ריצ'ארד ג'יי וורטמן, גם הוא מ-MIT, חוקרים מזה זמן רב את נושא הפחמימות והקשר שלהן למצב הרוח ולדיכאון.
בני הזוג וורטמן פרסמו מאמר שעסק בפחמימות ובדיכאון ב-Scientific American כבר בשנת 1989. הם משוכנעים כי התשוקה לפחמימות קשורה לירידה בהורמון סרוטונין, המאופיינת בירידה במצב הרוח ובריכוז.
מומחים אחרים בתחום אינם בטוחים בנכונות הדברים. חלקם סבורים כי מצב רוח דיכאוני ותשוקה לפחמימות קשורים שניהם לאירוע קיצוני או שהם פשוט עניין של הרגל.

התשוקה לפחמימות - מה ידוע? מה נכון?

התשוקה לפחמימות קשורה לירידה בפעילות הסרוטונין, טוענים בני הזוג וורטמן, שכבר לפני שנים רבות גילו כי אנשים רבים חווים את "זמן התשוקה האוניברסלי לפחמימות" בין השעות 15:00 ל-17:00 בכל יום. הם גם מאמינים כי המסורת של שתיית תה עם עוגיות אצל האנגלים למשל, היא ריטואל שהתפתח כדי למלא צורך זה. מדובר, לדבריהם בתופעה נוירוכימית.
למרות זאת, יש מי שספקני לגבי המסקנות של הזוג. אדוארד אברמסון, פסיכולוג ופרופ' באוניברסיטת קליפורניה, כתב את הספר "אכילה רגשית". הוא אינו מאמין כי מדובר בקשר חזק וברור.
אנשים, לדבריו, יכולים להרגיש מדוכאים בגלל הפסד כספי למשל, כלומר שהדיכאון נגרם למעשה מאירוע חיצוני ולא רק מירידה ברמות הסרוטונין. ייתכן גם שהאירוע החיצוני הוא שגרם לירידה ברמות הסרוטונין ואז לתשוקה לפחמימות.
אפשרות אחרת היא שהתשוקה לפחמימות הינה פשוט הרגל שנרכש בשלב מוקדם. לדוגמא, אישה שגדלה בתחושה שכעס אינו רגש מקובל תפנה לאכילת ממתקים כמו עוגיות בגלל שזה מה שעשתה כילדה - התנהגות שזכתה אולי אפילו לעידוד מההורים.
התשוקה לפחמימות מקורה לפעמים גם בדיאטה. כך טוענת אוולין טריבולה, תזונאית ומי שכתבה את הספר "בישול ביתי בריא". לדבריה, במהלך השנים נתקלה בלא מעט אנשים ששומרים על דיאטה ומשתוקקים לפחמימות, במיוחד אם הם שומרים על דיאטה עשירה בחלבונים ודלה בפחמימות.
כמעט אין מי שמרגיש במצבים כאלו שהוא "מת לחתיכת ברוקולי", אבל רבים מרגישים שהם "מתים לחתיכת לחם" - מה שמרמז על כך שהגוף זקוק לפחמימות ולא מדובר בתשוקה חריגה.

התשוקה לפחמימות - נורמלית או לא?

וורטמן מציע לנתח את התשוקה לפחמימות בעזרת השאלות הבאות: האם אתם משתוקקים לפחמימות רק כאשר אתם רואים מישהו אוכל משהו שאתם אוהבים? אם כך, אולי אתם פשוט נכנעים להצעה המפתה.
האם אתם משתוקקים לפחמימות כשאתם עומדים מול מטלה לא נעימה ומרגישים טוב יותר אחרי שאכלתם קצת? אם כך, הרי שאתם עושים מה שנקרא "טיפול-תרופתי-עצמי". הסרוטונין גבוה, ואתם עושים מה שצפוי שתעשו.
התשוקה לפחמימות בשעות המאוחרות של אחר-הצהריים גם היא נורמלית למדי, לדברי וורטמן, ולא בהכרח מאותתת על דיכאון. הסיבה שאנו רוצים לרפא את עצמנו בעזרת פחמימות בשעות אחר-הצהריים היא לא רק העובדה שהחיים קשים ומלאים בתסכולים, אלא שזהו מעגל היום והלילה הנורמלי.
מתי אם כך התשוקה לפחמימות היא מוגזמת? אם אתם אוכלים מזון עשיר בפחמימות ללא הפסקה, כנראה שמדובר בבעיה וכדאי אולי לפנות לייעוץ רפואי. במקרים אלו, התשוקה הבלתי פוסקת לפחמימות יכולה להיות סימן לדיכאון ולא רק למצב רוח ירוד, ואולי אפילו לרמז על כך שיש לפנות לטיפול נפשי רפואי. אם מצב הרוח שלכם נשאר ירוד והפחמימות לא ממש עוזרות - כדאי לשקול זאת.

