X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
איגוד הפסיכיאטריה האמריקני מציע בימים אלו שינויים משמעותיים ל"תנ"ך האבחונים" שלו - המדריך שרופאים, חברות ביטוח ומדענים משתמשים בו כדי להחליט באופן רשמי מהי הפרעה מנטלית ובאלו תסמינים יש לטפל
▪  ▪  ▪
לקסיקון חדש להפרעות נפשיות [צילום: AP]

מעכשיו אין לומר "פיגור שכלי" - המונח החדש הוא "ליקוי אינטלקטואלי". ומרגע זה אין יותר אבחונים של תסמונת אספרגר - השם החדש הוא גרסה קלה של אוטיזם. ולמרות ש"התנהגות התמכרותית" תיכנס באופן רשמי ללקסיקון החדש של הרופאים, המונח "התמכרות לאינטרנט" עדיין לא זכה בכבוד.
איגוד הפסיכיאטריה האמריקני מציע בימים אלו שינויים משמעותיים ל"תנ"ך האבחונים" שלו - המדריך שרופאים, חברות ביטוח ומדענים משתמשים בו כדי להחליט באופן רשמי מהי הפרעה מנטלית ובאלו תסמינים יש לטפל. האיגוד מנסה בימים אלו לקבל משוב דרך האינטרנט הן מפסיכיאטרים והן מהציבור הכללי, לגבי יעילות השינויים, לפני שיוחלט על גיבוש סופי של המונחים.
המדריך מציע מספר אבחונים חדשים. הימורים, עד כה, הם ההתנהגות ההתמכרותית היחידה שתופיע, אך בקטגוריה החדשה של לקויות למידה ישנן בעיות הן עם קריאה והן עם מתמטיקה. מונח נוסף חדש הוא אכילה כפייתית, ששונה מבולימיה משום שאנשים הסובלים מהפרעה זו אינם מקיאים.
מסמך הטיוטא, שללא ספק יעורר דיונים רבים, מציע גם לאבחן אנשים בסיכון גבוה לפתח הפרעות מנטליות רציניות - כמו דמנציה או סכיזופרניה - על בסיס תסמינים מוקדמים, זאת למרות שאין דרך לדעת מצבו של מי יחריף למחלה "מלאה". מדובר בקטגוריה שפסיכיאטרים מאמינים כי יש להשתמש בה בזהירות, מאחר שלמדענים אין עדיין טיפול להורדת הסיכון.

השינויים

שינוי נוסף: הטיוטא קובעת סולם מדדים להערכת בוגרים ובני נוער הנמצאים בסיכון הגבוה ביותר לביצוע התאבדות, ומדגישה כי התאבדות מתרחשת אצל חולים במספר מחלות מנטליות, ולא רק דיכאון. אך השינויים הגדולים ביותר במדריך הם מחיקת אבחונים שהם במהותם תת-סוגים של מחלות גבוליות - וקריאה לרופאים להתרכז יותר בחומרת התסמינים של החולים.
אי לכך, הטיוטא קובעת כי "הפרעות על הרצף האוטיסטי" הן אבחון שכולל טווח שלם של מצבים מוחיים אוטיסטיים - מליקויים חברתיים קלים ועד לאוטיזם חמור יותר של היעדר קשר עין עם הסביבה - במקום ההבחנה בין המונחים אוטיזם, אספרגר או "הפרעה התפתחותית נרחבת", המשמשים את הרופאים היום.
האיגוד מצפה כי שינוי כזה יוכל למעשה להוריד את מספר האנשים המוגדרים כמי שסובלים מהפרעות מנטליות. "חשוב להבין אם מישהו באמת חולה, או רק עומד בקריטריון מסוים כמו בעיות שינה", אמר נשיא האיגוד, ד"ר אלן שצברג, פרופ' לפסיכיאטריה מאוניברסיטת סטנפורד, לסוכנות הידיעות AP. "מאוד חשוב לנו לא לנסות לעשות 'אבחון יתר'".

עידכון ראשון ב-11 שנים

בשנים האחרונות, הפסיכיאטריה הואשמה באבחון יתר כשמרשמים לתרופות נוגדות דיכאון, תמריצים שונים ותרופות אחרות מרקיעים שחקים. לכן, עידכון המדריך DSM-5 - המדריך האבחוני והסטטיסטי להפרעות מנטליות, מהדורה חמישית - ממתין בדריכות מסוימת. זהו העידכון הראשון מאז שנת 1994, כשהמחקר בתחום המוח במהלך שנים אלו התפתח ביותר.
"העבודה שנעשית בנושא חשובה ביותר והיא תספק למדענים תובנה חדשה לגבי הפרעות מנטליות עם גורמים מעורפלים שלעיתים קרובות לא ניתן לאבחן אותן בעזרת בדיקת דם או צילום רנטגן. התחום עדיין מנסה לארגן קטגוריות אבחון עדכניות, וזה מאוד הגיוני לבחון שוב את מה שהמדע אומר ולא אומר מפעם לפעם", אמר קן דוקוורת', מנהל רפואי של "National Alliance for the Mentally Ill", שבוחנים את הטיוטא כעת.
טיוטת המדריך, שהועלתה לכתובת www.DSM5.org, פתוחה להערות הציבור עד לסוף חודש אפריל, והאיגוד מצפה למגיבים רבים. בקרב קהילת האוטיסטים במיוחד, הטרמינולוגיה היא המפתח לתיאור סדרת מצבים שלא תמיד מובנים לגמרי.