התשוקה לפחמימות - נתונים מדעיים

מספר מחקרים גילו עובדות מעניינות לגבי התשוקה לפחמימות.
  • וורטמן גילה כי אנשים עם תשוקה לפחמימות יכולים לאכול 800 קלוריות או יותר ביום בהשוואה לאנשים אחרים. למרות שאנשים רבים כאלו אכן סובלים מעודף משקל או מהשמנה, אחרים שולטים במשקל שלהם על-ידי פעילות פיסית רבה יותר, מספר קטן יותר של ארוחות, או בחירה במוצרי פחמימות דלי שומן כמו פופקורן למשל.
  • חוקרים מהמרכז הרפואי של אוניברסיטת ראש שבשיקגו גילו כי אנשים המשתוקקים לפחמימות וסובלים ממצב רוח דיכאוני - פונים לפחמימות כמעין טיפול-תרופתי-עצמי. הם חקרו נשים שסבלו מעודף משקל ומהיסטוריה של תשוקה לפחמימות, ובמסגרת המחקר נתנו להן לבחור בין משקה עתיר פרוטאין לבין משקה עתיר פחמימות. הם גילו כי כשהנשים דיווחו על מצב הרוח הרע ביותר, הן בחרו במשקה פחמימות לעיתים קרובות יותר מאשר במשקה השני. בנוסף, משקה הפחמימות שיפר את מצב רוחן.
  • אכילת פחמימות מסייעת לאנשים המשתוקקים להן להרגיש טוב יותר בתוך 20 דקות - כך עולה מהמחקר של וורטמן. כשאוכלים פחמימות, הגוף מייצר כמות רבה יותר של סרוטונין - ההורמון הגורם לנו להרגיש טוב. אכילת הפחמימות היא למעשה ניסיון לשפר את מצב הרוח הדיכאוני.

לאלף את התשוקה לפחמימות

אם אתם אכן סובלים מתשוקה לפחמימות, אפשר ללמוד להתמודד עם המצב - מבלי שהיקף המותניים שלכם ישלם את המחיר.
  • תזמנו את זמן האכילה לזמן התשוקה. התשוקה לפחמימות גוברת בדרך כלל כשהיום עובר. לכן, הקפידו על ארוחות בוקר וצהריים בריאות והתמקדו במזונות עשירים בפרוטאין. אחר-הצהריים, בזמן שהשמש שוקעת יחד עם מצב הרוח, קחו לכם חטיף פחמימתי - פופקורן או דגני בוקר - סביב השעה 16:00. לארוחת ערב, איכלו פסטה, אורז או מאפה כלשהו.
  • ביחרו במזונות "הגיוניים" עשירים בפחמימות. הפחמימות לא חייבות להגיע מממתקים ומשוקולד. אפשר גם ליהנות מקרקרים דלי שומן לדוגמא, או מכעכים. כך לא תצרכו כמות מוגזמת של שומן, אך תהנו מהפחמימות האהובות עליכם.
  • אל תפתחו תחושת אשמה. הדיאטות הדלות בפחמימות גורמות לאנשים להרגיש אשמה. וורטמן מדגיש כי אין דבר רע באכילת פחמימות בארוחת הערב, או כחטיף. פשוט חשוב להקפיד על מאכל שהוא דל בשומן.

תאריך:  10/02/2010   |   עודכן:  11/02/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
תשוקה לפחמימות: אות דיכאון?
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
ואם כבר דיכאון אז:ויפאקס XR
רוני-לי  |  17/02/10 21:31
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלעזר לוין
משרד השיכון מגביר שיווק מגרשים בשיטת "מחיר למשתכן", המוזילה משמעותית את הדירות    קניג, ב. יאיר ואחרים זכו במכרזים    News1 דיווח לראשונה על המדיניות החדשה של השר אטיאס    ב. יאיר מחדשת קניית מגרשים
איציק וולף
קבוצת נערים הפכה ילדה בת 10 לשפחת מין ונהגו במשך ארבע שנים לאנוס אותה ולבצע מה מעשי סדום    פרקליטם של הנאשמים: המעשים נעשו בהסכמה
איציק וולף
החל מיום ראשון הקרוב יקוצצו שידורי הערוץ הראשון    תצומצם פעילות ניידות השידור בסופי שבוע    "כאן התקצרו שידורינו"
יפעת גדות
לנוכח מצב ההשמנה בקרב ילדי ארצות הברית, הגברת הראשונה מוציאה לפועל תוכנית שאפתנית שתנסה לפתור את הבעיה    תעלה את רמת הארוחות המוגשות בבתי הספר ותשפר את הגישה למזון בריא יותר באזורים מקופחים
איציק וולף
דובר צה"ל דוחה את האשמת מקורבי שר הביטחון שלפיה הדליף לתקשורת על כוונה כביכול להאריך את כהונתו של הרמטכ"ל בשנה נוספת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il