קהילת האוטיסטים בישראל - תומכת

בישראל חיים עשרות אלפי ישראלים עם תסמונת אספרגר.
העמדה הרשמית של 'אס"י - קהילת אנשי הספקטרום האוטיסטי בישראל' היא תמיכה מלאה בהחלטה של איגוד הפסיכיאטריה האמריקני.
לדברי חן גרשוני, דובר הקהילה "אוטיזם כולל בחובו את כלל אנשי הספקטרום האוטיסטי בכל רמות התפקוד ובכל עוצמות הקשיים והיכולות. ההבחנה בין תסמונות שונות בספקטרום האוטיסטי (כגון אוטיזם קלאסי, PDD, תסמונת אספרגר או PDD-NOS) הינה משנית ואינה משמעותית לעצם המהות האוטיסטית".

תווית האבחון - חלק מהזהות

אנשים עם תסמונת אספרגר, לדוגמא, נוטים לתפקד בצורה חברתית בעייתית, אך להגיע להישגים ורבליים ואקדמיים מעולים, בעוד שבעיות ורבליות מאפיינות לעיתים קרובות צורות אחרות של אוטיזם.
"מאוד חשוב להכיר בכך שתוויות אבחוניות יכולות להיות חלק מזהותו של אדם", כך לדברי גארי דוסון מקבוצת התמיכה לאוטיסטים, שלא מתכננת נכון לעכשיו לנקוט עמדה לגבי חידוש המונחים הקשורים לאוטיזם.
ליאן הולידיי ווילי, שהוציאה לאור ספרים רבים בנושא אספרגר וסובלת היא עצמה מהמצב, אמר כי לבתי ספר לאוטיסטים לעיתים קרובות מגיעים ילדים עם התסמונת, למרות שיש שוני בין שני המצבים. "אני לא יכולה לתאר כיצד מישהו יכול אפילו לדמיין שזה אותו הדבר", כתבה. "אם הייתי שמה את בתי, שיש לה מנת משכל גבוהה וכישורי שפה טובים בתוכנית לאוטיזם, הרי שהביטחון העצמי שלה, האינטליגנציה וההתקדמות האקדמית שלה היו נעלמים".
הטרמינולוגיה משקפת גם את הרגישויות התרבותיות. רוב קבוצות התמיכה לחולים מאמצות את המונח "נכויות אינטלקטואליות" במקום "פיגור שכלי".

תאריך:  11/02/2010   |   עודכן:  11/02/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שינויים במדריך האבחון הפסיכיאטרי
תגובות  [ 9 ] מוצגות  [ 9 ]  כתוב תגובה 
1
אספרגר זה כן אוטיזם
דובר אס"י  |  11/02/10 14:25
2
התעסקות בשמות מונחים
לורי שם טוב  |  12/02/10 14:23
 
- הון שילטון ומה שבינהם
מודאגת  |  17/04/10 12:09
3
פסיכיאטריה לא עובדת
יוג  |  17/04/10 02:17
 
- agree-psychiatry is a betrayal ל"ת
micky  |  13/02/12 20:08
4
פסיכיאטריה
רזי רונן  |  18/04/10 09:47
 
- המצב הזה מזעזע וחייבים לעצור
שולי  |  21/05/10 11:40
 
- Razy very well done ל"ת
micky  |  13/02/12 20:13
5
למה לא סוגרים להם את הבסטה?
לוחם חופש  |  18/04/10 17:18
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יפעת גדות
הצורך בלימודי תואר שני בהנדסת מערכות אותר על-ידי הסגל האקדמי של המכללה בראשות הנשיא פרופ' יוחנן ארזי
עידן יוסף
באופוזיציה מלינים כי הממשלה מטילה הגבלות חדשות על השימוש באינטרנט, במסרונים ובמשלוח תמונות וסרטוני וידאו קצרים    הממשל חושש מהפרות סדר בהפגנות
יפעת גדות
באירוע חגיגי במסגרת יריד התיירות הבינלאומי IMTM הסתיימה אמש תערוכת צילומי 'תאילנד מבעד לעדשה - 2010'    התמונה הזוכה היא של מנשה ריפל    לארבעת הזוכים הוענקו טיסת אל על לתאילנד, אירוח בבתי מלון ומצלמה מקצועית של אולימפוס
יפעת גדות
בנובמבר 1962 הורשע ונידון למאסר של חמש שנים    במהלך ריצוי העונש, הואשם בפעילות חבלנית ובקשירת קשר נגד השלטון ונידון למאסר עולם
יפעת גדות
ודאו כי הילד שוטף את ידיו לפני כל ארוחה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il